Lugnande vid transport

Sv: Lugnande vid transport

Men visst måste man väl få ge en normal dos med Vetranquil innan transport, ifall det föreligger risk för att hästen skadar sig annars?
Konstigt i fall veterinärer skriver ut det i det syftet annars....:confused:

/B

Nöff.
Leta själv hur det står jag har inte lust just nu.
Så fort hästen har problem med balansen finns ju en stor skaderisk.
Om det inte är fråga om en akut transport till djursjukhus kan man ju vänta o lastningsträna.
PL

Min spontana åsikt är att den vet som skriver ut medlet är skyldig att förvissa sig att hästen verkligen är i transportabelt skick.
PL

Ibland är det inte lastningen utan själva åkturen som stressar dem, jag har alltid gett dem antingen plegg eller vetranquil första gången man åker utan häst kompis (dvs unghästar). Kanske fel men jag har tyckt det varit viktigt att dom upplevt först åkturen som lugna.
Givetvis så har ingen varit sederad så att dom har balansproblem, bara tagit av udden av det värsta stressmomentet.
Mina hästar har varit lasttränade innan.;)

/b

Men visst måste man väl få ge en normal dos med Vetranquil innan transport, ifall det föreligger risk för att hästen skadar sig annars?
Konstigt i fall veterinärer skriver ut det i det syftet annars....:confused:

/B

18 § Lugnande medel får endast i undantagsfall ges till djur under förutsättning
att ordination har skett av veterinär i det enskilda fallet. Uppgifter om
användning av lugnande medel med angivande av preparat, dos,
administreringsväg och tidpunkt ska följa djuren till bestämmelseorten.

Man får btw inte dra djur i huvud eller annan kroppsdel vid lastning heller, vilket gör att en stor majoritet torskar och bryter mot djurskyddsreglerna vid varenda lastning som sker...

4 § Djur får inte agas, lyftas eller dras i huvud, horn, öron, ben, svans, hud, päls
eller hanteras på annat sätt som kan orsaka dem smärta eller lidande under
transporten

Senast ändrad:

Ibland är det inte lastningen utan själva åkturen som stressar dem, jag har alltid gett dem antingen plegg eller vetranquil första gången man åker utan häst kompis (dvs unghästar). Kanske fel men jag har tyckt det varit viktigt att dom upplevt först åkturen som lugna.
Givetvis så har ingen varit sederad så att dom har balansproblem, bara tagit av udden av det värsta stressmomentet.
Mina hästar har varit lasttränade innan.;)

/b

Och jag har aldrig någonsin gett lugnande förebyggande, och inte haft problem alls, och då har det varken lasttränats innan, och åks ensam direkt.

Fördelen med unghästar, de tar allt nytt med en dos nyfikenhet och har inga förutfattade meningar. De skaffar det sig sen, och bättre undvika det med käk, försiktig körning och rätt grundhantering än preparat. För hur stabila på benen de än verkar är de inte riktigt med i huvudet när de är sederade..

Hmm, jag tror ju att det är en hel del agandes och lyftandes utan att man sederat dem. :crazy:
Känns snarare som man undviker de obehagliga situationerna för visa känsliga hästar om man hjälper dem de första ggr med att ge lättare sedering. Men, men jag har haft fel förr.:o

Det där blev dagens fniss... Jag fick det till att Alexandra tog sig en shot lugnande innan lastning. Ibland skulle det verkligen behövas något lugnande till matte också. Nu spårade jag viss från ämnet.

Med tanke på hur han var, och att man hade hjärtat i halsgropen och numret till nödslakt framtryckt på mobilen så tja, matte hade nog gärna tagit sig en liten jäkel hon också ett antal av gångerna. Maken till vrång häst fick man liksom leta efter.

Vet faktiskt inte VAD det var som fick poletten att trilla ner i ärthjärnan, men helt plötsligt en dag för några år sen var det som bortblåst. Det gick väl upp ett litet ljus för honom tillslut eller något, oavsett vad kan jag inte vara mer tacksam ;)

(Han var VIDRIG som yngre, inte rädd alls, åkte skitbra och var inte rädd eller upprörd när man väl fått in honom. Men SKULLE INTE, vrång som gud vet vad, och spelade ingen roll hur mycket jag tränade, nästa gång var vi på noll igen. Så många år drogs han faktiskt in (tur djurskyddet inte fick nys om det..). Ingen metod jag vill ta till, och jag har lastat BAKOM många kliniker/ridhus/etc genom åren för att folk iaf skulle slippa bevittna eländet. I flera ÅR var det kvar på samma nivå, det var på ruta noll igen varje lastning, med några undantag då han helt sonika bara knallad epå och tyckte 'men kom igen då segpropp, stäng munnen och kom igen nu' :devil: Det gick att temporärt lösa det med step up, betydligt obehagligare kasta sig ut ur en sån.. Men rampsläp var och förblev en evig källa till bråk. Idag, sen flera år, och utan att jag gjort något speciellt, så bara knallar han rakt på och står där, och jag fattar fortfarande ingenting, men tackar och tar emot..)

Men just eftersom han förde sådant liv vid lastning, så när det varit sådana skador där idiotier som att stå på bakbenen och härja skulle varit rena döden hälsomässigt, så har vi tankat i honom en shot så han blev lagom groggy, och helt sonika flyttat in honom i släpet hov för hov, och så har han fått stå på släpet och vakna, och sen har vi åkt)

Hmm, jag tror ju att det är en hel del agandes och lyftandes utan att man sederat dem. :crazy:
Känns snarare som man undviker de obehagliga situationerna för visa känsliga hästar om man hjälper dem de första ggr med att ge lättare sedering. Men, men jag har haft fel förr.:o

Fast du förutsätter att det ska vara/är obehagligt. Och min erfarenhet är att de allra flesta unghästar inte säger flaska om varesig lastning eller åkning i början. Första gångerna fattar de nog inte riktigt vad de egentligen gör, men ev protester brukar komma när de åkt ett tag och börja ställa frågan VARFÖR de ska gå in i lådan egentligen. Eller om de haft obehaglig upplevelse. Om man bara hanterar 'varför?' rätt brukar de inte bli minsta problem att lasta.

Båda mina HELT resovana unghästar har åkt prima från scratch, jag har lastat och åkt själv utan problem redan från början, och som tvååringar lastade båda sig själv. (Sen att jag välte en bom över häcken på K så hon fick temporär 'det kommer anfalla!' som jag fick träna bort är ju inte hennes fel).

Nya fbl däremot, hon är bara van åka lastbil, och var ganska 'upprörd' första gången i konservburk. Odrogad. Redan andra gången åkte hon mycket bättre, och tredje gången åkte hon strålande. Hon sederades andra och tredje gången, dock inte för transporten utan för att övht vara hanterbar.. Men det är ett sådant läge där jag skulle kunna tänka mig mild sedering, där de så att säga HAR förutfattade meningar. Men jag skulle inte börja med att sedera, utan hellre presentera det hela på ett sådant sätt att de ser det som lika naturligt som allt annat.

(Jag lasttränar inte unghästar heller, jag anser det förstör mer att de ska gå in och ut, in och ut, de har så kort koncentrationsspann och fattar inte vitsen med att kliva på, backa av, kliva på, backa av, och risken är så stor att de lessnar och tar saken i egna händer. Utan hellre lasta, trevlig resa, händer något kul, lasta, trevlig resa och komma hem. Då har de dessutom inga ideer om att man ska gå av innan man har åkt)

Sen får man ju inte underskatta risken för snedtändning vid sedering spec med acepromazin.
PL

Senast ändrad:

Hej igen....

Min lastträning brukar bestå av att vi går igenom (urlastning fram) när vi ändå är på väg upp till ridhuset eller ut. Jag håller inte heller på att vandra fram och tillbaka på rampen, jag kanske har gjort fel när jag gett dom något i förebyggande syfte :crazy: Det har gällt unghästar som någon enstaka gång har åkt i lastbilen fram och tillbaka till betet tillsammans med kompisar. Har själv åkt bak i ett släp en gång och bara antagit att dom skulle tycka det var lika obehagligt som jag tyckte :crazy:

Peter: Vilka preparat innehåller acepromazin? är det alla sederingspreparat?

Obs dubbel, en katt satte sig i soffan på musen.
Sorry

Senast ändrad:

Hej igen....

Min lastträning brukar bestå av att vi går igenom (urlastning fram) när vi ändå är på väg upp till ridhuset eller ut. Jag håller inte heller på att vandra fram och tillbaka på rampen, jag kanske har gjort fel när jag gett dom något i förebyggande syfte :crazy: Det har gällt unghästar som någon enstaka gång har åkt i lastbilen fram och tillbaka till betet tillsammans med kompisar. Har själv åkt bak i ett släp en gång och bara antagit att dom skulle tycka det var lika obehagligt som jag tyckte :crazy:

Peter: Vilka preparat innehåller acepromazin? är det alla sederingspreparat?

Sedalin, Vetranquil och plegicil innehåller alla acepromazin, det är det verksamma beståndsdelen. Finns i tablettform med.

Om de åkt lugnt sen så gick det ju bra ändå vad gäller sedering eller ej, så lär inte vara någon skada skedd. Men det är som sagt inte en metod jag skulle använda då de ju alltid blir lite 'borta' vad gäller reflexer och reaktionsförmåga. Även om det inte syns.

Och efter att fbl efter att i tre dagar ätit vetranquilpreparerat kraftfoder och sen matstrejkade totalt oavsett om maten var preparerad eller ej fick det mig att börja fundera hur de upplever det eg. För uppenbarligen smakade vetranquilmaten inget (då had ehon vägrat direkt), så jag ANTAR att hon vägrade maten tillslut för hon - för att använda förmänskligande ord - märkte att hon blev 'konstig' av den.

Och då talar vi om en häst som visade NOLL yttre symptom på drogning, full benkontroll, full vakenhet etc. Men 'dimma på ögonen', och som sagt inte liga snar att överskottsenergiexplodera. Däremot var hon lika känslig för retning, uttryckte lika stora rädsle/etc reaktioner osv. Men var ändå helt klart påverkad 'i hjärnan' även om det inte syntes på kroppen. Och vi har ju ingen aning hur hästarna upplever det, och frågan är om en transport - utan dålig erfarenheter - är mer skrämmande när hjärnan inte fungerar som den ska, reaktionerna är fördröjda och balansen avtrubbad, än en odrogad transport med friheten att kunna reagera? För drogade betyder inte alltid att de övht inte uppfattar det skrämmande.. Utan mer om hur de reagerar på det, men är det mentalt eller kroppsligt?

Sen håller jag med PL ang snedtändningsrisken på aktuella preparat. Sett en häst snedtända å det grövsta och det var ingen rolig upplevelse - alls.

Men, min grundåsikt är att det de gör drogade LÄR de sig inget av. Kompisens fbl drogades för varje skoning i 5 år. Då gick det superbra att sko, han var inte synbart groggy men lugn och fin. UTAN droger freakde han ur totalt och rev stället. Med träning gav det resultat på 3 månader. Så frågan är hur mycket de LÄR sig att hantera saker med droger i kroppen egentligen, dvs har man någon 'utbildningsmässig' eller 'tillvänjningsmässig' fördel av det?

Som sagt, tror absolut inte det gjort någon skada för dina unghästar, men jag skulle fundera på om det är en metod du verkligen anser att du behöver fortsätta med?

Jag har alltså ingenting emot att i ett 'nödläge' sedera en häst för att undvika att den blir rädd/skärrad/upprörd. Man vinner inget på att de upplever det som farligt och skrämmande heller. Men i allt utom en 'akut' situation skulle jag hellre satsa på träning, tillvänjning och så vidare UTAN droger. Jag tror man får bättre resultat då, och undrar om du i fallet med unghästarna inte fått samma effekt utan den där lilla dosen 'för säkerhets skull'?

Det kan vara farligt att köra drogade hästar. Körde en domosedansprutad häst en gång och den rasade ihop och blev hängande i bommen. Inge kul. Tror att den hade stått stadigare om den varit nykter. Hade varit på tandbehandling.

Det kan vara farligt att köra drogade hästar. Körde en domosedansprutad häst en gång och den rasade ihop och blev hängande i bommen. Inge kul. Tror att den hade stått stadigare om den varit nykter. Hade varit på tandbehandling.

Jo, det är inte helt komplikationsfritt alla gånger när de inte har full koll och full balans.

Lite som motvikt dock för att inte skrämma livet ur alla som någon gång faktiskt har ett reellt behov av att sedera en häst inför transport, så visst finns det massor som kan gå fel, men det går bra för det mesta. Dvs är det i ett läge där det är för hästens bästa att - i samråd med veterinär - sedera så ska man inte bara se skräckscener framför sig.

Jag har kört mer eller mindre drogade hästar många gånger utan minsta problem. Ofta så när de åker hem från klinik eller liknande sitter ju en del av effekten från det lugnande de fått för t ex rtg eller liknande kvar, och som sagt *peppar peppar* aldrig drabbats av några otäckheter. Inte heller när jag medvetet sederat inför transport.

Men man ska inte ta lättvindligt på det, det finns en anledning till att preparaten ÄR receptbelagda och de ska aldrig användas på slentrian. Så ni som tittar på den där slatten plegg/dosen sedalin eller vetranquil, som är kvar 'sen det behövdes för någonting' och tänker 'om jag kanske skulle..?' - låt bli. Men när det är indiciderat och i samråd med veterinär, låt hästen åka lagom sederad, men anpassa körningen extra nog och ta hänsyn till den försämrade balansen, även om den inte är synbar för blotta ögat (dvs hästen verkar ha full balans och vara helt med).

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
669
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka