luftsnappar...

PrittePuff

Trådstartare
ja, min häst luftsnappar...
det sa iaf fodervärden när jag var och hälsade på sist...
Min häst är en shettis valack på sju år.
Han har varit där i två och ett halv år nu och ska åka hem nu om en vecka. Då säger fodrvärden att min häst luftsnappar och att han har gjort det sen han kom. jag har aldrig sett min häst göra det tidigare och hon har inte nämt det tidigare på över två år. :(

Enligt fodervärden så gör han bara det om han får mat i en hink. När hinken är tom och han har ätit upp. han liksom tar tag i hinken och lyfter den och enligt fodervärden sväljer luft då. men det skulle bara vara just då han gör det. :confused:

är det verkligen luftsnappning min häst håller på med? och vad gör jag för att få bort det i så fall?

tacksam för hjälp.

Sv: luftsnappar...

Inte för att man är någon expert på luftsnappning, men det där tycker jag låter mer som att han vill ha mer mat... Sådär gör väl många hästar med hinken när maten är slut? Om matsituationen är stressig kan han väl iofs ha utvecklat det där som någon dålig ovana... men om du ser till att han får äta i lugn och ro när han kommer hem så tror jag iaf att han lär sluta... Och gör han inte det så är det väl inte någon jättepanik? Det kan ju inte vara mycket luft han kan hinna få i sig varje gång? Skillnad är ju om de står och luftsnappar hela tiden..

skuggi skrev:
Inte för att man är någon expert på luftsnappning, men det där tycker jag låter mer som att han vill ha mer mat... Sådär gör väl många hästar med hinken när maten är slut?
Jo, men enligt fodervärden så skulle häste just när han tog tag i hinken ha fått fram ett lite sväljande ljud liksom "urp".

Om matsituationen är stressig kan han väl iofs ha utvecklat det där som någon dålig ovana... men om du ser till att han får äta i lugn och ro när han kommer hem så tror jag iaf att han lär sluta... Och gör han inte det så är det väl inte någon jättepanik? Det kan ju inte vara mycket luft han kan hinna få i sig varje gång? Skillnad är ju om de står och luftsnappar hela tiden..

jo, men jag ville ha lite tips för om man kan göra något för att få han att sluta med det. och så att han inte börjar med det vid andra tillfällen om han nu har börjat med det.

dessutom kändes det som om fodervärden försökte skyla över nåt genom att säga "...det har han nog haft sen han kom till mig..."

Senast ändrad:

Det låter inte riktigt som luftsnappning men det är ju svårt att säga så här över nätet... Men om det bara är i samband med att fodret är slut i hinken så är nog det enklaste att sluta servera fodret i hink... Det finns låga "foderfat" i tungt gummi som fungerar utmärkt att ge mat på och hästen kan inte få tag på samma sätt.

okej, det låter bättre...
vart kan man köpa dom då...? (pris?)

menar du dom här foderskålarna från h**ks som man ska sätta i ett däck? eller finns det fler modeller?

Senast ändrad:

Lantmännen/odal/grangården eller vad de nu heter (kärt barn har många namn eller hu är det ;) ) har haft sådana vet jag, även andra ställen har jag sett det på. Det var ett tag sen sist jag köpte något så det kan vara lite föråldrar information...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka