Luftvärmepump i stall?

Fibusen

Trådstartare
Är det på något sätt förbjudet (farligt?)? Det kan det väll inte vara?

Jobbar med sånna,och vi har rådgivare som åker runt nu och erbjuder gratis besök,har problem med med kallt,och lite fukt i stallet.
Det borde väll en sån kunna fixa,eller? Det måste ju bli mycket bättre luft av en sån..

Vet att jag bokat in en som var intresserad av att kolla i fall den gick att ha i stallet,men har inte pratat med någon som faktist har det.,...

Vill veta mer! :banana:

Senast ändrad:
Sv: Luftvärmepump i stall?

Helt okej enligt mitt försäkringsbolag, om den är godkänd enligt de klasser etc som gäller för stallutrymmen, och fackmässigt monterad.

Min bror satte in det i verkstaden, och började yra om att jag borde ha en sån sen när jag ska bygga uppvärmda utrymmen i stallet (Alt frångå kallstall). Och kollade då upp det också.

Dock, de kostar skjortan, det är bara glömma de billiga, de är inte avsedda för stall/liknande precis som P_L säger.

Skulle inte tro det, det lär finnas betydligt kostnadseffektivare sätt att få bort fukten. Kylan gör ju inget?

Skulle tro att har du inte stoort stall, så är det även om du vill ha värme kostnadseffektivare med någon av de mer traditionella lösningarna.

Det tar många år innan en så dyr luftvärmepump lönar sig i normalfallet, speciellt om du dessutoms ka betala för installation etc också.

Jag har en bekant som tar luften från sitt stall för att värma huset med. Luften istallet är kristallklar, men kall.

Jag har en i mitt nybyggda stall.

Har dock inte använt den ännu, lite skeptiskt till att det är lönsamt med tanke på att jag har högt i tak och mycket luft.... Jag ska få föl i mitten på januari och hoppas på att den kan hjälpa till om det är mkt fuktigt och rått då, vi får väl se....

Dock tror jag det kan vara en bra grej på sommaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 078
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 890
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka