Lugnande vid Tävling?

Minusgraader

Trådstartare
Nu är det så att ag har en häst som blir väldigt het vid hoppning, Han hinner inte få upp benen i tid o i Kombinationerna blir det bara plockepinn av det andra hindret eftersom han får upp sån fart imellan de två hinderna :crazy:

Så nu till saken. Innan idag när jag var o hopptränade så var han som vanligt o det blir väldigt jobbigt o irreterande att rida honom (Var nära att ge upp) Men så i slutet av lektionen så sa min tränare att det finns lugnande medel som är godkännt för tävling och han tyckte jag skulle testa det.

Någon som har erfarenhet av sånt Lugnande?
Vet någon vad det heter?
Vad kan det bli för "Bieffekter"?

Sv: Lugnande vid Tävling?

Har svårt att tro att det skulle va tillåtet. Alla preparat som kan påverka hästens prestation eller temperament är förbjudet, TR mom 173 .
Är det vara på tävling han blir het eller även på träning?

Det finns fodertillskott (ofta med ex magnesium i) som sägs ha en lugnande effekt på heta hästar.

Rena lugnande läkemedel/preparat är förbjudna.

Nu har ju jag ingen aning om i vilken omfattning han springer och så och jag vet inte hur mycket dressyrarbete han får men: Jag skulle satsa på att rida till honom i dressyren, få honom mer lyhörd för hjälperna.:)

Lycka till!:banana:

Min häst får det dressyrarbete han behöver ;) men TS kan jag inte svara för :angel:
Använd knapplån :)

Om han bara är sån på tävling så kanske det går över när han blivit mer tävlingsvan, men är han sån alltid så kanske man ska funder på att kolla över foderstaten, sin egen ridning ( om man rider tillräckligt mkt ) och jobba mer med tränare.

*kl*

Jag har jobbat i italien i flera år och där används det flitigt lugnande preparat fast de inte är tillåtna. Måste säga att det blir en himla skillnad på vissa hästar, vissa kan enbart hoppas på lugnande, sådana hästar hade inte funkat att ha som tävlingshästar i sverige

Jag svarar till alla nu:

Han är ALLTID Sån så fort det kommer hinder ivägen det kvittar om det är hemma, på träning eller tävling.

Kan säga att i dressyren är han nästan klockren. Han lyssnar mycketbra på skänklar o sitsen mm. Han kan öppna, sluta, skänklevikningar, rygga mellan bommar som ligger i olika mönster, Gå sidvärtes över en bom (Frambenen framför o bakbenen bakom bommarna), han är Väldigt lik en westernhäst. och Han är väldigt välriden i dressyren.

Det enda kraftfoder han får är Kornkross, lite betfor och b-vitaminer.

Han är världens snällaste men det e bara det att det ska så så :devil:- fort.
Så jag vet faktiskt inte vad jag ska göra:confused:

Var det inte han irländska VMästaren som hade provat??? Nån sorts lyckopiller till folk som dom körde på hans häst... Blev lite besvärligt i dopingkontrollen sen, men hästen var kanske lugn:angel:

Min nförra häst va sån...han fick bara hö, 1 dl betfor o vetekli om det behövdes i foderstaten, blandat med olja och soja om det behövdes...därtill mineraler och MAGNESIUM. Det gav resultat...Inget krafftfoder alls om höet va bra alltså, bara nått att blanda magnesium i.

jag var hos verinären för 2 år sedan (jag skulle köpa en het ponny) å då så sa han att jag skulle ge henne tryptovit, det skulle va lugnande, jag köpte en burk, men har faktiskt aldrig gett henne det då hon blev bättre när jag köpte henne....:smirk:
Såhär står det på burken: Tryptovit har en lugnande effekt på nervösa, stressade och heta hästar.
Tryptovit kan ges dagligen för att erhålla en mer avslappnad och lätthanterlig häst.
Tryptovit innrehåller den livsnödvändiga aminosyran tryptofan kombinerat med vitamin E och vitamin B1.

Vetrinären sa att det var godkänt att andvända. :)

fick idag höra talas om nåt preparat/fodertillskott som endast finns att köpa på ATG. Det är tillåtet på tävling och vet en här som använder det. Skillnaden märktes efter ungefär 14 dagar

fick idag höra talas om nåt preparat/fodertillskott som endast finns att köpa på ATG. Det är tillåtet på tävling och vet en här som använder det. Skillnaden märktes efter ungefär 14 dagar

Det var det jag tänkte på också, läste om det när jag var inne på ATG en sväng för ett tag sen.
Kan bara inte komma ihåg vad det hette...
Men det stod iallafall att det skulle ha en lugnande effekt på tex tävling.... Säljer de det på ATG som lugnande för tävlingsshästar lär det väl vara tillåtet på tävling... Lycka till!:)

Kommer du ihåg på vilken sida/under vilken rubrik du läste om det här preparatet? Var inne på ATG nu men kunde inte hitta...

I Dodson & Horells sortiment av örter finns en produkt som säljs under namnet "Placid". Ska ha en lugnande inverkan på hästar som är heta.
Det finns även ett tillskott i flytande form som heter "Calm" (tror jag, finns att köpa bl a på EKO) som innehåller magnesium, tryptofen samt b-vitaminer. Båda ska vara ok att använda vid tävling. :banana:

Kanske inte ska hålla på med hoppning om det inte fungerar utan lugnande? :idea:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka! :D Det här med hoppning är ju bara så himla roligt! Och jag fattar inte varför jag inte har tänkt på...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
298
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
621
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka