Lugn häst i hage

Laguna

Trådstartare
*förlåt att det blev lite långt*

Ända sen jag köpte min häst har hon inte gillat att bli lämnad själv i hagen. Hon far runt i galopp och skriker och stressar upp sig.
Det är aldrig problem med nånting annat, stå själv i stallet, själv i transport, själv i ridhuset, rida ut själv osv visar hon inte minsta missnöje, men när kompisen försvinner ur hagen tror hon det är domedagen.

Jag har bara låtit henne vara och tänkt att hon vänjer sig, hon har också blitt lite lugnare när hon kommit på att hon kan stå brevid tråden vid hästarna i hagen brevid och "vara" med dom.

Men igår hände något tråkigt....
När jag kom och skulle kvällsfodra/släppa in hästarna igår kl 9 (vart lite försenad), så var ALLA stallets hästar inne i stallet utom min stackare (alla i stallet vet hur hon blir när hon är själv i hagen) och dom hade antagligen varit inne sen 4-5 :crazy:
Min häst var otroligt uppstressad, hyperventilerade och var genomsvettig, har aldrig sett henne så upprörd..
Iaf har ni några tips på hur man kan vänja henne att vara själv i hagen utan att hon stressar upp sig? (Givetvis ska hon inte lämnas själv ute på kvällen, jag hoppas verkligen det inte händer igen)

Tips och ideer mottages tacksamt :)

Sv: Lugn häst i hage

Kanske kan prova att lägga ut lite hö till henne när hon blir själv, så kanske hon kan fokusera på maten istället för att hon är ensam!

Vissa vänjer sig aldrig. Och det ska de ju egentligen inte heller, enligt naturens lagar. Hästen är flockdjur och är beroende av flocken för att överleva.

Jag tycker du ska acceptera att hästen inte känner sig trygg med att bli lämnad, och hitta rutiner så du slipper få skador p g a att hästen hetsar upp sig och springer.

Min ena Häst blir 20 nu och hon kan fortfarande inte vara ensam någonstans.
Jag har vant mig att hantera situationerna efter det.
Jag har haft henne i 12 år

Hej från Hambo

Jag håller med Lovisaeleonora. Vissa vänjer sig inte och då får man se till att den hästen får det lugn den behöver.

Det går dock att få en häst så pass trygg att den accepterar att kompisen försvinner då och då men det krävs som regel att det tränas från unga år. Mina kan bli ensamma, har bara två så det är ett måste när den ena ska tränas och den andra blir kvar i hagen. Dock, Lilly (6 år Welsh Cob) blir lite oroligare och uppskattar om grannens får står i närheten eller att jag sätter ut en av hundarna så hon har sällskap av den. Rocket (3 år Paintkorsning) är mer kylig så han ropar när han hör oss men i övrigt går han och betar. Nästa år ska jag skaffa en till häst som sällskap och det för att det känns bättre...för oss alla.

Tack för era svar alla

Hö hjälper tyvärr inte så mkt.

Har iaf ordnat nu så hon ska få gå med två kompisar, då blir hon inte själv när en ska ridas :)

Sen får jag verkligen hoppas att det inte upprepas med henne själv ute på kvällen..:crazy:

Det tycker jag du ska ta upp med övriga i stallet. Det är inte ok och jag förstår verkligen inte att man kunnat se hästen fara runt utan att agera. Åtminstone försökt ringa dig för att kolla om det är ok att ta in även din.

*kl*
Vissa vänjer sig aldrig. Mitt snart 21 åriga avelssto har varit hos mig i dryga 13 år.... Hon är cool i alla sammanhang utom när det gäller att bli lämnad själv. När jag var på flerdagarstävlingar med bara henne var hon lugn hela tiden, men tog jag med en annan häst var hon helt galen i boxen när den andra skulle tävlas. Jättejobbigt och jag har försökt vänja henne på lite olika sätt men det går inte. I hagen vandrar hon fram och tillbaka i timmar om hon är ensam, även om hon har föl vid sidan. Tack och lov har ingen av avkommorna blivit likadana....
Sen har jag en tvååring som tyckt att det varit helt okej att stå ensam både i hage och box sedan han var liten. Han hetsar inte för någonting, hur bekvämt som helst!

Varför tog ingen annan in din häst om den var så där? Det hade jag blivit tvärförbannad för faktiskt, jag tycker man hjälps åt så att ingen häst kommer i kläm när man står i ett stall.

+piraja

Tro mig, jag blev förbannad ;)
Vi har ju även pratat om det förut och regler att man inte får lämna kvar en ensam häst (ganska självklart) och ingen hade ens ringt eller försökt få tag på mig..morr...

Jag hoppas dock det ska bli bättre nu när dom får gå tre i hagen och att ingen "glömmer" henne ute igen

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 607
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 707
Senast: Murray
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka