Lugnande spruta i muskeln

S

Swedeheart

Min häst får en lugnande spruta i venen när han skall skos for han drar så med benet... Min fråga är om man kan ge en lugnande i muskeln istället och hur länge det i så fall tar för den att verka...( är inte så inne på det här med sprutor..)

Sv: Lugnande spruta i muskeln

Nej, intravenöst är det som gäller om du måste ge spruta. Annars finns flera orala medel som hästägaren själv kan ge.

Jo, man kan visst kan ge sedering i muskeln men det har lite mindre effekt.

Senast ändrad:

har också fått lugnande att ge i muskeln, till bl a klippning. Tar dock inte lika bra, räcker inte helt för att min skräckslagna häst ska stå stilla. Det brukar ta ca 15 min...

De orala medlen har väl ännu sämre effekt, om inte jag har helt fel?

Ja. De flesta injektionspreparat med lugnande effekt kan även ges intramuskulärt. Effekten sätter in efter 10-20 minuter.

Dock får du inte ge medicinen själv och eftersom intravenös har en snabb och säker effekt finns det kanske ingen anledning att byta administrationssätt?

Han brukar få intravenöst vilket bara tar några minuter för sprutan att ge effekt, men jag ska byta stall och har ingen som kan ge den där... En jag pratade med rekommenderade muskelavslappnande som ges direkt i muskeln, vilket tydligen skall funka ok. Jag tror inte dessmer på orala medel, inte för min pålle ialla fall...Tack till alla som svarat!

Jag har gett min häst lugnande i halsmuskeln vid något tillfälle, då han vägrade att gå in i transporten och vi var tvungna att åka till djursjukhuset. Fick då en spruta av veterinären som jag kunde ge själv i stora halsmuskeln. Det har inte samma effekt som att spruta direkt in i blodådran och det tog minst 15-20 minuter innan jag kunde börja lasta. Han var fortfarande en vilde men efter ett tag med volter hit och dit ute på gårdplanen gav det effekt och han blev så trött att han inte orkade kämpa emot längre.

En fråga bara: Varför drar han så att han måste få lugnande?
Det mesta går ju att träna bort...men kolla så det inte finns en bakomliggnade anledning...det finns hästar som inte kan ha skor utan får ont av dem. Jag vet en sådan häst och har läst om fler och då har det inte att göra med att hovslagaren är dålig (nog för att det finns sådana men inte i fallet jag vet)..

Kolla så att han inte mår dåligt av att bli skodd och får ont och i annat fall så träna...håll en gammal sko under hovan och banka på den med en hammare och öva det en massa, det kan ju hjälpa. Hjälpte min unghäst massor :-)

Hoppas det löser sig hur som helst, det är ju inte kul att behöva ge en massa lugnande och knappast hälsosamt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar