Luciatågs-utstyrsel

Sv: Luciatågs-utstyrsel

Nä jag är inte "lite åt curlinghållet" så du har inte det minsta rätt i det påståendet.

Det enda som stämmer är att vi har helt olika syn på barnuppfostran och det är helt ok.
Alla kan inte vara lika det hade gjort världen till en rätt tråkig plats.

För att återgå till ämnet något så tycker jag det ska bli spännande att se yngsta dotterns luciatåg iår då jag hört smakprov ur repetoaren de ska framföra bl.a. Tomteboogie :-)

Jag tror faktiskt att det är bra för barn att få lära sig hantera besvikelser och att det inte alltid blir som barnet vill. Särskilt ifall som detta då det knappast handlar om något allvarligt. Lite sinne för proportioner skulle uppskattas.

Med ditt resonemang borde jag lida med dina barn, då de lär få det otroligt jobbigt den dag de möter motgångar på riktigt och inte mamma eller pappa är där för att ordna upp allt. Jag har flera bekanta som är sådär overbeskyddande. Jag har försökt påtala det orimliga att hålla på att skjutsa tonåringar till olika aktiviteter på några kilometers håll och samtidigt klaga på att tiden aldrig räcker till. De tycker väl ungefär som du när jag påtalar att barnen borde kunna gå/cykla till sina aktiviteter.

Det finns nog med besvikelser att träna på utan att förstöra Lucia för barnen. Det räcker med att neka barnet till den nya cykeln man inte har råd med aller se till att de badar när det behövs trotts att de absolut inte vill.

Jag tror faktiskt att det är bra för barn att få lära sig hantera besvikelser och att det inte alltid blir som barnet vill.
Jag tror faktiskt att det är bättre för barn att lära sig att man kan förändra situationen!

*kl*

Heja pepparkaksstjärnan! :banana:
Min brorson var tomteninja ett år. :love:

Jag tror faktiskt att det är bra för barn att få lära sig hantera besvikelser och att det inte alltid blir som barnet vill. Särskilt ifall som detta då det knappast handlar om något allvarligt. Lite sinne för proportioner skulle uppskattas.

Av det här sluter jag mig till att du inte har barn själv.

Jag ser inget motsatsförhållande i det. Det är väl bra att barnen lär sig många olika saker.

Men saken att lära sig ta motgångar är tydligen högstprioriterad, så prioriterad att du anser att lära ut något annat är fel?

Enkelt:)

Gula pösiga velourbyxor, lindex hade bodys med lussekatter på, sen sydde jag en gul basker i velour med ett rynkigt filtrussin modell större på. Gula strumpor med bruna tår. En hit, barnet var ett år och jag ville ha något krypvänligt som gick att använda mer än till lucia, både body och byxor användes flitigt.

Men saken att lära sig ta motgångar är tydligen högstprioriterad, så prioriterad att du anser att lära ut något annat är fel?

Just exemplet att barnet ändrar sig angående luciadräkt en kvart innan lucitåget tyker jag dock är ett fall där man som förälder med gott samvete kan stå på sig så att barnet får lära sig att man inte kan hålla på och ändra sig hur som helst. Kom ihåg att i detta exempel hade ju barnet faktiskt velat vara tomte till precis innan luciatåget. Jag har förstått att det ses som omodernt av en hel del, men jag anser att det är nyttigt för ett barn att lära sig att man inte kan få allt man pekar på.

Fast jag tycker inte att man ska göra saker bara för att, to prove a point, utan skäl. Om det går att lösa - varför inte göra det? Jag ser hellre att mina barn litar på mig när jag säger att tyvärr, det går inte, jag kan inte lösa det här, än att de vet att mamma ibland säger nej, helt utan anledning, och det får de bara ta.

Fast jag tycker inte att man ska göra saker bara för att, to prove a point, utan skäl. Om det går att lösa - varför inte göra det? Jag ser hellre att mina barn litar på mig när jag säger att tyvärr, det går inte, jag kan inte lösa det här, än att de vet att mamma ibland säger nej, helt utan anledning, och det får de bara ta.

Det är ju inte helt utan anledning. Barnet har ju sagt att det ville vara tomte. Att lära sig stå för sitt beslut är bra även för en fyraåring.

Tänk ifall du frågar fyraåringen vad den vill ha för mat idag.

- Korv

Du lagar till korv och potatismos.

- Nä, jag vill ha köttbullar, korv är så äckligt, buh, buh, buh.

Här har du två val:

1. Du sa att du ville ha korv, så nu blir det det.

2. Ta ut köttbullar från kylen och steka dem, det går ju på några minuter. (Korven får väl tas i mikron senare)

Jag hade ju aldrig valt tvåan, men med tanke på hur så gott som alla i denna tråd resonerar så lär väl alla välja ettan för man vill ju inte göra barnet lessen.

Eller?

Jag har inte sagt att man inte får göra barnet ledsen, jag säger att jag inte vill vara den typen av förälder som säger nej baraföratt. I fallet med byte av dräkten så var det ju precis som jag sa: saker går att ordna. Varför strunta i att ordna det som går?

Jag gör en gran för att mitt barn vill vara en gran och det är en rolig grej att göra tillsammans.
Om barnet sedan inte vågar vara gran när vi möter 10 lucior och 10 tomtar på förskolan, då har jag en luva i bakfickan. Jag ställer upp, men jag tvingar inte igenom beslut som jag förstår att barnet kan ha svårt att stå för. Då kan vi vara gran hemma istället.

Är det mat försöker jag laga något alla kan äta, annars äter man det man vill ha på bordet. Inte svårare än så.

Precis så!

Och det är inte att curla, det är att vara fin och empatisk.

Vad är det som hindrar att man löser problemen när det lätt går att fixa och låter barnet stå sitt kast när det lätt går att fixa och det dessutom är ett festligt tillfälle och lite av en engångsföreteelse och lämnar lektionerna i att få stå för sitt val till den mer vardagliga korven. Det är helt ohållbart att låta barnet styra middagen på det viset du beskriver men enkelt att byta lussedräkt med kompisen.

Var sak har sin plats och nog känner föräldern sitt barn bäst och vet vad som fungerar i familjens vardag, saker du inte har koll på.

Var är gilla knappen? Nej ett barn kan liksom knte föreställa sig hur det verkligen blir, det är bra att ha en reservplan om det inte funkar.

Kl
En lite intressant parentes gällande min son som ville vara stjärngosse en kvart innan luciatågets början är att efter den gången i alla luciatåg fram till sista han var med i i sexan har han alltid velat vara stjärngosse, alltid sagt till om det i god tid och aldrig ångrat sig igen.

Maten är den som står på bordet, sen får alla välja en maträtt när veckans mat planeras...

Precis så!

Och det är inte att curla, det är att vara fin och empatisk.

:bow: Exakt! Ibland är skillnaderna hårfina, olika situationer helt enkelt!
Luciatåg ska vara en rolig upplevelse, och man måste komma ihåg att det är små barn vi pratar om!
Som Hyacinth skrev - hemma kanske granidén kändes jätterolig, men när man sedan ser vad alla andra har på sig och ångrar sig så måste man få uttrycka den känslan och som förälder får man stötta och försöka lösa problemet så att det ändå blir en rolig stund för barnet!

Middag är en annan sak, självklart även det trevligt, men huvudtanken med mat är näring - inte skoj. Där får man lösa det på ett annat vis kanske.
Om dottern inte vill ha korven - fine, men då får hon iaf äta makaronerna (t.ex).

Sen måste jag lägga till att det visst är viktigt att leka och ha roligt på förskolan! Det finns studier på att leken hjälper barnen att utvecklas och sätter grunden till allt lärande! Leken utvecklar hjärnan :) Vårt dagis har mottot att "lära genom leken".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama