Luftvägsproblem? Tips önskas =)

neywaz

Trådstartare
Jag har ett arabsto som går ute på lösdrift, med fri tillgång på hösilage och halmen de har inne i lösdriften är av god kvalite. Hon har sen några år tillbaka haft luftvägsproblem, i början var det hosta och gulvitt snor (hästarna var sjuka i samma veva, men hon har alltid varit väldigt känslig i luftvägarna innan också)

Då behandlades hon med kortison och det blev långsamt bättre, hon fick ett föl och har inte ridits på nästan två år. Däremot går hon på nästan 15 hektar mark så hon rör sig mycket. Då och då kan jag se lite gråaktigt lättflytande snor rinna ut ur näsan på henne. Mycket sällan, men nu när jag börjat sätta igång och skritta henne så rinner det lite grått under/efter varje ridtur. Hon hostar dock inte, det gjorde hon förut.

Ni som har hästar som endast har så lite symtom som hon har - det gråsktiga snoret, vad gör ni åt det? Rider ni era hästar? Kan jag behandla henne med något, veterinärt eller med "mirakelkurer" (alger?) jag är öppen för alla förslag...

Hon verkar inte så besvärad och ingen annan häst har det, bara hon. Jag skulle dock vilja få bort det helt om det skulle gå... Önskar mig en helt frisk och kry häst eftersom hon är en otroligt pigg och glad individ, och jag vågar inte träna henne eller något av rädsla för att det ska bli sämre??? :confused:

Sv: Luftvägsproblem? Tips önskas =)

Vid bronkit reagerar luftrören på "något" i omgivningen och försvarar sig med att bilda slem/snor. Se det som "psoitivt" att det rinner ut, att det så pass lättflytande och lite att det kan rinna ut. När hästarna hostar är oftast tjockt och gör just att de måste hosta för att få ut.

Vad jag fattat det som har de flesta bronkithästar rinnande snor, vitt såklart. Just för att de har bronkit. Min har det ialfl, honom rider jag precis som vanligt. Inget han lider av och det är bara bra att så mkt som möjligt kommer ut. Det är bra att rida de varje dag just för att slemmet ska komma ut lättare.

Sålänge hon är pigg för övrigt skulle inte jag bekymra mig! Om det är vitt och hon inte hostar.

Min har precis som du beskriver, efter ansträngning när han böjer huvudet ner för att beta, rinner det ut vitt/halvklart slem.

Han får det ibland jobbigare med andning när våren kommer, mycket pollen och det blir mer grejer i luften, päls mm.
Då brukar jag sätta in någon slemlösande örtkur.
Pma om du vill ha recept på ett billigt och effektivt.;)
För om åren har jag kört med alger och det har varit mycket effektivt. Nu står han på torv, har hösilage och utebox.
Och han är såå pigg, och därför vet jag att han mår bra.

Tusen tack för båda era svar!!! :bow:

Hennes är inte vitt utan mer gråaktigt?? :o däremot uppför det sig så som ni säger, att efter ansträngning när hon böjer sig ner för att äta eller bara sänker huvudet lite så rinner det ut en hel del... Jag kanske är larvig men jag är så sjukt orolig att anstränga henne för hårt om hon nu har problem med luftrören? Men det kanske är tvärtom - att de ska ridas så de blir av med det som ni säger???

Hon går ju redan ute dygnet om, så jag har gjort allt jag kan göra för hennes dagliga situation... Tror ni att såna här problem kan försvinna helt eller kommer hon dras med det hela livet? Hon är 13 år nu, men har "bara" haft såhär i 3 år... TYVÄRR uppkom det då hon fick ett hö av sämre kvalite, det gick ganska fort, i samband med det så drabbades stallet av nån kvarkaliknande bakterie och just hon hade väldigt svårt att bli av med detta. Efter det så har hon varit symtomfri i ca 2,5 år förutom att luftvägsproblemen med det grådaskiga snoret aldrig försvann :(

Om jag ger henne alger, kan det försvinna tror ni? Något annat som kan få henne helt ok igen? Ska jag ta henne till kliniken och låta dem skölja med mer kortison, har det någon effekt?

Hon är för övrigt pigg och glad, men rätt så betesfet just nu... Har ett föl vid sidan också.

Gör en vet koll på henne först och främst där de går ner i luftrören och ser hur det står till. Låter nämligen lite konstigt att det är grådaskigt. En omgång medicinering till kanske behövs.

Som slemlösande tycker jag annars bisolvon är bäst.

Jag skulle omd et var min byta ut halmen mot annat (i mitt fall bytte jag till spån). Jag förstår att det inte är helt lätt, eller direkt billigt, att lägga om lösdrift från halm till spån, men det är vad jag skulle gjort.

Och vad jag gjorde med min arabdam, som var ganska likvärdigt din. Sista symptomen försvann när halmen försvann och ersattes med spån. (Innan hade jag dammsanerat etc, samt bytt höet mot silage - det gjorde störst skillnad och bytte till spån i hennes box. Men det var liiiiiiite kvar, som störde mig fast det inte verkade störa henne. Så ut åkte halmen i resten av stallet med. Sista symptomen försvann)

Ja, om du är orolig låter det ju smartast med en vet koll :) Annars verkar hon ju inte direkt sjuk, så jag tror att du törs rida på som vanligt, bara du är uppmärksam på om det blir värre. Vad bra att du har henne på lösdrift! Och som Alexandra_W sa kanske d blir helt bra om hon får spån istället? Annars tror jag inte att det är någon större fara med henne eftersom du har henne på lösdrift och ensilage. Vitlök,äppelcidervinäger och div. örtkurer ska väl annars vara till hjälp. Gav min häst medicin kokt på örter, minns dock ej vilka.

Tusentack för era svar!!! :bow:

Ja jag funderar på att kolla henne på klinik igen. Hon har haft det där lite grådaskiga länge och ingen annan har haft det. Hon har ett föl som är 5 månader gammalt nu så jag började sätta igång henne lite försiktigt eftersom jag läste här och på andra ställen att det skulle vara bra att sätta igång lite så slemmet rann ut, och nu har hon skrittpromenerats nästan dag med några travinslag. Första dagarna rann de som sagt ut en del, men de senaste två-tre dagarna har det knappt runnit alls? Lite har kommit ut så helt borta är det inte, men det är betydligt mindre än förut?!

Kan en häst ha virusinfektion eftersom det är grådaskigt, men att de andra är friska??? Det går 14 hästar på gården. Hon kanske har sämre immunförsvar än de andra? Men hon har haft det länge...och jag har fått konstaterat att hon haft luftvägsproblem på klinik.

Har hon fått diagnosen bronkit så är det inte så förvånansvärt att besvären fortfarande hänger kvar, om än bara med snorigheten. Min häst fick bronkit under en lång transport, vilket förvärrades ännu mer av halmsporer. Även fast det läkte ut med bronkvidgande och slemlösande så händer det att det blossar upp en sväng lite då och då, gärna höst och vår, eller om hon reagerar på något i omgivningen.
Det den tyske veterinären gav oss för ordination när hon insjuknade första gången, akut, var att skritta några veckor, sen trava och därefter galoppera på, så lungorna genomventileras ordentligt...
Man kan alltid nyttja bromhexin/bisolvon flytande i maten preventivt om man anar att de är på G att få ett skov med segt slem. Ska nog köpa hem en flaska snart jag också ;)

Kan en häst ha virusinfektion eftersom det är grådaskigt, men att de andra är friska??? Det går 14 hästar på gården. Hon kanske har sämre immunförsvar än de andra? Men hon har haft det länge...och jag har fått konstaterat att hon haft luftvägsproblem på klinik.

Utan problem (att en har virus men inte de andra), dock så borde rent teoretiskt fler ha eftersom du har föl & unghästar, men man ska aldrig säga aldrig.

Vision här, äldsteman, 12 år och aldrig förkyld en enda dag i sitt liv, ens när han gått med unghästar som fräst snor på honom, fick någon ytterst skum virusinfektion i vintras. Tog en förbenad evighet att läka ut. Dock inget snor, feber eller så, men han hävde vid minsta ansträngning och blodvärdena var typiska för virus. Tog nästan två månaderna för blodvärdena att bli normala och ännu längre för honom att sluta häva vid ansträngning. Han delade stall med två stycken fyraårsflickor, varav den ena levt ganska mycket 'skyddad verkstad' - ingen av dem fick viruset.

Så ta ett blodprov om du är orolig för virus/annat som inte är bronkiten. Ett ev virus som påverkar luftvägarna kan ju göra bronkiten sämre med, precis som astmatiker ofta får jobbigare med astman när de är förkylda (dvs har en luftvägsinfektion)

Min häst har kronisk bronkit. Hon har vart jätte dålig, men Carageenet (alger) från algbörjes har funkat super. Hon har fått en kur nu, räcker ca en månad. Hon är helt frisk nu.

Torkade bränn nässlor ger jag också. Det ska vara bra mot sånnt.

nämen är det DUUUU!!! ;) :banana: Nu känner jag allt igen dig ;) hihi!

Nej hon har inte fått diagnosen bronkit, men veterinärerna har sagt att hon definitivt har känsliga luftvägar och "problem" med dem, men det är rätt lindrigt så att säga... Har tagit blodprover men de har inte gett utslag...

Men prova en kur med bisolvon/bromhexin eller annan receptfri slemlösare i maten någon/några ggr/dag i en vecka och se om du upplever någon skillnad.
Sen som diskuterat, väderomslag, rått och fuktigt i luften eller allergener kan samtliga påverka en häst med känsliga luftrör.

Ses därute!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka