Lunch på skolutflykt (utbruten från Plattan i Stockholm- säkert eller osäkert?)

Samma erfarenhet här, det skulle samlas in från varje elev varje termin. De barn vars föräldrar glömt eller ”glömt” att skicka med pengarna ropades upp inför hela klassen med en fin pik att ”påminna mamma/pappa att betala.”. Ofta var det 200kr/elev och termin. Min mamma, som var ensam med tre barn och dessutom långtidssjukskriven, hade det jäkligt tufft med de där hundralapparna. Sjukt jobbigt minne faktiskt…
På högstadiet togs beslut att vi skulle sälja fika och polkagrisar för att bekosta klassresan istället.
Usch. Jag kan förstå det.

Mina barn säljer fika, har lite loppis om någon har något som denne vill bli av med, anordnar ponnyridning, driver upp växter i skolan osv. Jag tycker att det verkar funka bra. Vissa har någon gammal pryl de vill bli av med, andra har inte. Någon enstaka bakar. Andra inte. Beror på tid, ork och plånbok. Vissa saker går skolan in och bidrar med till försäljning. Andra inte. Det har fungerat rätt okej ändå tycker jag.

Usch. Jag kan förstå det.

Mina barn säljer fika, har lite loppis om någon har något som denne vill bli av med, anordnar ponnyridning, driver upp växter i skolan osv. Jag tycker att det verkar funka bra. Vissa har någon gammal pryl de vill bli av med, andra har inte. Någon enstaka bakar. Andra inte. Beror på tid, ork och plånbok. Vissa saker går skolan in och bidrar med till försäljning. Andra inte. Det har fungerat rätt okej ändå tycker jag.
Fast sådana där insamlingar är ju också ett otyg. Allt som kräver att man ska ta ur egen kassa egentligen - ska det samlas in pengar till något som har med skolan att göra bör det göras på skoltid och gemensamt tycker jag.
Både jag och föräldrarna avskydde allt som innebar fikaförsäljning, stå i stånd eller greja och fixa - nu ville jag inte åka på skolresan ändå så det gick fint att inte bidra men det måste vara skitjobbigt för föräldrar som har barn som vill åka när de själva inte har tid eller ork att vara med och fixa.

Fast sådana där insamlingar är ju också ett otyg. Allt som kräver att man ska ta ur egen kassa egentligen - ska det samlas in pengar till något som har med skolan att göra bör det göras på skoltid och gemensamt tycker jag.
Både jag och föräldrarna avskydde allt som innebar fikaförsäljning, stå i stånd eller greja och fixa - nu ville jag inte åka på skolresan ändå så det gick fint att inte bidra men det måste vara skitjobbigt för föräldrar som har barn som vill åka när de själva inte har tid eller ork att vara med och fixa.
De matchar det här med annan skolaktivitet, helt eller delvis på skoltid alltså, så det får nog lov att kallas skoltid skulle jag tro. Vissa hurtiga försäljare har knatat runt bostadsområden på någon helg också men det är ingen som förväntar sig. Men visst kan jag hålla med om att det kan bli problematiskt om vissa tar ur egen kassa, trots att det ingen förväntar sig det (kan vara jag som är korkad och inte fattar det med).

• Gilla
Reactions: Sel

Problemet är att du får inte göra det på skoltid i dagsläget. Klassresor, och pengar till dessa, osv måste hanteras utanför skolan. Skolan FÅR inte vara inblandad alls.

jag vill inte veta hur mycket pengar vi lagt på kakor/underkläder/olivolja osv 🤢🤢🤢🤢

Finns inte en chans att stora barnet skulle sälja till någon annan än föräldrarna så då står man där med 10 liter olivolja.
sen har vi många syskonbarn och de ska jag ju såklart stötta!

Förskolan går på utfkykt en gång i veckan, antingen skickar man med matsäck eller så gör man en i köket på förskolan. Glömmer någon så fixar personalen och oftast finns några bullar i frysen som barnen bakat :) fungerar fint!

