Sv: lumbosacral-låsning
Hm, intressant.
Jag tycker mig se att hästar kan bli osäkra i ett nytt rörelsemönster när spänningar släpper. Ibland kan det vara svårt att hitta "alla" låsningar, då man efter ex en behandling kan få en rörelse som inte fanns innan.
Om du bara behandlar 2 ggr, ger du då ägaren uppgifter på hur de själva ska massera och stretcha sin häst, eller menar du på att den är helt frisk och at muskulaturen inte behöver underhållas?
Jag kan förklara hur jag tänker. En låsning är en spasm i en ex. ländkotas intilligande muskulatur. ex. multifidus. Ligger den på vänster sida så har kotan svårt att fullfölja sitt rörelsemönster i specifika förelser. Dvs. den är låst - en låsning. Detta är mycket enkelt förklarat.
Har du många låsningar och du endast låser upp en eller två så återstår många muskelspänningar och det räcker med att hästen halkar ytterst lite i f.ex hagen så kommer låsningen tillbaka. Därför är det viktigt att ta bort ALLA stora låsningar och merparten av de små.
Att hästen blir vinglig stämmer inte. Däremot så blir den mjuk och mycket trött en period efter. Därför är det viktigt att ta det lugnt några dagar och "läsa" sin häst noga.
Att endast ta bort ett fåtal låsningar är bra för terapeuten, för då får man komma tillbaka många gånger och tjäna många pengar. Jag behandlar sällan mer än 2 ggr.
Att tala om misshandel är endast struntprat och något som vissa ska hålla tyst om.
Hm, intressant.
Jag tycker mig se att hästar kan bli osäkra i ett nytt rörelsemönster när spänningar släpper. Ibland kan det vara svårt att hitta "alla" låsningar, då man efter ex en behandling kan få en rörelse som inte fanns innan.
Om du bara behandlar 2 ggr, ger du då ägaren uppgifter på hur de själva ska massera och stretcha sin häst, eller menar du på att den är helt frisk och at muskulaturen inte behöver underhållas?