Lugnande vid transport

C

Catthhh

finns det någon som fått gett sin häst lugnade vid transport.
Det ska finnas något receptfritt på apoteket? Någon som vet?
Räddningsdroppar? Vart får man tag i dessa...

Sv: Lugnande vid transport

Ett bra tips är att du kan placera bomull i örat på hästen sedan ta på den en öron huva! Det kan ju vara ljudet hästen är rädd för och bomullen tystar ned lite iallafall!

Om det inte är det vet jag tyvärr inte!

Hej

Har aldrig använt räddningsdroppar men veterinären har skrivit ut Vetranquil till mig. Det funkar bra, lugnar dem men gör inte att dom tappar balansen eller något sånt.

lycka till

det ända lugnande jag gett vid transportering är domecedan. det gav vi ett halvblod som slått helt över bommen i transporten dom gånger efteråt när hon skulle in till kliniken för utreding/behandling av dom skador hon ådrog sig vid vurpan.

prövade en gång (första gången efter vurpan) utan domecedan med hårdpressad halm framför, men hon klättrade upp flera gånger på bommen med en gång (och ramlade några ggr. när hon klev ner). och en häst som är närmare 170 hög går inte så bra att transportera då :crazy: :angel:

fick på veterinärens inrådan ge domecedan i musklen strax innan lastning och en gång under resans gång (hade några timmars resa)

hästen blev efter ett år utdömd för bla. kotförskjutningar i nacken (som främst påverkade bakbenen, hon blev "vinglig")

Ett bra tips är att du kan placera bomull i örat på hästen sedan ta på den en öron huva! Det kan ju vara ljudet hästen är rädd för och bomullen tystar ned lite iallafall!

Det är inte alltid det fungerar. Har provat det på mitt sto som inte är rädd för transporten utan bara j*vligt envis, när hon fick bomull i öronen så fick hon nästan panik. :crazy:

Har varit med om fall där hästen fått lugnande inför hemtransport från klinik. Då har det varit Domecedan.

Personligen tycker jag om Vetranquil, som inte gör dem helt groggy (de kan fortfarande balansera i transporten utan problem) men tar udden av det mesta av hysterin. Har man däremot en riktigt rädd häst, tror jag inte att det hjälper tillräckligt.

dom håller balansen på domecedan utan problem oxå ;) det halvblodet vi hade va iofs. så "skärrad" att hon behövde 1 ml/dos för att nå önskad effekt.

har andra bekanta som även dom fått domecedan vid transportering av olika anledningar(som vrånghet :angel: ) och då har det oftast räckt med 0.2

Nja, vi hade en jättekuse som vi fick vänta 20 minuter efter lastning innan vi åkte. Han var väldigt vinglig och tagen av dosen, och det hade varit en rysare att ha honom halkandes omkring i transporten...

Beror ju i o f s helt på hur mycket de får.

jo, visst gör det. efter vad jag förstått så har det inte bara med storleken att göra vilken "dos" som är "lagom"

mitt halvblod blir "groggy" redan vid 0.1-0.2, det halvblodet som vurpat behövde 1 ml (dom 2 är ändå syskon), medans min gamla shettis behöver 0.3 för att raspa tänderna :angel:

Vet inte om det är receptfritt på apoteket (jag fick det på recept av DV), men det säljs iallafall inne på Mälarkliniken...men tyvärr har jag precis glömt namnet :(

En vit "typ avmaskningsspruta" med blå text som man ger i munnen ca 30 min före lastning. Endast avtrubbande påverkar inte balans något alls, de blir bara tunga i fötterna...

Vet inte om det är receptfritt på apoteket (jag fick det på recept av DV), men det säljs iallafall inne på Mälarkliniken...men tyvärr har jag precis glömt namnet :(

En vit "typ avmaskningsspruta" med blå text som man ger i munnen ca 30 min före lastning. Endast avtrubbande påverkar inte balans något alls, de blir bara tunga i fötterna...

Sedalin är det du tänker på. Samma verksamma substans i det som i Vetranquil och plegicil. Receptbelagda, vetranquil ligger på licens med.

Jag har fått en liten shot lugnande för lastning i antik tid till valacken. I övrigt har jag inte behövt, men använt vetranquil för att hålla konvalescent lugn och på justd en hästen fungerade det i princip inte alls. Men olika individer är ju olika känsliga.

Tack! Satt här o slet mitt hår för jag inte kom på namnet....

Nu när du säger det kommer jag ihåg att även detta var på licens..
Men hur som helst så finns det till försäljning på MK..

Tack! Satt här o slet mitt hår för jag inte kom på namnet....

Nu när du säger det kommer jag ihåg att även detta var på licens..
Men hur som helst så finns det till försäljning på MK..

Mm, men du kan inte bara knalla in och köpa det, utan du måste ha veterinärs godkännande. Däremot om du t ex pratat med din vet om att du behöver lugnande för transport och h*n rek sedalin så kan du få köpa det direkt där så att säga.

Så alla medel är på recept?
Vad är MK?
Denna pastan är det den bästa eller?

finns det någon som fått gett sin häst lugnade vid transport.
Det ska finnas något receptfritt på apoteket? Någon som vet?
Räddningsdroppar? Vart får man tag i dessa...

Visst kan du ge räddningsdroppar. Har funkat utmärkt de gånger jag använt det. Googla så finner du dem!

Jag har fått Vetranquil av veterinär till min extremt svårlastade häst. Hon är inte rädd, hon vill bara inte in i transporten.
Det gjorde henne mer lättlastad, 45 minuter mot vanliga dubbla tiden, men det påverkade hennes balans och mående. När vi efter en kvats körning kom fram till kliniken var hon genomsvettig och hade trampat sig.

Jag följde veterinärens ordination, men kommer aldrig att använda det igen till stoet.

Så alla medel är på recept?
Vad är MK?
Denna pastan är det den bästa eller?

Alla är på recept. MK = Mälarkliniken, en hästklinik utanför Sigtuna.

De är receptbelagda ja, och vad som är bäst. Det är samma sak i Sedalin och Vetranquil. Samma versamma substans som i plegicil. Vetranquil är granulat som du kan ge med fodret eller slamma i vatten och ge i spruta i munnen, Sedalin är i gelform. En del tycker sedalin fungerar bättre, andra att vetranquil fungerar bättre.

Men hästar är individer och väldigt olika känslig för sedalin/vetranquil. Mitt sto fick SEX dosmått, och var inte ens berörd. Sex dosmått är en väldigt, väldigt hög dos och LÅNGT över normaldos. Och andra har följt vets givna normaldos och fått en häst som raglar.

Min dam kunde jag tanka i 3 ml plegicil intramuskulärt (dvs med spruta) utan att hon brydde sig direkt, hon blev lite lugnare och inte lika mycket tokexplosioner, men hade full balans, full koll, var vaken och kunde explodera precis lika bra med det i kroppen. Och inför rtg på klinik fick hon sjukt mycket knark, och inte förrän de dragit i henne en elefantdos av domo + torbugesic beslutade hon sig för att gå in i dimman. Dvs hon har höög tålighet. Andra hästar tippar nästan ikull på halv normaldos på samma preparat.

Men i korthet - en häst som t ex INTE fungerade på plegicilsirap när det fanns, den kommer mest troligt inte beröras av vetranquil/sedalin heller. För det är samma verksamma substans som pleg.

Så, för att veta hur ens egen häst fungerar måste man prova. Och Sedalin eller Vetranquil är en smaksak, vilket man tycker är lättast att ge osv. Sedalin har den mest användarvänliga konsistensen, men det är en smaksak som sagt.

Varför inte testa räddningsdroppar? Det är receptfritt, hästen blir inte lullig, och jag har aldrig sett en häst "snedtända". Värt att prova i allfall?

Jag kommer inte ihåg hur det är skrivet men i transportreglerna finns det begränsningar vad gäller sedering vid transport.
PL

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30