Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men visst måste man väl få ge en normal dos med Vetranquil innan transport, ifall det föreligger risk för att hästen skadar sig annars?
Konstigt i fall veterinärer skriver ut det i det syftet annars....
/B
Ibland är det inte lastningen utan själva åkturen som stressar dem, jag har alltid gett dem antingen plegg eller vetranquil första gången man åker utan häst kompis (dvs unghästar). Kanske fel men jag har tyckt det varit viktigt att dom upplevt först åkturen som lugna.
Givetvis så har ingen varit sederad så att dom har balansproblem, bara tagit av udden av det värsta stressmomentet.
Mina hästar har varit lasttränade innan.
/b
Det där blev dagens fniss... Jag fick det till att Alexandra tog sig en shot lugnande innan lastning. Ibland skulle det verkligen behövas något lugnande till matte också. Nu spårade jag viss från ämnet.
Hmm, jag tror ju att det är en hel del agandes och lyftandes utan att man sederat dem.
Känns snarare som man undviker de obehagliga situationerna för visa känsliga hästar om man hjälper dem de första ggr med att ge lättare sedering. Men, men jag har haft fel förr.
Hej igen....
Min lastträning brukar bestå av att vi går igenom (urlastning fram) när vi ändå är på väg upp till ridhuset eller ut. Jag håller inte heller på att vandra fram och tillbaka på rampen, jag kanske har gjort fel när jag gett dom något i förebyggande syfte Det har gällt unghästar som någon enstaka gång har åkt i lastbilen fram och tillbaka till betet tillsammans med kompisar. Har själv åkt bak i ett släp en gång och bara antagit att dom skulle tycka det var lika obehagligt som jag tyckte
Peter: Vilka preparat innehåller acepromazin? är det alla sederingspreparat?
Det kan vara farligt att köra drogade hästar. Körde en domosedansprutad häst en gång och den rasade ihop och blev hängande i bommen. Inge kul. Tror att den hade stått stadigare om den varit nykter. Hade varit på tandbehandling.