Sen behöver man skilja på i vilken årskurs saker och ting händer. Jag jobbar på gymnasiet och när vi har anordnat frivilliga utflykter så har eleverna fått stå för mat själva. Som exempel så erbjuder vi treorna en föreställning på Dramaten, det är ett begränsat antal platser, vi bjuder på bussresa och föreställning men det får lösa mat själva på kvällen. När vi däremot gör obligatoriska utflykter och friluftsdagar så får de mat.

Klasskassan sköter de helt själva även om jag som mentor har hjälpt klassen med diskussioner, hur diskutera man, vad är rimliga lösningar, vad händer om någon inte säljer det bestämda antalet osv. Sen handlar jag av den som har sålt minst när det närmar sig slutet av säljperioden.

När jag gick på gymnasiet och åkte till Stockholm på studiebesök fick vi kontanter, så vi kunde gå och köpa mat. Det var inte någon stor summa, men det gick att bli mätt på summan om en var lite smart.

Jag har barn på en kommunal skola, lågstadiet. När äldsta började skolan (för 2-3 år sedan) var jag rätt kritisk till skolans hantering av matsäck. För det första förväntades barnen ha med sig frukt varje dag. De barn som hade frukt fick absolut inte dela med sig till barnen som inte hade något att äta till fruktstunden. När klassen skulle på utflykt kunde det komma ett mail att det behövdes matsäck och man skulle höra av sig samma dag om barnen ville ha mat från skolan, annars förutsattes att barnen hade med sig egen. Det här klagade jag på eftersom jag anser att förstahandsalternativet ska vara att barnen får matsäck från skolan, eftersom skolan ska vara gratis. Och det riskerar bli så att vissa föräldrar aldrig ser mailen och de barnen då blir helt utan mat. Jag har alltid valt att barnen ska få mat från skolan, för att det inte ska bli en klassgrej. Jag skickar med extra tilltugg i form av frukt och majskakor eller en smörgås, vatten att dricka. Flera klasskompisar har haft bullar, läsk och godis på utflykterna.

Numera har skolan policyn att alla elever äter skolans mat på utflykter. Vi får instruktioner att skicka med vattenflaska, bestick och frukt. Det står i instruktionerna att fika och godis inte får skickas med. Och nu får också eleverna dela med sig, vilket jag tycker känns helt rätt.

Jag har barn på en kommunal skola, lågstadiet. När äldsta började skolan (för 2-3 år sedan) var jag rätt kritisk till skolans hantering av matsäck. För det första förväntades barnen ha med sig frukt varje dag. De barn som hade frukt fick absolut inte dela med sig till barnen som inte hade något att äta till fruktstunden. När klassen skulle på utflykt kunde det komma ett mail att det behövdes matsäck och man skulle höra av sig samma dag om barnen ville ha mat från skolan, annars förutsattes att barnen hade med sig egen. Det här klagade jag på eftersom jag anser att förstahandsalternativet ska vara att barnen får matsäck från skolan, eftersom skolan ska vara gratis. Och det riskerar bli så att vissa föräldrar aldrig ser mailen och de barnen då blir helt utan mat. Jag har alltid valt att barnen ska få mat från skolan, för att det inte ska bli en klassgrej. Jag skickar med extra tilltugg i form av frukt och majskakor eller en smörgås, vatten att dricka. Flera klasskompisar har haft bullar, läsk och godis på utflykterna.

Numera har skolan policyn att alla elever äter skolans mat på utflykter. Vi får instruktioner att skicka med vattenflaska, bestick och frukt. Det står i instruktionerna att fika och godis inte får skickas med. Och nu får också eleverna dela med sig, vilket jag tycker känns helt rätt.

Att inte få dela med sig är ju helt horribelt!

I min unges skola heter det att de ”får ta med matsäck”. Men det är frukt varje dag. Jag har inte orkat ta diskussionen pga jag är hyfsat övertygad om att ingen behöver att jag gör det. Men hade någon behövt det hade jag gjort det.

Blev lite förvånad över sista mailet från skolan där vi ska skicka med mellanmål och lunch, då de har idrottsdag. Tidigare år har det varit skollunch även på idrottsdagarna.

När infördes detta med avgiftsfri skola? Minns när kommunal hade strejk i början på 2000-talet och vi då fick ta med egen lunch till skolan.

När infördes detta med avgiftsfri skola? Minns när kommunal hade strejk i början på 2000-talet och vi då fick ta med egen lunch till skolan.
Tror det står tidigare här i tråden. Var runt 2010-talet har jag för mig.

Eller ja, det var ju "avgiftsfritt" innan det med, men med matsäck och allt möjligt spännande som skulle betalas. Runt 00-talet har jag för mig att det sattes en gräns på ett visst antal kronor som fick "begäras" av föräldrarna också. Dvs för klasskassan, matsäck osv. Har något vagt minne av något sådant.

På skolan där jag jobbar ordnar vi alltid med pastasallad vid utflykter, eleverna får ta med någon form utav burk, bestick och dryck. Vi förespråkar vattenflaska.
Hos oss hålls det hårt i att skolan ska vara kostnadsfri och att ingen ska stanna hemma från utflykter pga matsäck.

Däremot är det ett problem att föräldrar ger sina barn pengar till pizza/kebab VARJE DAG i skolan - för att de ”inte tycker om skolmat”. Men det är en helt annan diskussion.

På min sons skola är det väldigt tydligt skrivet (och påminns några gånger per termin) att fruktstunden är just fruktstund. Frukt eller smörgås. Inga kakor, bullar eller snacks.
De ser också alltid till att det finns några frukter att välja på för de barn som glömt eller ”glömt”.

Rent krasst, det viktigaste är att mitt barn äter något mitt på dagen. Sen vad det är bryr jag mig mindre om. Hon får näringsrik och varierad mat hemma. Mitt på dagen i skolan är det viktigaste att hon får mat hon äter så att hon orkar hela skoldagen. Sen tycker jag att skolor är alldeles för glada i att blanda olika saker i röror. T.ex. grönsakerna. Blandar flera olika grönsaker. Det gör att såna som mitt barn inte tar även det är så att 2 av 4 grönsaker i röran är mycket uppskattade! Hon hade definitivt ätit mer på skolan om det inte varit så mycket som var blandat.

Barn med stor släkt och om familjen har bil har ju stora fördelar när det gäller kakor och saker som ska säljas. Här i området är det hopplöst att sälja så det blir ju till släkten... och så en trave kakburkar som ska hämtas, ganska långt bort, gärna med bil.

Jag är mer på nivån att man kan sälja kakor utanför ICA el dyl. Haken är ju då att föräldrarna får stå med mjöl och socker men det är ju mindre och ev kan man styra upp det också.

Men enligt min personliga erfarenhet har det varit roligast, lättast, mest socialt och mest lärorikt :) fast på den tiden fick man hantera pengar och kassa och betala tillbaka så biten lärorikt åker ju numera med Swish.

(Vi åkte på många klassresor så har bakat, haft disco för yngre, släpat allt mellan himmel och jord hem för att sälja till gud vet vem, + självklart betalat 50 kr per månad i klasskassa. Som endabarn så var, tror jag, att betala 50 kr i månaden lättare än att försöka skaka fram en bil för att släpa ohyggliga lass med X eller Y från skolan för att sälja. Så en fick släpa det själv, cm för cm.)

Kan tillägga att jag tycker dyra skolresor var riktigt -kan lika gärna mista. Medan cykla iväg med klassen och tälta en natt var mer kul.

Senast ändrad:
Skilj på att skolundervisningen är avgiftsfri respektive att skolmaten är obligatorisk att erbjuda.

Det var väl länge så att det inte fanns någon lagstiftning alls om maten? I princip var det ett frivilligt åtagande som kommunerna tagit på sig själva, men sågs som så självklart att alla skulle göra. En del av förändringen tror jag var detta att göra så maten blev en del av det som obligatoriskt ingår i skoldagen och tvingande att erbjuda. Därmed även krav på att den ska ha viss kvalitet och vara näringsriktig etc.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka