Lugn efter kastrering?

nowa

Trådstartare
Ja, så händer det igen, tokiga hästköp:D

Köpt en 8 årig korsningsponny som var hingst tills för 10 dagar sen. Undrar hur långt efter kastrering det tar innan dom lugnar ner sig? Har hört att dom ska göra det ganska omgående alt eftersom kastreringen gjort så sent kommer hästen alltid vara "hingstig"?

Vad säger Er erfarenhet?

Samma sak med att gå med hästvänner i hagen. Kommer det någonsin gå eller är det som "hingst" for ever han ska handteras trots kastrering pga för sen kastrering?

Än så länge har han INTE släppt hingstbeteendet vad det gäller ston iaf.. :D

Sv: Lugn efter kastrering?

Det verkar vara väldigt individuellt, det verkar iaf hända en del även på äldre hingstar. I början kan det tom bli värre och jag tror de tar lite längre tid på sig att "komma ner".
I vår hage går en häst som kastrerades sent i livet, efter att han fått verka som hingst. Han är den enda :o av valackerna som INTE flirtar och betäcker :angel:

Vad jag har hört så strannar hingstbeteendet kvar längre ju längre hästen varit hingst. Men det är nog också väldigt individuellt.

Det tar nog ett par månader, på sommaren är stona brunstiga och även valacker kan bli som hingstar då.

På höst och vinter lugnar både hingstar och valacker ner sig.
Vissa äldre hingstar kan tom gå med valacker då vid den tiden på året, bara man särar dom innan vårhormonerna kommer igång.
Hur mycket hinstbeteende som finns kvar efter kastrering varierar från fall till fall.

Väldigt olika. Kastrerade nyss vår egen 14-åriga kallblodstravare, han blev som en annan häst från dag två trots ston inärheten.
PL

Säkert väldigt individuellt, håller med teorier om åldern på hästen. kastrerade min nyligen, de sa att han kunde gå med ston efter en månad.

Oj! Redan efter en månad?

Orientalkatten: Då kan man kanske försöka släppa honom med vallacken lite senare i år o testa om dom kan gå ihop. Idag ser killen rött när vallacken (upps, det är ju killen med nu:rofl:) går förbi hans hage.. Men kanske senare.

Måste säga att killen är supertrevlig för övrigt, ohandterad (bott hos en äldre man o gått o skrotat som juvel i hagen) bra psyke, trygg (för o nackdelar dock) så det ser ljust ut iaf på den fronten..

Skuggi. Stackars liten då.. han tappa all förmåga :banana: :rofl:

Veterinären som kastrerade min häst sa att det tar ca 1 månad för alla ormoner att försvinna ur kroppen. Jag tyckte det stämde väldigt väl. Numera har jag en hädst som är lugn som en filbunke i alla lägen, oavsett om det står ett snyggt sto bredvid :-)

Jag tycker att det går relativt snabbt ändå innan dom lugnar ner sig. Det känns dock som att det beror på hur hästen var innan den kastrerades. Min passhäst som brummade ganska mycket på andra hästar, var hästelak när någon kuse gick förbi hagen hans och väldigt lekfull i hagen, lugnade ner sig på en gång. Han var jättesnäll att hantera på alla sätt och vis och du behövde aldrig kedja på honom eller dylikt. Han är som en gammvalack nu, dock har han inte gått med någon annan häst tidigare men ska släppas ihop nästa vecka med en märr (inte jag som har honom nu), jag är lite skeptisk till detta då jag har märkt att hans gamla bus i hagen finns kvar i honom när jag hälsat på honom. Han kastrerades för ca 3 månader sedan om jag inte minns helt fel. (Kastrerades som 4 åring).

En annan hingst, kastrerades nu som 6 åring, har varit hur snäll som helst, men senaste månaden har han tuffat till sig och blivit mer busig och brummar åt hästarna i stallet. Han har varit kastrerad i ca 3-4 veckor och ägaren har låtit honom nosat på 2 märrar i stallet, detta har resulterat i att han har tuffat till sig rejält och blivit hingstigare som valack ..

Så det beror nog helt på hur hästarna är som individer innan kastrering, hur man låter dom vara sedan efter (om man släpper ihop dom osv), och ålder ..

Ja det är nog väldigt olika. Kommer ihåg min systers kompis häst som var kastrerad som 10-åring. Han var rätt lätthanterlig och om jag inte minns helt fel (var ett par år sen nu) gick han snällt med andra hästar.
Min gamla ponny kastrerades inte jättesent (som 5-åring) men däremot hade han betäckt innan då han var godkänd i Danmark. Han visade inga hingstiga tendenser överhuvudtaget utan var väldigt lugn. Gick med både ston och valacker i hagen, och fungerade som barnvakt/uppfostrare till min nuvarande pålle när hon var liten.

det varierar nog väldigt mkt, vissa förblir väldigt maskulina och har kvar sina hingstfasoner hela livet.

min kastrerades som 4 åring (då hade han även betäckt) och är i dag vid 11 års ålder fortfarande väldigt hingstig till sättet. han har dock aldrig varit aggressiv mot andra hästar (inte hingstar heller, han vill vara kompis med alla) och det tror jag inte han var som hingst heller, enligt uppfödaren var han väldigt snäll. som jag uppfattade det hade dom kastrerat för att han skulle säljas, inte för att han var omöjlig.

KL och trådlån
Slänger in en fråga på samma tema.

Jag har en bekant som nyligen köpt sig en 7-årig hingst.
Det är vid min själ ingen trevlig hingst! Jag har haft hand om en del hingstar, men de har varit som små lamm jämfört med den här. Nu ska hästen kastreras till hösten så fort infektionsrisken minskar, om ägaren är vid liv fortfarande vill säga:crazy:.

Tre gånger på kort tid har han attackerat henne när hon lett in honom från hagen, helt omotiverat. Alla gångerna har han huggit henne i huvudet, ena gången drog han även loss en stor hårtuss. Sedan, när ägaren lyckats få bort honom från huvudet har han gått över till andra delar av kroppen, som armarna, magen och bröstet. Jag såg det ena bitsåret hon fick på armen, det var nog bland det vidrigaste jag sett:crazy:, och hon har fortfarande ingen känsel i det området på armen.
Sedan kan han vara lugn och trevlig att hantera också, men för det mesta inte. Hans relation till andra hästar är väl inte den bästa heller, milt sagt. Noll respekt för varken hästar eller människor alltså.

Tror ni att det kan bli "häst" av den här någon gång eller är det ingen idé att ens försöka?

(Puh, vad jag är glad att jag har min snälla valack som är som en hund:love:;))

Inte skulle jag vänta med kastrering av den hästen.. Men det går att uppfostra hingstar också, så man ska inte skylla allt på hormonerna.

TS: Som alla andra säger, väldigt individuellt det här! Jag vet en som släpptes ihop med valacker efter två månader men det blev rena kriget där han skulle göra mos av de andra grabbarna. Efter ett halvår var han däremot som en "vanlig valack". Sen vet jag andra som "blivit valack" efter någon vecka.

Nä, jag säger väl ungefär detsamma, men hon törs inte. Och det är väl hennes beslut antar jag, det är ju bara hon som hanterar honom, så det drabbar ju ingen annan så att säga.

Nej, allt kan ju inte skyllas på hormonerna. Och den här är kanske inte den mest uppfostrade hästen i länet, om man säger så.
Men de här attackerna, de torde väl bero till stor del på hormonerna? Sen att han springer över folk och inte lyssnar utan blir förbannad istället, det har väl förmodligen lite mer med uppfostran att göra.

Den där hade jag skurit omgående oavsett om det hade varit vinter eller 40 grader varmt. Det är absolut värt att kastrera den, det kommer säkert att bli bättre än vad det är nu i alla fall. Blir det inte bättre så får hon väl sälja den per hekto.

Till TS; Jag har kastrerat flera vuxna hingstar och dom har taggat ner väldigt fort allesammans. Max några veckor har det tagit. Däremot så har dom fått fortsätta att gå själva i hagarna, testade med att släppa ihop den ena, efter 2 år, med en shettis, men det fungerade inte bra. Att det har gått ston i hagarna bredvid har inte varit några som helst problem efter ett tag. Fast man behöver se till så att hästarna inte kan nosa på varandra över staketen i o f s.

Tack alla, då känns det som att där finns en framtid (iaf på den punkten)

dubbla stänge finns mellan stona o honom. 2 ungsto dräktiga o en shettis sto på 20 bast. Ja, va upptäckte vi nu i kväll.. att gamlingen brunstar så in i bänkens så nybliven vallack går igång rejält! ungstona försöker faktiskt muta bort henne från staketet men det skiter hon i, hon vill ha lammkött :rofl:
Inte bra.. hur vi löser det vet vi inte. Ringde dj,sjuhuset o deras råd var att inte ha honom när ston.. så.. vi får klura på en lösning.

För övrigt inte aggresiv som en här berättar om.. Jag hade varit livrädd om en häst hade gjort så med mig.. huga..
Denna är snäll men väääldig egen. Bara gått i en hage i hela livet, 8 år o attityd jag klarar mig själv. Tror aldrig han varit bunden då vi fick kämpa 3 timmar för att få honom att acceptera det. Slet ena linan 12 gånger på denna tid, knöt upp den igen o kämpa på. Inte hemsk, stegra lite försynt o slog med frambenen mest för att tala om sitt missnöje, han ville gärna till stona o hade annat i sina tankar. Staaark som en oxe, jag begriper inte hur en häst kan var så välmusklad av att göra ingenting? Har älgarna gym i skogen eller:bump:??

Det ska bli mkt intressant o se vart detta slutar..

Jag hoppas han lugnar sig när vi löst det med stona.

Har ställt min vallack som är några år äldre, sidan om honom utanför hagen (min vallack går med stona annars) för att se nybliven vallacks attityd. Han visar där iaf inga tendenser till att vara elak, få utfall eller så just nu, var bara första 2 dygnen som han tittade med mördar blick. Mest en nyfiken blick o min skiter fullständigt i honom utanför staketet men när han står med stona vill han gärna visa att det är hans flock..

En tanke vi har är att släppa vallackerna tillsammans senare på test, men just nu får allt lugna sig. Verkar som några hästar klarat att bli "normala" vallacker så vi får väl hoppas..

den låter ju livsfarlig! hoppas ägaren har vett att ha hjälm, handskar och spö när hon hanterar den. förmodligen är det uppfostran mer än hormoner som har skulden här men jag skulle ändå kastrera direkt så blir det iaf lite lättare att fostra honom.

Livsfarlig var ordet!

Nej, tyvärr inte:crazy:. Hon har väl inte tänkt att det ska hända igen, men nu efter senaste attacken sa jag åt henne på skarpen hon åtminstone borde ha hjälm, kedja och helst ett spö med sig, och hon höll faktiskt med..
Sedan har de redan hunnit med ett antal rid- och körolyckor, ganska allvarliga sådana också, så han är ju inte helt stabil, gossen:angel:.

Ja, han är ju klart påverkad av hormoner; hetsar upp sig och har sig så fort han ser/hör en annan häst, och om det försvinner blir det nog lite enklare att uppfostra honom. Blir han inte trevligare då, så får hon nog, som kryddan sa, sälja honom per hekto:angel:.
Skönt är iaf att ägaren inser det själv, så hon inte vill behålla honom till vilket pris som helst, utan förstår att det bästa är att ta bort honom om han inte blir bättre. Det finns så mycket bra hästar därute så det är inte värt att riskera livet för en galning.

Men men, vi får väl se hur han blir efter kastreringen (som jag hoppas, hoppas blir av snart, för bådas skull..).
Det kanske finns en chans att det blir häst av honom också efteråt då! Det är ju lite skillnad på att uppfostra en aggressiv hingst och en osnuten valack.

Kastrerade en 9-årig shettis-hingst 24 juni, och jag leder honom tillsammans med vårat sto nu. De kan stå nos mot nos utan att bry sig om varann, men vi får väl se hur det går nästa gång stoet brunstar. Fortsätter det i samma stil, räknar vi med att de ska kunna gå i samma hage tillslut...:bump:

Det gick fort då vi märkte skillnad på honom, men han har varit en snäll hingst också.
Det körde ihop sig totalt då stoet brunstade i våras; han sprang i hagen så att det blev ett dike + att han slutade äta:(. (Fick beröm av veterinären, vilken vältrimmad liten ponny vi hade hehe):o

Så det verkar ju vara olika hur de blir.....:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka