Luft/vatten värmepump

Myzan87

Trådstartare
Jag har köpt ett litet sutteränghus på 50kvm med övervåning där sovrummet ligger.
Idag värms huset på entréplan upp med elradiatorer och en stor kamin. Och varmvattnet värms upp med varmvattenberedare.

Jag fick rekommendation utav besiktningsmannen att sätta in en luft/luft värmepump. Men funderar på om det inte vore bättre att sätta in en luft/vatten värmepump och att man i framtiden sätter in vattenburen golvvärme på just entréplan. Kan det värma upp varmvattnet för dusch också?På övervåningen tänkte jag ha heltäckningsmatta och ha elradiatorerna kvar.

Behöver någon att bolla idéer med för att få till uppvärmning av hus och varmvatten på ett bra sätt.

Att sätta in en luft-luftvärmepump är relativt billigt, snabbt och enkelt. Eftersom du inte har vattenburen värme i huset redan (kamin och elradiatorer tyder på det), blir det en stor och dyr process att först installera ett rörsystem för vattenburen värme och byta radiatorer.

Om du absolut vill ha vattenburen värme så går det naturligtvis att ordna, men det kommer att kosta väldigt mycket mer än en luft-luftvärmepump och en varmvattenberedare som besiktningsmannen rekommenderade.

Jag har köpt ett litet sutteränghus på 50kvm med övervåning där sovrummet ligger.
Idag värms huset på entréplan upp med elradiatorer och en stor kamin. Och varmvattnet värms upp med varmvattenberedare.

Jag fick rekommendation utav besiktningsmannen att sätta in en luft/luft värmepump. Men funderar på om det inte vore bättre att sätta in en luft/vatten värmepump och att man i framtiden sätter in vattenburen golvvärme på just entréplan. Kan det värma upp varmvattnet för dusch också?På övervåningen tänkte jag ha heltäckningsmatta och ha elradiatorerna kvar.

Behöver någon att bolla idéer med för att få till uppvärmning av hus och varmvatten på ett bra sätt.
Vi har/har haft båda delar. Förra huset hade vattenburet system, och när den gamla vedpannan gav upp bytte vi till luft-vatten-värmepump. Toppen-lösning både för värme och varmvatten :) ! Det huset var ca 120 kvm.

Nuvarande hus är ca 70 kvm. Uppvärmningen bestod av gamla elradiatorer och en kamin. Här har vi satt in luft-luft-värmepump. Funkar jättebra, och vare sig uppvärmning eller varmvatten (el) landar på några större summor.

I ditt lilla hus (ännu mindre än vårt) som saknar vattenburet system skulle jag sätta in en luft-luft-värmepump och fortsätta värma vattnet med el. Skulle inte krångla till det mer än så. Det är STOR skillnad på investering!

Tänker du dig storrenovering inom överskådlig framtid kan det absolut vara värt att titta på luft/vatten. Då. Men hur tänker du dig uppvärmingen innan du fått till golvvärmesystemet?

Vi har luft/vatten (golvvärme i hela huset), och pumpen tar både värmen och varmvattnet till kranen. Stöttar till med el när det behövs - till centralen alltså. Samma system.

Att sätta in en luft-luftvärmepump är relativt billigt, snabbt och enkelt. Eftersom du inte har vattenburen värme i huset redan (kamin och elradiatorer tyder på det), blir det en stor och dyr process att först installera ett rörsystem för vattenburen värme och byta radiatorer.

Om du absolut vill ha vattenburen värme så går det naturligtvis att ordna, men det kommer att kosta väldigt mycket mer än en luft-luftvärmepump och en varmvattenberedare som besiktningsmannen rekommenderade.

Tanken var att göra om det till vattenburen golvvärme i huset när golvet ska läggas om. Även köket ska på sikt renoveras. Vill ha ett system som inte kräver tid så som veden till kaminen.

Tänker du dig storrenovering inom överskådlig framtid kan det absolut vara värt att titta på luft/vatten. Då. Men hur tänker du dig uppvärmingen innan du fått till golvvärmesystemet?

Vi har luft/vatten (golvvärme i hela huset), och pumpen tar både värmen och varmvattnet till kranen. Stöttar till med el när det behövs - till centralen alltså. Samma system.

Ja, det finns en plan med olika etapper där en tanke/ önskan är att lägga golvvärme eftersom golvet ska bytas ut och även köket ska renoveras.

Uppvärmningen får vara kvar så som den är idag iså fall till nästa sommar men det bästa är att tänka några steg extra och inte bara agera impulsivt :)

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset