Luciatågs-utstyrsel

Sv: Luciatågs-utstyrsel

Fast alltså, motgångar kommer ändå. Varför ska man inte lyfta ett finger för att göra en situation när det går, och förmedla det till barnet?

Det är ju inte som att det råder brist på motgångar bara för att man hjälper sitt barn.

Jag har hellre ett barn som lär sig att man ska hjälpa andra efter förmåga än ett barn som "lär sig ta motgångar" extra tidigt.

Detta svar är även till tiffy och Shaggy.

Vi har bara lite olika syn på barnuppfostran, svårare än så är det inte.

Ni är lite åt curlinghållet där barnet till varje pris ska skyddas mot allt som är otrevligt. Själv anser jag att det är nyttigt för barn att inte få allt som de pekar på eftersom det lär bli traumatiskt för dem när de blir större och inte längre kan räkna med att pappa och mamma fixar allt.

VA????
Jag har väl inte sagt ett ljud om barnuppfostran utan enbart utalat mig i är det här som du skrivit
Där tycker jag det lyser igenom rätt duktigt att TS gärna är ute efter att göra intryck på övriga inblandade. Det är just detta att genom sitt barn försöka uppnå sådana effekter som jag inte tycker är bra.
Vad har det med curling att göra?

Samtidigt kan det kanske vara bra med lite seriösa saker också. Jag har en känsla att det inte precis råder brist på kul grejer i dagens förskola. En stor del av dagen handlar väl ofta om just lek.

Mitt problem här är snarare att TS verkar rätt pådrivande för att få sitt barn att ha så spektakulär dress som möjligt. Hur ska man annars tolka uttalanden som "Hoppas han inte får kalla fötter bara.". Där handlar det inte om ett barn som vill utmärka sig, utan snarare om en förälder som genom sitt barn vill utmärka sig.

Sen finns det ju folk som seriöst tycker det är en jättebra ide med saker som skönhetstävlingar för 3-åringar, det är lite (observera 'lite') åt det hållet jag tycker det slirar när man försöker få uppmärksamhet av andra genom att styra ut sitt barn på ett spektakulärt sätt.

Jag tror du fått helt fel bild av mig som förälder!

För mej hade det inte spelat någon roll om han valt att vara något annat. Snarare hade det löst "problemet" på ett snäppet enklare sätt. Nu var jag dum nog att ställa en alldeles för öppen fråga och står mitt kast. När det nu går att lösa så att alla blir glada och nöjda är väl det det bästa?

Ja jag är rädd för att han får kalla fötter. Att han inte vill när det väl kommer till kritan. Nu jobbar de på vårt dagis mycket med tema på bra kompis så jag hoppas verkligen att ingen av kompisarna fäller en nedlåtande kommentar. Eller någon klumpig/puckad/trångsynt förälder (du?).

Jag vill bara meddela att jag är så långt ifrån man kan komma att spöka ut sonen och använda honom som någon typ av förlängd arm för feminism/nationalism/genuspredikare/statussymbol eller what ever. Dock tycker jag att man så långt som det är möjligt (och om det inte skadar barnet) kan försöka stötta barnet i dess egna val och önskemål. Just i detta fallet en 4 årig kille som vill vara pepparkaksstjärna på dagis luciatåg. Why not?

Och egentligen skiter jag i vad föräldrarna tycker. Men jag kan ändå i mitt stilla sinne undra.

Mvh Miks

Hur mycket av dagens Luciatåg handlar om det ursprungliga helgonet Lucia? Tror du verkligen att hon stod och sjöng Lusse Lelle och natten går tunga fjät?

Dagens Lucia är en kul grej som veckotidningarna förde in i Sverige i slutet av 1920 talet. Sådär väldigt kristet verkar det inte vara i mina ögon iallafall. Bara för att Lucia var kristen så betyder inte det att dagens Luciatåg måste vara kristna högtider.

Dagisens luciatåg brukar vara väldigt vackra men orsaken till att de är vackra är mest för att alla som tittar på har sin ögonsten där. Vad barnen har på sig spelar ingen roll. Huvudsaken är att de är med och att de har roligt.
håller med!
Jag har också gått på dagis och varit med om luciatåg. Det var rätt högtidliga tillfällen och något fjanteri tilläts inte. Vill man hålla på med det finns det väl tusen andra tillfällen. Men jag tycker faktiskt att man bör ta lite hänsyn till vad det handlar om och inse att även om många skiter i det så gör inte alla det.
du verkar vara oerhört traditionsbunden
låt mig gissa att du inte hade uppskattat detta heller http://youtu.be/5R1b1GaY8r4 ? (jag hade älskat det!)

Men snälla nån, det är inte ett uppfostringståg, det är ett luciatåg. Om det nu finns en gud som bevakar luciatåg så misstänker jag att denne gud inte har mer problem med peparkasstjärnor än peparkaksgubbar.

Såg att tråden for iväg åt annat håll, men kom och tänka på min sambo, när han var liten och hans mamma ställde samma fråga som du gjorde "Vad vill du vara i luciatåget?"
Hans svar var ganska kreativt "lokförare" :D
I slutändan blev det hängselbyxor och glitter i håret, som en slags lokförar-Lucia :idea:

Själv hade jag älskat den där stjärndräkten i länken, jag var alltid stjärngosse! ;)

Härligt med en lokförarlucia!

Lobella: Tack! Han är väldigt kreativ och påhittig den lille mannen. Jag är stolt!

Mvh Miks

Jag är imponerad av att du kan med exakthet tala om hur jag är som förälder utifrån en specifik situation..

Ja vi har nog väldigt olik syn på barnuppfostran men jag är nöjd med mina tre tuffa ungar som får lära sig om livet på den nivån de kan klara av att hantera i de olika åldrarna.

Miks
Förlåt för lätt trådkap :)
Du verkar ha en härligt kreativ liten kille :)

Inga problem med kapandet! Lite intressant att se hur det tänkts runt ämnet :)

Mvh Miks

Konstigt att det krävs flera års utbilding för att jobba på förskola då. Lär de sig bara massvis olika lekar på utbildingen. Sorry, men ifall du tror att förskolan enbart handlar om att leka och ha kul så tror jag du missförstått något.

Fast ska vi diskutera förskolepedagogok så är det nog bäst att skapa en tråd för det.

Nej, jag har inte missat något. Förskolan handlar om att leka och ha kul. De lär sig massor och har kul medans de gör det. Det finns inte en sekunds allvar i det. Jag har all respekt för att det inte är helt enkelt att genomföra och att det krävs välutbildade pedagoger till det.

Jag tycker nog att det är ett urmärkt tillfälle att få en 4-åring att inse att det finns konsekvenser av ens val. Vad ger man 4-åringen för signaler ifall man stressar iväg och köper/lånar en stjärngossedräkt på nolltid eller hur man nu löser det.

Jag måste nog säga att jag lider med dina barn. En 4-åring som är djupt besviken över något och föräldern ser det som ett utmärkt tillfälle att prata om konsekvenser.

VA????
Jag har väl inte sagt ett ljud om barnuppfostran utan enbart utalat mig i är det här som du skrivit

Ursäkta, jag gjorde uppenbarligen en miss där.

Sen får jag säga att jag är glad att du tydligen inte tillhör curlarana. Det känns tyvärr som de blivit i majoritet nuförtiden.

Jag är imponerad av att du kan med exakthet tala om hur jag är som förälder utifrån en specifik situation..

Exakt???? Jag skrev väl att du var 'lite åt curlinghållet'. Anser du det att vara att med exakthet beskriva hur du är som förälder så tyder det¨på att du och jag inte har samma definition av exakt. Utgående från vad du skrev så tror jag nog att jag hade rätt med.

Jag måste nog säga att jag lider med dina barn. En 4-åring som är djupt besviken över något och föräldern ser det som ett utmärkt tillfälle att prata om konsekvenser.

Jag tror faktiskt att det är bra för barn att få lära sig hantera besvikelser och att det inte alltid blir som barnet vill. Särskilt ifall som detta då det knappast handlar om något allvarligt. Lite sinne för proportioner skulle uppskattas.

Med ditt resonemang borde jag lida med dina barn, då de lär få det otroligt jobbigt den dag de möter motgångar på riktigt och inte mamma eller pappa är där för att ordna upp allt. Jag har flera bekanta som är sådär overbeskyddande. Jag har försökt påtala det orimliga att hålla på att skjutsa tonåringar till olika aktiviteter på några kilometers håll och samtidigt klaga på att tiden aldrig räcker till. De tycker väl ungefär som du när jag påtalar att barnen borde kunna gå/cykla till sina aktiviteter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama