Luciatågs-utstyrsel

Sv: Luciatågs-utstyrsel

Hoppas han inte får kalla fötter bara. Dock gick han linan fullt ut förra året och hade en 70cm lång tomteluva med blink-LED-lampor på huvudet :) Han var så stolt!

Undrar i mitt stilla sinne vad övriga barn och föräldrar kommer tycka :D

Dessa citat ger tyvärrr mig lite taskiga vibbar. Det känns som att det mest handlar om att du ska imponera på de andra föräldrarna.

Om inte annat borde du fundera på varför man firar Lucia. Det kan ju faktiskt finnas en hel del personer som fortfarande gör det av religiösa/traditionella orsaker. Det är ganska respektlöst mot dem att göra hela tillställningen till ett spektakel.

Dessa citat ger tyvärrr mig lite taskiga vibbar. Det känns som att det mest handlar om att du ska imponera på de andra föräldrarna.

Om inte annat borde du fundera på varför man firar Lucia. Det kan ju faktiskt finnas en hel del personer som fortfarande gör det av religiösa/traditionella orsaker. Det är ganska respektlöst mot dem att göra hela tillställningen till ett spektakel.

Jamen hallååå... det är en 4-åring på förskola!!
Barnen tar ju det här som en chans att få klä ut sig och många barn älskar "spektakel". Barn i den åldern förstår inte det "seriösa" i det hela än :angel:

WOW! Vilken snygg dräkt. Nästan så jag hade velat ha en själv och styra ut mig på julafton.

Jamen hallååå... det är en 4-åring på förskola!!
Barnen tar ju det här som en chans att få klä ut sig och många barn älskar "spektakel". Barn i den åldern förstår inte det "seriösa" i det hela än :angel:

Jag har också gått på dagis och varit med om luciatåg. Det var rätt högtidliga tillfällen och något fjanteri tilläts inte. Vill man hålla på med det finns det väl tusen andra tillfällen. Men jag tycker faktiskt att man bör ta lite hänsyn till vad det handlar om och inse att även om många skiter i det så gör inte alla det.

Haha ja du, alla luciatåg jag varit på på förskolor så har hälften av barnen snorat eller gått i väg eller gråtit eller somnat eller skrattat eller lekt med något.

Känsliga undanbedes således.

Min erfarenhet av luciatåg på dagis är än så länge begränsad. Men "högtidlig" är en beskrivning som ligger mycket mycket långt ifrån mina upplevelser. Om man med lite "fjanteri" kan få ett barn att uppleva det hela som en kul grej så är det stor sak i det.

Min erfarenhet av luciatåg på dagis är än så länge begränsad. Men "högtidlig" är en beskrivning som ligger mycket mycket långt ifrån mina upplevelser. Om man med lite "fjanteri" kan få ett barn att uppleva det hela som en kul grej så är det stor sak i det.

Samtidigt kan det kanske vara bra med lite seriösa saker också. Jag har en känsla att det inte precis råder brist på kul grejer i dagens förskola. En stor del av dagen handlar väl ofta om just lek.

Mitt problem här är snarare att TS verkar rätt pådrivande för att få sitt barn att ha så spektakulär dress som möjligt. Hur ska man annars tolka uttalanden som "Hoppas han inte får kalla fötter bara.". Där handlar det inte om ett barn som vill utmärka sig, utan snarare om en förälder som genom sitt barn vill utmärka sig.

Sen finns det ju folk som seriöst tycker det är en jättebra ide med saker som skönhetstävlingar för 3-åringar, det är lite (observera 'lite') åt det hållet jag tycker det slirar när man försöker få uppmärksamhet av andra genom att styra ut sitt barn på ett spektakulärt sätt.

Seriösa saker? På en förskola med 4-åringar? Det verkar helt vettlöst. Barnen kommer att ha nog med seriösa saker i sitt liv. Fyraåringar ska leka och ha kul.

Seriösa saker? På en förskola med 4-åringar? Det verkar helt vettlöst. Barnen kommer att ha nog med seriösa saker i sitt liv. Fyraåringar ska leka och ha kul.

Konstigt att det krävs flera års utbilding för att jobba på förskola då. Lär de sig bara massvis olika lekar på utbildingen. Sorry, men ifall du tror att förskolan enbart handlar om att leka och ha kul så tror jag du missförstått något.

Fast ska vi diskutera förskolepedagogok så är det nog bäst att skapa en tråd för det.

Jag tolkar den kommentaren som att

"hoppas han inte ändrar sig samma dag tre minuter innan luciatåget och prompt ska vara tomte....."

Japp har hänt mig med äldsta pojken nu 14 som blev helt förstörd när han insåg att han skulle vara tomte och inte stjärngosse i luciatåget då i fyraårsåldern...

Han hade glömt tala om det för sin något häpna mamma att han ångrat sig angående tomtedräkt och ville vara stjärngosse en kvart innan de skulle börja luciafirandet......

Inte lätt att lösa den situationen....

Jag tolkar den kommentaren som att

"hoppas han inte ändrar sig samma dag tre minuter innan luciatåget och prompt ska vara tomte....."

Visst, inget konstigt att vi kan tolka det olika.

Men ifall du även läser följande från TS:

Undrar i mitt stilla sinne vad övriga barn och föräldrar kommer tycka :D

Där tycker jag det lyser igenom rätt duktigt att TS gärna är ute efter att göra intryck på övriga inblandade. Det är just detta att genom sitt barn försöka uppnå sådana effekter som jag inte tycker är bra.

Japp har hänt mig med äldsta pojken nu 14 som blev helt förstörd när han insåg att han skulle vara tomte och inte stjärngosse i luciatåget då i fyraårsåldern...

Han hade glömt tala om det för sin något häpna mamma att han ångrat sig angående tomtedräkt och ville vara stjärngosse en kvart innan de skulle börja luciafirandet......

Inte lätt att lösa den situationen....

Jag tycker nog att det är ett urmärkt tillfälle att få en 4-åring att inse att det finns konsekvenser av ens val. Vad ger man 4-åringen för signaler ifall man stressar iväg och köper/lånar en stjärngossedräkt på nolltid eller hur man nu löser det.

men herregud, ungen var fyra år. hur kan man vara så anal att man inte ens kan lida med sin unge som pga att den är ett litet barn har missat att nämna en sak? vem som helst kan väl glömma och vem som helst kan väl bli ledsen? särskilt en fyraåring.

fattar inte hur man kan vara så otroligt kall och hemsk faktiskt. "utmärkt tillfälle"? herregud alltså.

men nån stackars överkränkt kristen tycker du synd om eftersom dagisbarnen inte är seriösa nog i sitt luciafirande?

Fast den där andra kommentaren kan ju lika gärna (och troligare) betyda att TS är lätt oroad över om övriga föräldrar kommer tycka att hon är knäpp.
Jag kan inte med bästa vilja i världen läsa in det du läser in med tanke på att det var barnet som ville vara pepparkaksstjärna eller pepparkaksgran. Det var ju inte alls TS som kom med något av förslagen.

Ja om du vill tro det sämsta om dina medmänniskor så är det ju upp till dig, jag kan se ett antal möjligheter till exakt betydelse av det TS skrev men ingen som är i närheten av att TS skulle vilja utnytja sitt barn på det viset.

men herregud, ungen var fyra år. hur kan man vara så anal att man inte ens kan lida med sin unge som pga att den är ett litet barn har missat att nämna en sak? vem som helst kan väl glömma och vem som helst kan väl bli ledsen? särskilt en fyraåring.

fattar inte hur man kan vara så otroligt kall och hemsk faktiskt. "utmärkt tillfälle"? herregud alltså.

Om ett barn sagt att den vill vara tomte och man skaffat tomtekläder och barnet 15 minuter före säger att den vill vara stjärngosse istället så tycker jag faktiskt att det rätta är att förklara att det är lite för sent att ända sig och att det är tomte som gäller. Det är nog ändå rätt osannolikt att man kan vaska fram en stjärngossedräkt på någon minut.

Sen tror du på allvar att det handlar om att barnet lider ifall det får vara tomte i det läget? Vi har nog olika syn på vad lidande innebär. Och sen 'Kall och hemsk', ja du är bra på att överdriva måste jag säga.

Tja ibland kan jag i mitt stilla sinne tänka.. Undrar vad de övriga föräldrarna kommer tänka/tycka om vissa saker utan att för den skull vara ute efter att "vara värst" i ett sammanhang...

Och nä jag tyckte inte det var ett utmärkt tillfälle att lära min fyraåring konsekvenserna av ett val... Jag väljer mina strider med mina barn med större omsorg än så...

Vi löste det genom att ett annat barn som från början ville vara stjärngosse men som ångrade sig när hans bästa kompis skulle vara tomte helt enkelt bytte dräkter...

Vi lärde med andra ord våra barn att man kan hitta lösningar även i lite kniviga situationer om man vågar försöka, vilket jag personligen föredrar.

det mesta brukar faktiskt gå att ordna. vet inte hur stor erfarenhet du har av ungar men att sitta och smila och tänka "aha! utmärkt. nu får lilla tim lära sig en läxa" känns för mig väldigt avlägset. istället försöker man liksom lösa problemet bara, och göra det på ett sånt sätt så att fyraåringen inte blir alltför ledsen.

Jag har också gått på dagis och varit med om luciatåg. Det var rätt högtidliga tillfällen och något fjanteri tilläts inte. Vill man hålla på med det finns det väl tusen andra tillfällen. Men jag tycker faktiskt att man bör ta lite hänsyn till vad det handlar om och inse att även om många skiter i det så gör inte alla det.

Hur mycket av dagens Luciatåg handlar om det ursprungliga helgonet Lucia? Tror du verkligen att hon stod och sjöng Lusse Lelle och natten går tunga fjät?

Dagens Lucia är en kul grej som veckotidningarna förde in i Sverige i slutet av 1920 talet. Sådär väldigt kristet verkar det inte vara i mina ögon iallafall. Bara för att Lucia var kristen så betyder inte det att dagens Luciatåg måste vara kristna högtider.

Dagisens luciatåg brukar vara väldigt vackra men orsaken till att de är vackra är mest för att alla som tittar på har sin ögonsten där. Vad barnen har på sig spelar ingen roll. Huvudsaken är att de är med och att de har roligt.

Detta svar är även till tiffy och Shaggy.

Vi har bara lite olika syn på barnuppfostran, svårare än så är det inte.

Ni är lite åt curlinghållet där barnet till varje pris ska skyddas mot allt som är otrevligt. Själv anser jag att det är nyttigt för barn att inte få allt som de pekar på eftersom det lär bli traumatiskt för dem när de blir större och inte längre kan räkna med att pappa och mamma fixar allt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama