Lunchfodring utan att det fodras på marken

Apollo

Trådstartare
Jag skulle vilja ha smarta lösningar på hur ni serverar lunch och där lunchen inte ligger direkt på marken.
Förutsättningarna är att den som lunchar slänger in hö längs med hagen i så många högar det finns hästar, att gå in i hagen är inget alternativ. Hur har ni löst detta?
 
Jag skulle vilja ha smarta lösningar på hur ni serverar lunch och där lunchen inte ligger direkt på marken.
Förutsättningarna är att den som lunchar slänger in hö längs med hagen i så många högar det finns hästar, att gå in i hagen är inget alternativ. Hur har ni löst detta?

Någon slags "höhäck", kanske pall med kragar, som står tillräckligt nära staketet för att nås utifrån?

Skulle dock kanske inte göra så om det var fler hästar än två, med tanke på skaderisken, plus att det nog vore bra att ställa in en extra om det är många hästar i hagen. Blir måååånga pallar...

Varför kan höet inte läggas på marken? Begränsade givor som äts upp, på ett hyfsat underlag som inte blir lerigt och äckligt, hade jag lagt på marken.
 
Jag skulle vilja ha smarta lösningar på hur ni serverar lunch och där lunchen inte ligger direkt på marken.
Förutsättningarna är att den som lunchar slänger in hö längs med hagen i så många högar det finns hästar, att gå in i hagen är inget alternativ. Hur har ni löst detta?

Ställ ut flera såna där lådor i rad som består av lastpall och pallkrage kanske kan vara nåt?

Ställer man dem på olika slags avstånd så borde det bli lämpligt så finns det en plats till alla hästar. Att ha dem för nära är nog oklokt då någon häst kan lyckas ockupera flera stycken, så det bör vara ett antal meter i mellan, även så att ingen kan bli inträngd i mellan och skada sig.

Annars säger jag nog som ovan - mindre givor är simplast att lägga på marken direkt.
 
Vi har problem med mask, och har haft under några år, och bör inte fodra direkt på marken. Vi mockar som dårar och fixar, detta är det sista att ta till. Vi har tyvärr igen möjlighet att låta hagar vila under ett år.
 
Lunchlådor, en till varje häst om man har flera i hagarna.

Edit: Går att komplettera med lastpall med låg pallkrage/liknande där höet "landar" så slipper hästarna äta direkt från marken
 
Vi har försökt med plastbaljor, men vi har några lustigkurrar som bär om kring på dem oavsett vad man stoppar i dem, så bra med nått som inte går att flytta på så lätt.
 
@Apollo
Däck som du lägger foder i/på, fyller två funktioner. Dels skyddas fodret från att blåsa iväg samt att det inte ligger direkt på marken.
 
Lunchlådor, en till varje häst om man har flera i hagarna.

Edit: Går att komplettera med lastpall med låg pallkrage/liknande där höet "landar" så slipper hästarna äta direkt från marken

Så har vi i alla hagar, otroligt smidigt att bara kasta över tråden. Minst lika många lådor som hästar, ibland flera än så.
 
Går ju att ställa intill staketet, vid behov.
holada.jpg


Jag spikade i lite smala träribbor i mellanrummen för att minska spillet.
pallkrage1.jpg

Bara en krage på pallarna är för lite, insåg jag snabbt.

Har man hästar som är kompisar behövs inte lika många lådor som högar...
zandra_mars.jpg

(ja, hon är högdräktig på bilden)

Sen finns ju de som använder badkar också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 813
Senast: Twihard
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 762
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 815
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp