Lugnande och smärtstillande?

Fideli

Trådstartare
Hovslagaren ska komma i em och skära upp en hovböld. Hästen kan vara lite krånglig att verka även i vanliga fall och nu har han så ont så jag får inte ens ta i benet, så jag tänkte köpa receptfritt lugnande, sån´t där man lägger under tungan, så hovis har en chans att skära rent. Men det bästa vore ju om man även kunde ge något smärtstillande, så därför undrar jag om någon har koll på om det finns receptfritt smärtstillande som är ok att använda i kombination med det lugnande?
Pratar ju förstås med de på apoteket på djurkliniken när jag köper det, men det kan ju vara bra att veta lite innan, om det finns olika sorter och för- och nack-delar med respektive.

Och ja, jag har givetvis pratat med både veterinär och hovslagare om själva bölden och hovis är godkänd för att göra sådana ingrepp. Hovslagaren trodde inte att det skulle behövas något lugnande, men efter att jag försökte hålla upp hoven igår för att kunna fota hur det ser ut där varet börjat sippra ut, så inser jag att det kommer bli omöjligt utan lugnande...

Hovslagaren ska komma i em och skära upp en hovböld. Hästen kan vara lite krånglig att verka även i vanliga fall och nu har han så ont så jag får inte ens ta i benet, så jag tänkte köpa receptfritt lugnande, sån´t där man lägger under tungan, så hovis har en chans att skära rent. Men det bästa vore ju om man även kunde ge något smärtstillande, så därför undrar jag om någon har koll på om det finns receptfritt smärtstillande som är ok att använda i kombination med det lugnande?
Pratar ju förstås med de på apoteket på djurkliniken när jag köper det, men det kan ju vara bra att veta lite innan, om det finns olika sorter och för- och nack-delar med respektive.

Och ja, jag har givetvis pratat med både veterinär och hovslagare om själva bölden och hovis är godkänd för att göra sådana ingrepp. Hovslagaren trodde inte att det skulle behövas något lugnande, men efter att jag försökte hålla upp hoven igår för att kunna fota hur det ser ut där varet börjat sippra ut, så inser jag att det kommer bli omöjligt utan lugnande...

Ring en veterinär och fråga! Telefonrådgivning brukar fungera bra via Distriktsveterinärerna!

Får inte ringa privata samtal på arbetstid. Men nu slutar jag snart och åker till kliniken, så då kan jag prata med dem direkt där.
(Får förstås inte vara inne på Bukefalos heller på arbetstid, men det är ju lättare att dölja än ett tel-samtal...)

Veterinärer skriver inte ut sådant om dom inte tittat på hästen. Eller dom ska iallafall inte skriva ut det. Kan dock vara en veterinär som känner hästen.

Det finns inte lugnande eller smärtstillande utan recept om du inte tänker på någon örtblanding.

Om du ska till kliniken kan du ju försöka fråga en veterinär om han kan skriva ut till dig, men eg får de ej göra det utan att kolla på hästen.

Pratade med veterinär som skrev ut Domosedan gel. Hästen har varit inne på den kliniken tidigare och fått Domosedan, så de visste att han tål det och att han inte har några hjärtproblem. Hovslagaren är godkänd att göra dylika ingrepp och att behandla sederade hästar. Hovbölden är nu öppnad och hästen är ohalt!
Dock var hovslagaren bekymrad över att benet var så svullet, så om svullnaden inte gått ned tydligt imorgon så får jag ringa ut distriktarn som får titta på honom och skriva ut penicillin.

Och det kanske kan vara av intresse för andra:
Lugnande som läggs under tungan finns inte receptfritt, men det finns en annan sort som smörjs in i näsborrarna. Det finns inget smärtstillande för djur receptfritt överhuvudtaget.

Och det kanske kan vara av intresse för andra:
Lugnande som läggs under tungan finns inte receptfritt, men det finns en annan sort som smörjs in i näsborrarna. Det finns inget smärtstillande för djur receptfritt överhuvudtaget.

Och den som smörjs över näsborrarna är inte i närheten av att vara lugnande på det vis som receptbelagda är.

Liknande trådar

Hästvård Hur hade ni gjort? Fredags morse: Hästen blockhalt, antar att det rör sig om en hovböld eftersom det är precis samma förlopp som...
Svar
5
· Visningar
1 122
Senast: keilir
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 949
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar