Lugnande inför lastning?

S

stormhatt1980

Har sökt lite men inte hittat särskilt mycket...
Vad har ni för erfarenheter av att ge hästar lugnande medicin innan lastning / transportering? Går det? (Naturligtvis ska veterinär ge, inte jag...:))
Har en häst som jag behöver transportera inom kort. Hästen står på ett ställe som jag vill ha bort den från så smidigt som möjligt, utan trassel. Tyvärr är han knepig att lasta (tar flera timmar, tyvärr...) och idén växte fram i mitt huvud... Om man bara kan ge en mindre dos lugnande för att få bort "udden" av honom? Så går det kanske smidigare...? Hästen ska inte åka mer än en knapp timme när han väl står på transporten sen...

Vad har ni för erfarenheter? Går det? Vilket preparat bör användas? Nåt annat man bör tänka på?
Naturligtvis ska "normal" lastträning påbörjas så snart hästen är hemma...

Sv: Lugnande inför lastning?

Har sökt lite men inte hittat särskilt mycket...
Vad har ni för erfarenheter av att ge hästar lugnande medicin innan lastning / transportering? Går det? (Naturligtvis ska veterinär ge, inte jag...:))
Har en häst som jag behöver transportera inom kort. Hästen står på ett ställe som jag vill ha bort den från så smidigt som möjligt, utan trassel. Tyvärr är han knepig att lasta (tar flera timmar, tyvärr...) och idén växte fram i mitt huvud... Om man bara kan ge en mindre dos lugnande för att få bort "udden" av honom? Så går det kanske smidigare...? Hästen ska inte åka mer än en knapp timme när han väl står på transporten sen...

Vad har ni för erfarenheter? Går det? Vilket preparat bör användas? Nåt annat man bör tänka på?
Naturligtvis ska "normal" lastträning påbörjas så snart hästen är hemma...

Jag har ingen direkt erfarenhet till att ge en häst lugnade innan transport lastning.

I sommaras när min häst behandlades för kotledsinflamation så fick hon lugnade vid första behandligen då hon skulle röngades (stavningen haha). DÅ sa dom till mig att vänta med att åka hem till hästen kvicknat till och var på G igen.

PÅ en timme kan mkt hände med en dåsig häst. tycker att du antigen träna mkt lastning elr s¨vet jag inte.. Man kanske skulle ge lugnade och lasta och sen vänta ett tag innan man åker.

Lastträna är det enda tips jag kan ge dig.
Jag skulle aldrig ge en häst lugnande för att få den att gå på och åka i en transport då det kan vara rent livsfarligt.
Tänk om hästen reagerar så pass mycket på det lugnande medlet att den får svårt att hålla balansen inne i transporten och på detta sätt ramlar och skadar sig rejält,
Nej, lastträna, lastträna, lastträna....
det är mitt råd...

Fick ge min häst lugnande en gång inför resa från klinik när hon var ung. Tog ändå sjukt lång tid att få på henne trots att hon då var drogad... :crazy: (inget alternativ jag ville egentligen)

Vi lät hästen stå ca 30-40 min i släpet och vakna till innan vi åkte.

Tack för ditt svar. Även jag har stått på klinik med jättetrött häst och fått vänta på godkännande för att åka hem. Min tanke var att man kanske kan ge en mindre dos än man normalt ger för att "ta bort udden" så att säga. För att förhoppningsvis göra hästen mer "samarbetsvillig"... Om det fungerar eller inte har jag inte en aning om.
Tyvärr har jag inte möjlighet att lastträna hästen innan då denne ska hem från fodervärd där han tyvärr inte funkat så bra och jag vill att allt ska fungera så smidigt som möjligt för att minska på irritationen mig och FV emellan... Själviskt kanske... Jag vet...:(

Tack för svaret. Som jag svarade ovan så finns tyvärr inte möjligheten att lastträna innan hästen finns hemma hos mig igen. Annars är det självfallet det allra bästa, och tro mig vi kommer att träna MYCKET när hästen finns hos mig igen.
Min tanke var att kanske ge under normal dos för att få en mild lugnande effekt. Jag vinner ju naturligtvis inget på att få en häst som är helt "borta" när den ska in i transporten...

har man otur blir de motsatt effekt istället..alltså att hästen fortfarnade inte vill gå in och eftersom den har lugnande så reagerar den inte på människorna heller..vilket kan bli farligt..

de lättaste är nog att börja lasta i tid och låta de ta den tid de tar och sen hemma börja träna.

Tack för ditt svar. Även jag har stått på klinik med jättetrött häst och fått vänta på godkännande för att åka hem. Min tanke var att man kanske kan ge en mindre dos än man normalt ger för att "ta bort udden" så att säga. För att förhoppningsvis göra hästen mer "samarbetsvillig"... Om det fungerar eller inte har jag inte en aning om.
Tyvärr har jag inte möjlighet att lastträna hästen innan då denne ska hem från fodervärd där han tyvärr inte funkat så bra och jag vill att allt ska fungera så smidigt som möjligt för att minska på irritationen mig och FV emellan... Själviskt kanske... Jag vet...:(

Men tycker inte du ska ta till lugnade... Börja heller på morgon den dagen h*n ska hem, låt han lukta på transporten, gå förbi den runt den. Sen så bara jobba lugnt och konsekvent. LÅt det ta sin tid då.
Är h*n rädd för transporten eller vad är det som händer?

Vad roligt med någon med erfarenhet, då FINNS det alltså folk som varit med om detta. Då görs det alltså. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Det låter ju förstås som att det känns lite vanskligt att låta hästen stå på stillastående transport så länge innan man kan åka... Känner jag min häst rätt kan han hitta på både det ena och det andra under den tiden, kanske...
Förstod på ditt inlägg att hästen inte blev direkt mer samarbetsvillig av att få lugnande... Kanske ska man tänka om i alla fall...?

Nä, han är egentligen inte särskilt rädd alls. Åkte en hel del utan problem som yngre. Det har mest blivit en fix idé att han inte ska gå på. Troligtvis pga tråkiga associationer då vi för en tid sen bytte stall ofta och åkte en del till klinik...
Sista två lastningarna som gjorts med denna häst har INTE varit roliga och tagit måååånga timmar i anspråk, trots tålmodigt väntande (+ alla tänkbara metoder....)
Hästen har inga problem med att gå upp på lämmen eller halvvägs in i transporten, men går inte hela vägen för då vet han att vi kommer att åka.... Backar bara lugnt av igen... Lägger jag press på honom blir han stressad och "farlig"... Bästa tipset är att vara lugn och vänta ut. Men det tar låååång tid....

Vet att jag tänker själviskt som vill ha genväg, men vill bara lösa det så smidigt som möjligt....:(

Nä, han är egentligen inte särskilt rädd alls. Åkte en hel del utan problem som yngre. Det har mest blivit en fix idé att han inte ska gå på. Troligtvis pga tråkiga associationer då vi för en tid sen bytte stall ofta och åkte en del till klinik...
Sista två lastningarna som gjorts med denna häst har INTE varit roliga och tagit måååånga timmar i anspråk, trots tålmodigt väntande (+ alla tänkbara metoder....)
Hästen har inga problem med att gå upp på lämmen eller halvvägs in i transporten, men går inte hela vägen för då vet han att vi kommer att åka.... Backar bara lugnt av igen... Lägger jag press på honom blir han stressad och "farlig"... Bästa tipset är att vara lugn och vänta ut. Men det tar låååång tid....

Vet att jag tänker själviskt som vill ha genväg, men vill bara lösa det så smidigt som möjligt....:(

om du skulle täcka för ögonen då? testa med linor?

Jag hade istället ridit/promenerat hästen därifrån till en plats där ni kan lasta i lugn och ro och låta det ta den tid det tar.

Min häst lärde jag att lastas med huva på huvudet. Hon gick också upp på luckan men backade sedan av, och lade man på press blev det bara värre, då kom man inte ens i närheten av släpet.

Så jag lade mitt sadelöverdrag över huvudet och då gick hon in, höll på med det en period och åkte till träningar och fick in rutin. Kanske lastade 15 ggr max med luva på.

Idag skickar jag in hästen före mig på släpet utan huva och hon går på varje gång utan tvekan. Oavsett hur det är runtomkring.

till TS; det gick inte speciellt lätt att lasta med lugnande heller den gången, vi fick lyfta en hov i taget längs luckan tills hon stod i släpet. Tog kanske 30 min minst.... :crazy:
Men det var när hon var 1 år, nu är hästen 4 och som sagt extremt lättlastad.

Linor går absolut inte. Minsta tryck eller press på honom bakifrån och han backar. Lägger man på mer tryck så kastar han sig istället. Har försökt ett par gånger men alltid avbrutit eftersom jag bedömt att hästen blivit farlig både för sig själv och för medhjälpare och mig.

Täcka ögonen var intressant! Något jag inte testat innan.... Kanske kan vara värt att prova, tack för tipset!

Tanken har slagit mig med. Är bara inte så väl bevandrad i trakterna kring FV's stall... Men det kommer att bli reservplanen!

Min häst lärde jag att lastas med huva på huvudet. Hon gick också upp på luckan men backade sedan av, och lade man på press blev det bara värre, då kom man inte ens i närheten av släpet.

Så jag lade mitt sadelöverdrag över huvudet och då gick hon in, höll på med det en period och åkte till träningar och fick in rutin. Kanske lastade 15 ggr max med luva på.

Idag skickar jag in hästen före mig på släpet utan huva och hon går på varje gång utan tvekan. Oavsett hur det är runtomkring.

till TS; det gick inte speciellt lätt att lasta med lugnande heller den gången, vi fick lyfta en hov i taget längs luckan tills hon stod i släpet. Tog kanske 30 min minst.... :crazy:
Men det var när hon var 1 år, nu är hästen 4 och som sagt extremt lättlastad.

Min var svår lastad i början. Ibland gick hon på med detsamma och ibland tog det lite längre tid. Linor har funkat rätt bra på henne men det bästa för mig att jag har gått brevid henne vid bogen och liksom drivit henne framför mig.
Nu går hon att lasta hur bra som helst. visst kan hon stanna första gången man går på någon gång ibland men 95 % så går hon på med detsamma. lastar ut och även på själv. Men har alltid linorn med mig bara för att vara på den säkra sidan.

Tycker att linor på vissa hästar kan bara förvärra saken men på vissa funkar det skit bra. Man ska bara se till att dom inte bränner.
Att lägga tröjan elr som du gjorde sadelskydd över är skit bra. Har aldrig gjort det med min men men andra svårlastde hästar jag lastat.

Linor går absolut inte. Minsta tryck eller press på honom bakifrån och han backar. Lägger man på mer tryck så kastar han sig istället. Har försökt ett par gånger men alltid avbrutit eftersom jag bedömt att hästen blivit farlig både för sig själv och för medhjälpare och mig.

Täcka ögonen var intressant! Något jag inte testat innan.... Kanske kan vara värt att prova, tack för tipset!

nää linor funkar inte på alla och på din verkar din verkar du ju verkligen bara göra saken värre.
Men testa med något över ögonen.

Måste bara fråga: Är du själv och lastar?

Ska definitivt se till att testa att lasta med förtäckta ögon. Hästen har normalt mycket stort förtroende för mig och är tränad i alla konstiga situationer annars... Kanske vågar han lita på att det inte är något farligt om han slipper se....?

Jo, kan tänka mig att lugnande kan vara besvärligt ur den synvinkeln, att hästen kan bli svår att påverka på positivt sätt också. Kanske kan huvan ändå bli ett extra ess i rockärmen tills det är dags.... *hoppas, hoppas*

Har lastat häst med lugnande i kroppen efter klinikbesök, men min erfarenhet är att det inte hjälper så mycket. Om hästen är hysterisk, reser sig, hoppar och sparkar så kan det funka bättre att ge lugnande, annars så fungerar lastningen sämre. En duktig NH-tränare får på hästen snabbare än om man ger lugnande är min refarenhet.

Min häst blev lättad av att slippa se. Då vågade hon lämna över till mig att avgöra vad som var bäst.

Sedan med lite rutin går hon nu på själv, klart det är roligare att se var man går själv. Men man måste komma förbi spärren först,

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är mitt i lastträning av hästen som är lite åt det oroligare och fega hållet. Vi har kommit en bra bit men inte hela vägen. Nu måste...
2
Svar
21
· Visningar
2 298
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 090
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka