lugn häst? annat bett?

Sv: lugn häst? annat bett?

Att byta bett löser inte problemet, om du inte själv vet vad som är fel rekommenderar jag att ta ut en tränare. Försök att rida mycket dressyr och aktivera hästen på andra sätt och hoppa bara ett eller två hinder ett tag tills du har mer kontroll och kan börja med banor igen.
Du kan tillexempel göra en lite mer krävande uppvärmning och sedan gå över till slalom, cavaletti, skänkelvikning, ryggningar, framdelsvändningar mm utefter förmåga. Kort sagt prova på dressyr-hoppning. ;)
Blir hästen för pigg, styr då in på en volt en stund och ta nästa hinder när du har kontroll.

Sv: lugn häst? annat bett?

Har haft samma problem med min häst. Han är en smula vild (läs extremt).
Provade alla möjliga slags bett, pelham, westernstång, barockbett (?) , tredelat och diverse.

Det han går bäst på var ett rakt gummibett. Man behöver knappt ta i tyglarna förrän öronen åker fram och nacken kröks. Han var verkligen kanonfin på det. Så det där med att betsla upp kanske fungerar i vissa fall. Hackamore är annars ett alternativ att pröva.
Kolla så hästen inte har ont i munnen någonstans och att bettet verkligen ligger som det ska. en del hästar suger upp delade bett i gommen och blir jobbiga av det.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 996
Senast: Snurrfian
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka