Lugnande vid transport

D

Donna

Ska transportera min pålla från sthlm ända till Borås. Då hon är något nervig i vanliga fall, undrar jag om man kanske ska ge henne lugnande innan. Veterinären gav mig recept på Sedalin, någon som använt?
Tänkte att man kanske kunde ta halva dosen, så hon inte är så väck så hon inte kan stå upp.. Någon som har erfarenheter från detta?

Sv: Lugnande vid transport

Donna skrev:
Ska transportera min pålla från sthlm ända till Borås. Då hon är något nervig i vanliga fall, undrar jag om man kanske ska ge henne lugnande innan. Veterinären gav mig recept på Sedalin, någon som använt?
Tänkte att man kanske kunde ta halva dosen, så hon inte är så väck så hon inte kan stå upp.. Någon som har erfarenheter från detta?

jag vet bara att när jag var och röntgade min häst (som står snällt i transporten men kan vara lurig att få på) så fick han lugnande så att han liksom stod och sov och då fick han inte åka hem förrän effekten av det hade gått bort eftersom risken att han skulle skada sig i transporten var för stor.

varför ska hon åka så långt? har du inte möjlighet att lastträna istället? bättre gå till roten med problemet än att fibbla med preparat.

Jag fick en lugnande spruta till min häst för två år sen när han skulle transporteras in till kliniken för att röntga huvudet. Tror faktiskt det var Sedalin. Han vart lugn men inte "helt väck" och hade balansen och stod bra. Vet. som jag fick det av visste ju att jag skulle åka transport med honom och att det var därför jag ville ha den.
Det är ju inte som plegacil som dom nästan däckar helt av.
kan ju tillägga då rå för er som funderar varför jag lugnande till min häst när han skulle åka transport.
Han hade nämligen fått panik i transporten på väg hem från en tävling 2 veckor innan, hoppat över bommen slagit huvudet i taket och fläkt upp sig rejält, benhinnan och alltihopa hade lossnat ifrån huvudet och han fick sys med 50 stygn...!!! Han var otroligt bara jag närmade mig en transport första gångerna efter det, ville inte riskera någonting när han var i så pass dåligt skick när vi åkte in på kliniken..
Varför han fick panik vet jag nu..hade fönster i transporten och vi fick stanna vid en järnvägsövergång och han såg både tåget och blinkande ljusen..då vart det tydligen bara fööör mycket.
Han var jättelätt att lasta och cool att åka med innan dess, och efter att jag satt för fönstren och vi åkt några gånger så är han precis lika cool igen..
Skulle jag vara dig skulle jag ta sprutan du innan ni åker..bättre det än att det händer nåt.
Men är du osäker ska du ju dubbelchecka med en veterinär.

Varför jag ska åka så långt? För att vi ska flytta dit serru.
Och jag har ju kollat med en veterinär om hur jag ev. ska göra, bara ville se vad folk hade för erfarenheter av liknande saker. Klart jag vill jobba bort problemet, men jag tror inte att detta är tillfället. Ägt henne i ca en månad, och nu ska vi dessutom flytta. Känns som att träningen får komma när hon installerat sig ordentligt.. Hon ska dessutom åka stor lastbil, och det är ju inte riktigt samma sak som en vanlig liten transport.

Sedalin innehåller acepromazin, alltså samma substans som vetranquil-granulat och plegicil-sirap och ges i fodret.

Prata med din vet. om du inte provat liknande preparat på din häst förr, det kan då vara bra att testa dosen vid ett tidigare tillfälle och se hur just din häst reagerar innan du ska ut och åka.

Det avr ju en bra idé! Då vet man ju ungefär hur det tar på henneoch hur länge det sitter i. Är det bäst om det bara sitter i under första timmen eller vill man ha en längre effekt än så? Det är ju själva lastningen som är problemet..

Om hon ska åka lastbil tror jag inte att det är nödvändigt, ofta är de väldigt lugna då de åker stadigt och fint i morderna bilar. Resan Sthlm-Borås är inte heller hysteriskt lång för henne så at det skulle vara nödvändigt av den orsaken.

Acepromazin är annars ett bra preparat vid den typen av problem då det är mer ångestdämpande än sedarande vid lagom användning, dvs hästarna uppfattar allt som händer men blir inte stressade av det på samma sätt. Men som någon skrev, om du ska använda de, kolla hur hon reagerar på dosen nån vecka innan

Senast ändrad:

Sudd skrev:
.
Det är ju inte som plegacil som dom nästan däckar helt av.
.

Det är precis samma substans som i plegicil. Det enda som skiljer är beredningsformen, dvs gel isf flytande/injektionslösning. Anledningen att verkan varierar kan bero på dosen, men framförallt att om de äter medlet så blir det ett långammare upptag vilket gör att samma dos inte ger samma "verksamma dos" eller blodkoncentration, men en längre verkanstid.

Du skulle kunna prova att ta lite lavendelolja på grimman, eller ta det på en gammal nylongrimma som du inte är så rädd om för lukten sitter i länge. men smörj på det i god tid innan. Har haft bra inverkan på vår lastkrångliga unghäst.Klen som sagt på det i god tid innan ca4-5 timmar

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 141
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka