Sv: Lugnande vid transport
Så alla medel är på recept?
Vad är MK?
Denna pastan är det den bästa eller?
Alla är på recept. MK = Mälarkliniken, en hästklinik utanför Sigtuna.
De är receptbelagda ja, och vad som är bäst. Det är samma sak i Sedalin och Vetranquil. Samma versamma substans som i plegicil. Vetranquil är granulat som du kan ge med fodret eller slamma i vatten och ge i spruta i munnen, Sedalin är i gelform. En del tycker sedalin fungerar bättre, andra att vetranquil fungerar bättre.
Men hästar är individer och väldigt olika känslig för sedalin/vetranquil. Mitt sto fick SEX dosmått, och var inte ens berörd. Sex dosmått är en väldigt, väldigt hög dos och LÅNGT över normaldos. Och andra har följt vets givna normaldos och fått en häst som raglar.
Min dam kunde jag tanka i 3 ml plegicil intramuskulärt (dvs med spruta) utan att hon brydde sig direkt, hon blev lite lugnare och inte lika mycket tokexplosioner, men hade full balans, full koll, var vaken och kunde explodera precis lika bra med det i kroppen. Och inför rtg på klinik fick hon sjukt mycket knark, och inte förrän de dragit i henne en elefantdos av domo + torbugesic beslutade hon sig för att gå in i dimman. Dvs hon har höög tålighet. Andra hästar tippar nästan ikull på halv normaldos på samma preparat.
Men i korthet - en häst som t ex INTE fungerade på plegicilsirap när det fanns, den kommer mest troligt inte beröras av vetranquil/sedalin heller. För det är samma verksamma substans som pleg.
Så, för att veta hur ens egen häst fungerar måste man prova. Och Sedalin eller Vetranquil är en smaksak, vilket man tycker är lättast att ge osv. Sedalin har den mest användarvänliga konsistensen, men det är en smaksak som sagt.