Lukt på hösilage

bettysmatte

Trådstartare
Varje gång jag öppnar en hösilagebal kan jag inte bli klok på hur det egentligen ska lukta. Är bara inne på min fjärde bal hittills (i livet:D ) så jag har väldigt lite erfarenhet. Den bal jag öppnade igår tycker jag luktar lite annorlunda än de jag haft förut. Därför vill jag fråga vad ni tror om den. Om jag ska försöka beskriva lukten så var det första jag tänkte på banan:crazy: . Den verkar lite blötare än de balar jag haft hittills och luktar mer som ärtskidor/baljväxter än de andra balarna. Kan det vara okej, eller är det något fel på balen?? Kan det vara andra växter i som gör att den luktar annorlunda. Det känns som lite längre och grövre strån och innehåll. Hjälp!

Sv: Lukt på hösilage

INGEN som kan beskriva hur deras hösilage luktar, och om mitt verkar underligt:crazy: ? Är det bara jag som går runt och luktar på sina hästars hösilage hela tiden:D ?

Jag har i vinter haft hösilage från ett och samma parti, slaget och plastat i början av oktober, och det har varit stor skillnad på balarna.
En del har luktat banan, andra har luktat piptobak (som Hamiltons Blandning :D ), en del har bara luktat gräs. Så det kan alltså variera en hel del.

Igår öppnade vi dock en bal där någonting gått snett under processen. Det var som hö, det torraste möjliga, och det dammade något otroligt. Luktade ganska gott, dock. I botten av balen fanns det fuktigare partier som när man tittade närmre innehöll mögel - och luktade fruktansvärt härsket, nästan fiskaktigt.....
Eftersom vi inte har någon balgrip på traktorn släpade vi ut hela alltet till gödselhögen med hjälp av sopsäckar och rullebör. Det tog nästan två timmar innan vi var klara - och gissa om vi var nervösa när vi öppnade nästa bal :crazy: Den var tack och lov OK och luktade banan :d

Immer

Okej, intressant! Hur skiljer man förresten på mögel och det andra vita (vad är det nu igen?) som kan bildas i hösilagebalar?

Eftersom vi inte har någon balgrip på traktorn släpade vi ut hela alltet till gödselhögen med hjälp av sopsäckar och rullebör. Det tog nästan två timmar innan vi var klara

Immer

Usch, ja, det är jobbigt att släpa runt på. Jag köper storbalar, men kan inte mata upp allt innan det blir dåligt eftersom jag bara har 1 1/2 häst (haflinger och shettis). Jag får alltså ALLTID släpa iväg (på skottkärra) en hel del hösilage och slänga. Jaja, det är ju bra styrketräning;) !

Då är du i alla fall vältränad;) . Men det låter som ett stort slöseri, tycker jag om du får slänga så mycket. Finns ju mindre balar även med hösilage, det går ju att ställa in hur många kg man vill ha/bal när man tar in det. Vi gör 2 olika storlekar (100 resp 300 kg) så i lillflocken på 4 vuxna islänningar får de ca en stor bal/vecka medan jag öppnar en mindre bal där jag tar portionsvis till det dräktiga stoet och till hingsten som inte har bal i hagarna. De står alltid inne på nätterna. Och om nån häst står inne extra plockar man i Ikea-påsar och ger från den lilla balen också. Blir inte många strån att kasta bort kan jag lova.

Jovisst känns de som slöseri, men frågan är om det blir DYRARE än att köpa mindre balar? Jag betalar ca 800 kr för hösilage till mina två hästar/månad som det ser ut nu.

Färg då, vad säger ni om det? Vad "ska" friskt hösilage ha för färg. De två sista balarna som jag öppnat har varit mycket mörkare, mycket av något nästan svart i dem. Jag var tvungen att ringa bonden igår och fråga. Hade tänkte köra dit och visa honom hösilaget för jag vill ju inte ge hästarna något som det är fel på! Han skulle tyvärr inte vara hemma, så jag fick beskriva så gott det gick. Han trodde att det kunde vara klöver som var svart (nåja, mörkgrått) i hösilaget. Det kunde bli så ibland sa han. Vad tror ni andra? Hösilaget luktar gott, men ser annorlunda ut.

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 952
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 327
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 973
Senast: trollmamma
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka