lumbosacral-låsning

Sv: lumbosacral-låsning

Jag kan förklara hur jag tänker. En låsning är en spasm i en ex. ländkotas intilligande muskulatur. ex. multifidus. Ligger den på vänster sida så har kotan svårt att fullfölja sitt rörelsemönster i specifika förelser. Dvs. den är låst - en låsning. Detta är mycket enkelt förklarat.
Har du många låsningar och du endast låser upp en eller två så återstår många muskelspänningar och det räcker med att hästen halkar ytterst lite i f.ex hagen så kommer låsningen tillbaka. Därför är det viktigt att ta bort ALLA stora låsningar och merparten av de små.
Att hästen blir vinglig stämmer inte. Däremot så blir den mjuk och mycket trött en period efter. Därför är det viktigt att ta det lugnt några dagar och "läsa" sin häst noga.
Att endast ta bort ett fåtal låsningar är bra för terapeuten, för då får man komma tillbaka många gånger och tjäna många pengar. Jag behandlar sällan mer än 2 ggr.
Att tala om misshandel är endast struntprat och något som vissa ska hålla tyst om.

Hm, intressant.

Jag tycker mig se att hästar kan bli osäkra i ett nytt rörelsemönster när spänningar släpper. Ibland kan det vara svårt att hitta "alla" låsningar, då man efter ex en behandling kan få en rörelse som inte fanns innan.

Om du bara behandlar 2 ggr, ger du då ägaren uppgifter på hur de själva ska massera och stretcha sin häst, eller menar du på att den är helt frisk och at muskulaturen inte behöver underhållas?

Det tar tid och det bör ta tid för nya rörelsemönster att accepteras, provas, utvärderas och användas.

Om vi har en häst med 20 låsningar, och löser upp 5, är hästen fortfarande ganska stabil och kan med hjälp av sin stabilitet lätta på de upplåsta områdena och finna en ny balans och ett nytt rörelsemönster.

Om Terapeuten låser upp 10 låsningar på samma häst, blir hästen vinglig och det tar lite längre tid för hästen att anpassa sig och oftast så faller mycket av det upplåsta tillbaka till gamla problem, då hästen blev FÖR upplåst - Överbehandlad. (För flexibel)

Om Terapeuten låser upp hela hästen, släpper hela hästen fri från sina låsningar kommer den att bli halt, sjuk och i mycket dåligt skick i minst en till två veckor, då man släppt på all stabilitet och hästens nervsystem får fullt upp med att reda ut allt det nya, och har svårt för att skapa den nya balansen, korthuset rasar helt enkelt. Här är hästen inte bara Överbehandlad utan i mina ögon även misshandlad.

Som Terapeut har man en skyldighet att bara och enbart låsa upp de få låsningar som HÅLLER IHOP alla de andra, vilket då gör att behandlingen sitter i flera veckor, ju mer hästen rör sig tycker hästen om att röra sig, ju mer den arbetar desto smidigare och bättre fungerar det och hästen faller så småningom in i det friska ursprungliga rörelsemönstret.

Ryttarens skyldighet är att ta reda på sina egna rörelser, ta hand om sin egen kropp, se över sina egna problem och skador, kolla av sina egna rörelser i alla gångarter och alla rörelser, skolor etc.

Om inte ryttaren kan utföra en jämn övergång från trav till skritt kan inte heller hästen göra det med ryttaren på osv.

Är ryttaren sned eller för stark, öm eller spänd, speglas detta omedelbart på hästen.

Tänk alltid på att ni är ett Ekipage! Där alla delar ska arbeta i symmetri och där alla delar äger en skyldighet att samarbeta, inte bara den undre delen.

Carola
Håller helt med dig i ditt kloka inlägg!:bow:
Jag har genom åren blivit övertygad om att de som jobbar som dig är de som är de seriösa.
Tack för att du delar med dig av din kunskap.

Oftast behöver hästen inte mer än två behandlingar och ja, jag ger ALLTID ägaren råd om hur de ska massera och stretcha hästen.
Jag visar de också hur de ska känna efter, om hästen blir öm igen.

Usch vilken tråkig vändning tråden fick.. Jag som bara ville ha lite tips och råd med min häst... Ser fram emot Et:s återbesök på onsdag, så får vi se hur utgången blir....

Oftast behöver hästen inte mer än två behandlingar och ja, jag ger ALLTID ägaren råd om hur de ska massera och stretcha hästen.
Jag visar de också hur de ska känna efter, om hästen blir öm igen.

DET är jättebra!

Hallå!

Vad hade du för en ET ute?
Kan du inte pma mej, please, tror lilla pållan har nåt litet kvar efter alla skador..

/ Lavinia

Hej och tack allihopa som svarat och hjälpt mig i alla funderingar! ET var uppe idag och konstaterade en häst med mycket fin rygg och helt andra rörelser! :banana:

Så nu får vi börja sätta igång med ridningen igen, ska bli helt underbart! Ingen kunde vara gladare an vad jag är idag!

Jag förstår att du är glad, grattis är på sin plats! :banana:
Tänk nu på att även gå på återkoll med din egen kropp, så att du inte gått tillbaka till din gamla snedhet.

Jag har själv haft en häst som varit hemskt låst och sned sedan år tillbaka som det tog nästan ett år att få rak och fin, minst. Men jag har också fått många behandlingar av min egen kropp, då jag har nackskada och tidvis varit sned i min höft. Jag anser inte att man kan rätta till ett problem som funnits ett bra tag på ett eller två besök, för jag tror helt enkelt inte en kropp, häst eller människa, är mottaglig för detta. Det är invanda rörelsemönster som ska totaländras både i kropp och hjärna.

Jag vill bara be dig ha lite tålamod och akta dig för att sätta igång för ambitiöst med dressyr och arbete direkt, för nu ändras din häst i kropp och belastning och kroppen behöver vänjas vid nya belastningssätt. Så ta hellre en extra månad på dig, bygga upp hästen på nytt, för säkerhets skull.

Å glöm inte att ha roligt med din häst! :love: :bow:

(inte för att tråden egentligen handlar alls om det, men i övrigt tycker jag också C_L presenterar sitt sätt att arbete på ett bra och förståeligt sätt. Jag har också sett det omsättas i verklighet då min häst blivit som en helt annan rörelsemässigt tack vare henne. :bow: Jag är också vän av osteopatin som handlar mycket om att hjälpa kroppen hjälpa sig själv, vilket C_L's metod också gör.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 490
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London