Lung trav, hur?

Sv: Lung trav, hur?

Exakt sådär är mitt sto också, och det är inte för att hon inte orkar jobba eller så utan bara för att hon ÄLSKAR farten. :) Hon smygökar alltid i traven och jag har jobbat i nära nog 4 år med att få det att funka, och numera gör det faktiskt det.

Mitt tips är att om du har en häst som ändå har bra balans och bra koll på sina ben (eftersom min är en travare så misstäker jag att även din är det, no offence, och när de är ganska nya från banan brukar de ha fruktansvärd koll på benen eftersom de bara gått på släta banor jämnt - är så länget kanske detta tips inte passar än) så brukar jag trava på lite mindre, slingriga stigar i skogen osv. Alltså inte på bred grusväg som bara går rakt fram. Då måste hon helt enkelt sakta ned självmant annars går det åt skogen. Som sagt, detta förutsätter att man har en häst som har koll på ben och fötter samt inte är självmordsbenägen och springer på trots att det egentligen inte går. :D

Vidare har jag upptäckt att det blir så mycket lugnare öht om jag rider på lite längre tyglar och istället för att koncentrera mig på att hålla in, hålla in, hålla in så lägger jag all uppmärksamhet på mig själv och min lättridning. Rid låååååååångsamt lätt. Tänk på din egen andning, luta dig inte framåt och försök tänka att du ska sitta kvar en stund i sadeln varje gång du sätter sig ned. Det är skitsvårt och kräver all koncentration.

Samt en grej till - om du vet att din häst är piggae på hemväg och ni har en lång raksträcka framför er - trava inte där då. Skritta hem istället, vänd eventuellt tillbaka och trava lite mer och skritta sedan hemåt igen.

Ovansående i kombination med de tips som redan givits: avsaktningar, tempoväxlingar, skänkelvikningar, öppnor. :)

Lycka till!

Sv: Lung trav, hur?

Hehe, är inte min häst utan jag är bara medryttare. Men jag gillar henne och hon gillar mig.

Ja, hon är Varmblod, tränad för trav, men hade ingen vinnar instinkt.
Så hennes ägare köpte henne vid ca 5 års ålder om jag kommer ihåg rätt, hon är nu åtta. Då hade hon gått och drällt i en hage under något år.

Har tyvvärr inte riktig koll på det där med öppna och sluta, hur man gör och så. Ska dock öva på skänkelvikningar och att rida med framdelen resp bakdelen innanför spåret. Trist nog är paddocken blöt och eländig nu, så det får bli längs ridstigen då.

Fart ja, hon gillar verkligen det, hon blir på riktigt gott humör efter en gallopp. Ibland när hon är helt omöjlig, studsar, vill inte gå fram eller blir "rädd" för sin egen skugga och så. Då brukar det fungera bra mycket bättre efter en gallopp.Jag vågar dock inte galloppera raktfram längs skogsstig/vägen utan bara där jag kan gå in på en volt ifall hon får för sig något.

Angående det där med länga tyglarna. Den kommentaren jag fick mestadels på ridskolan i Harplinge när jag red där var. Ha inte så långa tyglar.

Förvirrande det där med om man ska luta framåt eller bakåt. Ett tips jag fick av en stallkamrat var "Sträck på dig" Funkade riktigt bra.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar