lugn häst? annat bett?

K

kaem

hej alla.
jag har en foderhäst som e väldigt, Xtremt, snabb!
hon hoppar fint men rusar efter hindrerna.
hon har en achenrem och annars vanligt, 2-delat bett.
finns det något annat bett som man skulle kunna ha för att få henne lugnare?
eller bara någon annan metod?

jag behöver hjälp, NU!
:D
jag tar emot ALLA tips!:bow::love:

Sv: lugn häst? annat bett?

Jag har det ungefär likadant:) Men ibland sätter jag på ett skarpare bett, typ pelham el dyl, bara för att få ordentligt tag och få igenom förhållningarna.
Inte jämt, någon gång då och då bara, beroende på hur ofta man hoppar, men när man gjort det så känner man att det går lättare nästa gång!
Annars mycket små övningar så man ska sakta av efter några galoppsprång, så att dom lär sig att det inte alltid är full kareta som gäller:D

Har du testat rakt bett eller bett med fasta ringar. Vissa heta hästar går mkt bättre på bettlöst. Mitt sto är sådant. Het på bett men mjuk och fin på bettlöst. Jag tycker det är sällan det blir bättre av att betsla upp med skarpare. Oftast får man då bara byta till ännu skarpare och till slut finns det inget som fungerar.
Är hästen kollad i munnen av en kunnig hästtandläkare/veterinär? Finns inga spänningar, stelhelt eller annat i kroppen som kan påverka hästen?

Att hästen är pigg/het/rusar löser du inte genom att byta bett.
Det är träning, lydnadsövningar och dressyr som gäller.
Är hästen stark kan du byta bett för att lättare få igenom dina hjälper och slippa slita i hästen, det är fortfarande dressyr och lydnadsträning som kommer få hästen att lyssna och bli lugn. :)

Har du en bra tränare? Be isf om hjälp både på träning och be om hemuppgifter om du är osäker på hur du ska träna din häst lugn.
Om inte, skaffa en bra tränare och be kunniga hästmänniskor omkring dig om tips och råd på övningar osv.

taaack!!

jag tar gärna emot flera tips!!

Små knep som jag använder är:

*Ställ ett hinder ganska nära kortsidan och hoppa mot den så blir det inte samma sug som om det är 40m fritt framåt. Tre -fyra galoppsprång är lagom.
När man kommer till kortsidan gör man halt.
Sen kan man öka på längden till kortsidan men fortfarande göra halt efter ett par galoppsprång.

*Så fort dom börjar gasa så gör man halt, lägger en volt eller vad som helst som gör att man bryter mönstret. Så länge hästen går i fin stadig galopp så får den fortsätta till nästa hinder. Till sist lär sig hästen att det hjälper inte att rusa, det blir bara besvärligare då.

Sen kör jag ju också med fusket att betsla upp ibland :angel:. Rider då på pelham med två tyglar så att jag kan använda hävstångseffekten precis när jag vill och sen släppa den igen.
Har då också märkt att om jag ska byta ner till tredelat igen så ska jag helst rida markarbete på det en eller två dagar innan jag ska hoppa för annars blir han för stark.

Den kombinationen med nosgrimma och bett skulle jag ALDRIG sätta på min häst. Behöver du "ta tag" i hästen så ger det skarpa effekter. Ett tvådelat bett som dras bakåt trycker in kinderna mot hästens vassa kindtänder samtidigt som det petar framåt alternativt uppåt i hästens gom. Hästen kan inte värja sig mot detta eftersom den har en engelsk nosgrimma som förstärker att kinden trycks in samt en aachenrem som drar ihop hela käken.

det jag tycker att du ska satsa är en bra tränare, lydnadsträning och att se till att gas och broms alltid fungerar. Jag tror tyvärr inte att det finns några genvägar dit. Mycket hårt slit och man måste komma underfund med vad man gör för fel själv. Tro mig! Been there done that:D

Lycka till med hästen!:)

En annan tanke kan vara att sadeln är för trång. När hästen landar vinklar den ut sina bogblad lite för att kunna ta emot sig, har man då en för trång sadel gör det ont på hästen när den landar. Eftersom jag inte har någon aning om hur sadeln ligger på hästen är detta bara en liten tanke:)

/Lisa

jag tycker INTE att du ska byta bett på din häst.
jag har samma problem , men jag tycker att man kan rida på 2-delat ändå , även om hästen blir stark och snabb.
Ge och ta , gör mk övergångar , t.e.x du ska komma i trav mot ett litet kryss , sen efter i galopp , sen efter 4-5 galoppsteg saktar du av , sen till skritt .
det övar jag på min häst , det funkar , fast hon är väldigt hoppglad ^^
hoppa mycket på volter , och kommer hon i den " snabbheten" du inte vill ha innan hindret , gör en volt tills hon lyder dig !
/
nathalie

Personligen skulle jag aldrig någonsin stoppa in ett tvådelat bett i någon av mina hästars munnar. Ett tvådelat bett åker upp i gommen och gör så att hästen vill ta upp huvudet vilket kan resultera i att hästen rusar på efteråt.

Skulle oxå rek tre-delat istället tillsammans med markarbete, tempoväxlingar mm. Mkt halvhalter och volter. Om du har vanlig lång galoppsträcka vill hästen rusa då med eller kan du ha den gå i form??
En del hästar kan kännas som att de dyker efter hindren och sedan behöver springa ikapp balansen igen - med det är de orutinerade. Träna på galoppbommar o att öka o minska sprången...
Hoppa små kryss på medellinjen i serpentiner, bygg låga kombinationer med lätt ut så att den kan rädda sig...Att det kommer ett till hinder brukar få dem att stanna upp lite.:rofl:

Personligen skulle jag aldrig någonsin stoppa in ett tvådelat bett i någon av mina hästars munnar. Ett tvådelat bett åker upp i gommen och gör så att hästen vill ta upp huvudet vilket kan resultera i att hästen rusar på efteråt.

Ett tvådelat av rätt längd funkar oftast utmärkt, det som ger skador är de alltför långa bett som många rider omkring med.
Men i de fallen är inte tredelat ett dugg bättre, eftersom lederna kan nypa om lanerna eller i mungipan om bettet kan glida i sidled.

Ett rätt inpassat bett skadar inte!

Jag skulle inte betsla upp, då kan det vara svårt att kunna rida på oskarpare bett efteråt. Har själv ridit flera väldigt heta och starka hästar, men ändå inte velat rida på skarpare bett då det inte känns så bra att hoppa svåra banor och veta att det bara är bettet hästen lyssnar på och inte ryttaren... Då rider jag hellre dressyr, markarbete och lär mig rida hästen utan skarpa bett, känns så mycket bättre :)

Som utomstående utan att se hästen är det svårt att säga om bettet är för skarpt, för svagt eller lagom och därmed omöjligt att säga vilket bett som skulle kunna passa. Det finns inget bett som per automatik lugnar ner hästar generellt, utan det handlar om att det ska passa häst och ryttare. Ta hjälp av tränare för att hitta ett bett som passar. Verkar hästen orolig i munnen kan det vara läge att ta ut en veterinär som får kolla i munnen och de kan också ibland rekommendera bett som kan passa din hästs mun.

Många heta hästar springer undan för bettet och springer mer med ett skarpare bett.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 996
Senast: Snurrfian
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka