Lugnande för valacker som är hingstiga!!

misan1984

Trådstartare
har nyss köpt en häst, vars förra ägare talade om att deras veterinär hade gett hästen nåt slags lugnande (samma som man ger till löpande katter å hundar.) Men enligt andra veterinärer som jag pratat med så är det inte nåt som är "gjort" för att ges till hästar!! Finns det nån som varit med om detta nån gång eller hört talas om det?? enligt vet så skulle det sitta i ca ett år!!

Sv: Lugnande för valacker som är hingstiga!!

Såvitt jag vet finns inget sådant medel för häst, däremot kan man prova örter, men dessa är korttidsverkande och man måste då fodra med de varje dag.

Beroende på hur hästen beter sig kan man välja på följande, munkpeppar eller tex Regulate. Finns även en variant för valacker hos Dodson&Horell, antagligen samma som typ regulate fast namnet är annorlunda.

En nykastrerad häst har mest nytta av örtblandning med munkpeppar i, dessa har en dämpande verkan samt hormonstabiliserande. Här kan man läsa om de olika varianterna.

Sv: Lugnande för valacker som är hingstiga!!

har aldrig hört om det... skumt... :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 639
Senast: lirco11
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 130
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 376
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 416
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka