Lugn efter kastrering?

Sv: Lugn efter kastrering?

Jag hoppas han lugnar sig när vi löst det med stona.

Har ställt min vallack som är några år äldre, sidan om honom utanför hagen (min vallack går med stona annars) för att se nybliven vallacks attityd. Han visar där iaf inga tendenser till att vara elak, få utfall eller så just nu, var bara första 2 dygnen som han tittade med mördar blick. Mest en nyfiken blick o min skiter fullständigt i honom utanför staketet men när han står med stona vill han gärna visa att det är hans flock..

En tanke vi har är att släppa vallackerna tillsammans senare på test, men just nu får allt lugna sig. Verkar som några hästar klarat att bli "normala" vallacker så vi får väl hoppas..

Vet inte om jag nämnde munkpeppar i den här tråden förut?
Jag skulle iaf rek munkpeppar till både gam-valack, ny-valack och stona, så man får ned hormonnivåerna på hela gården åtminstone sommaren ut medan stona kan tänkas brunsta och så. Det brukar ha bra effekt :idea:

Ah! var får man tag på munkpeppar?

Nybliven vallack har lugnat sig drastiskt, går sen några veckor i samma hage som gammelvallack o det går super. 2 ungsto åkt hem o gammelstoet 20 år är kvar (värst pissemärr).. Inget skrik mer från någon, bra tänkte jag! Då kanske dom här hormonerna är ur världen o vi kan släppa ihopa? Sagt o gjort, vi testar... (smartypants or not) första 30 min går lyyyysande! Ber min man hålla ett öga på kusarna ska bara ett ärende i byn (men det såg ju lugnt ut) Kommer tillbaka efter en timme, katastrof! Nybliven står med stoet i lösdriften, flåsandes o dyngsur av svett, gammelvallack står i andra ändan av dom 5 tunnlanden... O gubben i lådan har inte hört nått (typiskt, va ska man ha dom till, ja visst ja! ta hand om ensilaget ja:rofl:) Ingen häst skadad, stoet får åter gå för sig själv. Tog 2 dagar för killarna att va sams igen.. Så... antingen har det varit för tidigt att släppa ihop honom med sto, eller kommer det aldrig att gå.. Känns som det kvittar, allt flyter på iaf.. Trevlig för övrig o ingen problemhäst i handtering eller annan problematik:bow:

Vissa äldre hingstar kan tom gå med valacker då vid den tiden på året, bara man särar dom innan vårhormonerna kommer igång.
Hur mycket hinstbeteende som finns kvar efter kastrering varierar från fall till fall.

T.o.m? en normal hingst ska kunna gå med sällskap av andra valacker eller hingstar året runt anser jag.
Annars har de inget lämpligt lynne för att vara hingstar, ja om de inte är extremt fina då kanske men synd om dem att gå själva.
En häst är ett flockdjur och givetvis en hingst med.

Jag har mina 3 hästar tillsammans en 10åring valack(som var hingst tills han var 4år och kan ej gå med brunstande ston då han betäcker), en 3åring hingst och en 12årig hingst alla går tillsammans och funkar lika bra året runt tillsammans.

Jag anser att man aldrig(egentligen) skall ha valacker tillsammans med ston för de kan betäcka om man har otur så kan de föra över sjukdommar på stoet som gör att det blir svårt att få stoet dräktigt.
Man skall ha separata hagar för valacker/ston.

sen angående frågan om hingstighet.
Man ska väl för det första inte försöka sätta ihop en hingst med ston de första månaderna precis för att det kan finnas kvar spermier osv som gör att stoet kan bli dräktigt trots kasteringen.

Sen hade jag nog låtit fd hingsten vara ifred ett tag och låtit den gå tillsammans med de vanliga hagkompisarna vilket jag innerligt hoppas att den har som troligen är valacker då.
Jag hade låtit den gå med valacker något/några år innan jag testat med ston OM jag ens gjort något så dumt.
För en 8åring hingst är jag ganska tveksam till om den går att ha med ston sedan faktiskt speciellt om den varit väldigt hingstig som hingst.

Sen ska det sägas att det är ingen garanti att en fd hingst kan gå med ston bara för att den kasteras tidigt tex som 1åring.

som sagt tycker jag inte att man ska ha ston och valacker ihop.
Om de inte är 110% säkra för det finns det vissa som är så ska inte dra alla över en kam, men smartast(om man vill kunna ta föl på stoet sen) är att inte ha blandad flock.

KL och trådlån
Slänger in en fråga på samma tema.

......................

(Puh, vad jag är glad att jag har min snälla valack som är som en hund:love:;))

Men herregud, snacka om att folk inte vet hur de skall hantera hästar och ännu mer tydligt blir det när det är hingstar inblandade.

Sen påståenden som att "även en hingst går att uppfostra" eller "jag behövde inte ens använda kedja":eek: jag svimmar snart inte konstigt folk har sån fobi för att man har hingst och direkt ska försöka få en att kastera "för det är ju synd om hästen"

tänk om folk kunde utbilda sig lite mer eller föda upp hästar med bättre lynne, eller varför inte testa med att uppfostra sina hästar:eek:

Man blir verkligen mörkrädd.

En hingst skall vara så väluppfostrad att man inte märker skillnaden mellan en hingst och en valack anser jag.
Hingsten skall som valacken veta vem som är ledaren och följa ledaren inte tvärtom, människan ska inte släpas efter eller tillåta att hingsten/valacken biter eller försöker på minsta lilla vis ta över.

Personen i fråga och hästen i fråga har det gått väldigt långt utför, för.
här har hästen blivit rent livsfarligt vilket hade kunnat hänt lika väl med en valack som med en hingst.
Skillnaden är troligen att dels, hingstar naffsar mer ofta, hingstar får uppenbarligen gå ensamma allt för ofta(hemska tanke) och lär sig inte hästspråket utan tror att de kan hantera människor som hästar dvs bita, sparka, stegra, leka med som hästar.
Men människor tål inte sån tuff "hantering" men det vet ju inte hästkraken som aldrig blivit uppfostrad av andra hästar.

För den hästen är ju människan den enda flocken och om människan inte kan uppfostra hästen rätt så givetvis blir det fel.

Alla hästar som tvingas gå själva riskerar att bli såhär, de testar människan mycket mer då människan som sagt blir enda flocken för hästen och då gäller det att visa vem som bestämmer och är ledaren annars är det kört och man riskerar att bli ett huvud kortare:eek:
uppenbarligen.

Nej verkligen hemskt att läsa om att det gått såhär långt för din stackars väninna, hästen har ju med sig detta i bagaget och tjejen vet inte hur hon ska hantera det.

kastering är troligen inte den avgörande lösningen...hästen har troligen aldrig gått med andra hästar i hela sitt liv, det kommer garanterat inte bli lätt vid ett ihopsläpp.

det är ju så att ju mer man håller dem undan från andra hästar ju mer spänning uppstår och destå tuffare blir det att släppa ihop dem sen.
Det bästa är att aldrig låta dem gå själva längre stunder.

sen 'är det bättre med stora kuperade hagar de kan rejsa loss på det uppstår mycket mindre skador då men folk tror ju att hästen ska bryta benet såfort det är en sten lr ett träd i hagen så då håller de hästen undan ifrån sånt så givetvis bryter de benet när de ligger en sten i vägen en vacker dag för de vet inte att man ska behöva lyfta på benen om de aldrig behövt göra det.

samma sak vid ett ihopsläpp av hästar som aldrig sett/gått ihop med hästar förut, de vet inte hur de ska reagera.

Det är verkligen sorgligt att läsa om denna okunskap alla dessa stackars hingstar som står ensamma i hagar hela sina liv utan kontakt med andra hästar:cry: det är inte ett värdigt hästliv.

hingstar ska/kan gå med andra hästar så enkelt är det, om de är normala i huvudet och om de har bra och kunniga ägare som kan uppfostra sina hingstar och som kan visa hur de skall bete sig speciellt mot människor.

sen finns det idiot hingstar där det slår slint av alla hormoner och de skall givetvis kasteras för att må bättre och det tidigt innan de behövt gå själva och lida.

Till personen i fråga, ja vad ska man göra åt denna hemska häst eller rättare sagt hemska uppväxt av häst.
Hon klarar uppenbarligen inte detta med att uppfostra hingsten själv men för det första skulle jag tipsa om att Ta på hjälm för guds skull:eek: det kan bli riktigt hemska skador om hästarna biter vilket man ALDRIG någonsinn skall accepptera från första början.

givetvis skall hingsten kasteras om den inte skall användas som hingst eller av någon anledning behöver vara hingste, men jag hade väntat tills infektionsrisken är mindre som sagt.

Tills dess måste hon försöka ta kontrollen men det kommer bli farligt i värsta fall går hingsten till angrepp och ser henne som en rival.
som sagt beter sig hingsten(hästar som går ensamma utan hästkontakt) mot människor så som den hade betett sig mot en häst, dvs sparkar och stegrar och biter.
en häst tar inte skada av det på samma sätt speciellt inte vid lek men en människa gör.
Man MÅSTE lära hästen från första början som föl att människor är människor inte hästen och dem kliver man då fasiken inte över, man försöker inte ens fundera på att bita dem och man stegrar absolut inte i närheten av en människa.
Det har då som sagt gått mycket långt i bristande ledarskap när hästen börjar med sånt mot människor.

ofta känner den sig otrygg med människor och kan inte lita på dem, ser dem inte som ledare utan känner att de själva måste ta över ledarskapet för människan klarar inte av det.

Jag tror personen i fråga behöver ta hjälp av någon mycket kunnig för som sagt detta kan bli väldigt farligt när hon nu väl ska sätta ner foten och ta kommandot när det redan gått så långt som det har gjort.

Hon behöver sätta upp regler i vardagen, vara konsekvent, aldrig låta hästen ta besluten osv men det är extremt svårt när det gått så långt usch tycker så synd om hästen och människan...

kan inte ge några detaljerade råd då jag inte sett hästen osv + att den som sagt låter väldigt farlig att "utmana" så hm....ja jag vet inte vad hon skall göra i detta läget kanske ändrar den sig när den kastreras och lugnar sig men den kommer aldrig sluta ta över kommandot om inte ägaren visar vart skåpet ska stå.

Senast ändrad:

Jag hoppas han lugnar sig när vi löst det med stona.

Har ställt min vallack som är några år äldre, sidan om honom utanför hagen (min vallack går med stona annars) för att se nybliven vallacks attityd. Han visar där iaf inga tendenser till att vara elak, få utfall eller så just nu, var bara första 2 dygnen som han tittade med mördar blick. Mest en nyfiken blick o min skiter fullständigt i honom utanför staketet men när han står med stona vill han gärna visa att det är hans flock..

En tanke vi har är att släppa vallackerna tillsammans senare på test, men just nu får allt lugna sig. Verkar som några hästar klarat att bli "normala" vallacker så vi får väl hoppas..

Ett tips, vänta med att släppa ihop valackerna tills i vinter då kommer fd hingsten vara mycket lugnare + att stona inte brunstar då heller och kan trigga.
annars är det rätt dumt att släppa ihop en häst som alltid gått ensam, nykasterad och som dessutom går brevid sto med någon som helst häst...
det kommer bli bråk.

det bästa är som sagt om de aldrig fått chansen att gå ensamma men men man får göra det bästa av situationen och det är under vintertid.

Du skriver att han blev kastrerad för 10 dagar sen, såret har väll knappt läkt.
Man ska inte släppa dem med ston på ca 6 månader har jag fått som rekomendation. Och inte med andra hästar förresn såret är helt läkt villket tar längre tid innifrån än vad du kan se på utsidan.
Sen beror det ju helt på hur hästen i sig är. Och vad för häst den ska gå med oxå.
har haft en ponny som kastrerades som 10 åring han kunde ett år efter gå med alla slags hästar, testade inte före.

Kastrerade en 9-årig shettis-hingst 24 juni, och jag leder honom tillsammans med vårat sto nu. De kan stå nos mot nos utan att bry sig om varann, men vi får väl se hur det går nästa gång stoet brunstar. Fortsätter det i samma stil, räknar vi med att de ska kunna gå i samma hage tillslut...:bump:

Det gick fort då vi märkte skillnad på honom, men han har varit en snäll hingst också.
Det körde ihop sig totalt då stoet brunstade i våras; han sprang i hagen så att det blev ett dike + att han slutade äta:(. (Fick beröm av veterinären, vilken vältrimmad liten ponny vi hade hehe):o

Så det verkar ju vara olika hur de blir.....:)

Tänkte bara berätta om hur det gått för våran lill-kille. Han går nu med stoet sen en vecka tillbaka :love: . Vi blev verkligen snopen då vi släppte ihop dem; de brydde sig inte alls om varann... :bow: .
Nog kommer han ju på att uppvakta stoet ibland, men då visar hon bara ena bakhoven för honom så fattar han vinken. Det är verkligen hur skönt som helst att kunna ha de tillsammans, när man bara har 2 hästar. ... (Dock är ju han en mini-shettis och hon maxad D-ponny.)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka