Lunch och rast

Numera 30 minuters lunchrast. Tidigare jobb, kort paus när tid fanns. Fanns inte tid, så blev det ingen paus.

Jag har flexarbetstid och har rätt till 30-90 minuter lunchrast per dag (man måste ta minst 30) plus två 15 minuters fikaraster. Har även ett tidsspann på dagen då jag måste jobba och en tidigast och senast tid då jag får jobba.

Beror nog på vad det är för sorts arbetsplats vad som är "det vanliga". Dels av praktiska skäl, dels av kulturella skäl.

Minimum 30 obetald lunch eller valfri längre tid som justeras på flexkontot är det normala för mig =kontorsmiljö.
Och 15x2 betald fikarast, men där kan jag tänka mig det finns många variationer. I praktiken tar folk en en mix av kortare och längre raster olika dagar som ger ett genomsnitt som stämmer i slutändan. Beroende på om de sysslar med något för stunden brådskande, om det är fint väder att sitta ute i osv...

Har arbetsplatsen inte fikarum en kan springa till när som eller om arbetsuppgifterna inte fungerar med flex/är beroende av andra så blir det självklart annorlunda.
Sen finns ju specialregler typ personliga assistenter där allt är arbetstid rakt av utan några raster alls.

Förra jobbet hade jag nio minuter kaffepaus (som jag aldrig hann hålla) och inget annat. Helt lagligt och enligt kollektivavtal. Lunch på arbetstid men inte rast.

Nu har jag 30 min kaffepaus, men får inte lämna arbetsplatsen. Betald lunch men det är inte paus.

Jag har ett jobb där det inte är särskilt hårt reglerat (som jag upplever det i alla fall). Jag har vissa "hålltider" men äter lunch och tar andra ev. raster där det passar under arbetsdagen.

60 min obetald lunchrast, men många tar bara 30 min och slutar tidigare istället
35 min betald rast (20 min på förmiddagen, 15 min på eftermiddagen)

Jag har ett jobb där det inte är särskilt hårt reglerat (som jag upplever det i alla fall). Jag har vissa "hålltider" men äter lunch och tar andra ev. raster där det passar under arbetsdagen.

Samma här. Har jobb under frihet eller vad man säger.
Brukar ta 1h lunch och passa på att sova under halva den tiden. Rast blir här och där när det passar in.

När jag var inom restaurang hade vi rast när vi hann. Kunde gå många timmar innan man kunde ta en kaffe eller lunch.

• Gilla
Reactions: Sel
”På pappret” har vi på 8 arbetstimmar 30 minuter betald rast fördelade på 15 minuter på för- resp. eftermiddag, samt 30 min obetald lunch.

I verkligheten är det mycket friare än så. Vi har flextid och jobbar 40 h/vecka. Tar man längre raster och luncher tar det längre tid att få ihop arbetstiden, typ så.

På mitt förra jobb hade jag lunch en timme. Några raster utöver det tog jag inte. Sen när jag blev utmattad fick jag lära mig att jag måste ta raster under dagen. Men idag har jag jobbat 8 timmar med total tid för lunch och raster 1 tim. Och jag fattar inte riktigt hur jag ska orka. Jobbet slutar dessutom 18.15 så det blir sen kväll.

Jag har 15 min betald frukost och 30 min obetald lunch. Kan dock säga att beroende på vilken avdelning man jobbar på så är det olika strikt gällande hur hårt man håller på tiderna. På min avdelning är det väldigt generöst och man kan utan problem sitta 30 min på frukosten så länge man faktiskt äter frukost under den tiden, även chefen gör det frekvent. Det finns även en inofficiell eftermiddagsrast som "alla" tar vid 14-tiden men jag brukar mest fylla på med en frukt som jag äter och sen direkt återgår till jobbet eller skippar den rasten helt. Ibland skippar jag även frukost om jag inte är hungrig eller nöjer mig med att klämma en banan på 2 minuter och sen återgår. Jag är nöjd med våra raster och den "frihet under ansvar" som vi tillåts ha. På andra avdelningar där rasterna har missbrukats förr är det numera rätt hårt och arbetsledarna patrullerar och håller koll så ingen "blir sittande" längre än tillåtet.

När jag jobbade senast hade vi 45 min obetald lunchrast plus betalda raster en gång på fm och en gång på em. Rasterna fick man frivilligt anpassa efter verksamheten, det var ett konferenshotell så mycket gäster = kortare raster, få gäster = längre raster.
Vi brukade ha 20-30 min frukostrast ca kl 8 och em-fika ca kl 13 men man fick ofta ta 13-rasten efter kl 14 då gästerna skulle få sina rum senast kl 14.
Vi jobbade 6-14:45

1h obetald lunch, småpauser/kaffe vid skrivbordet när det passar. Sträcka på benen/gå ut att röka (dom som gör det) nån gång/pass. Inget uttalat om hur/när så länge man hinner sköta det man ska på ett bra och överenskommet sätt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 224
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
805
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 460
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?