Luciatågs-utstyrsel

Miks

Trådstartare
Följande samtal utspelade sig mellan mig och min 4 årige son:

Jag: Snart är det dags för luciatåg på dagis. Du kan välja om du vill vara lucia, tärna, stjärngosse, tomte eller pepparkaka. Vilket vill du vara?
Sonen: Jag vill vara pepparkaksstjärna!
Jag: Eeeeh stjärna!?! Det känns som att det kanske blir lite knepigt. Du kan inte tänka dig att vara något annat?
Sonen: Ok, då kan jag vara pepparkaksgran! Med så där kulor och så!

Darn! Jag min dumma nöt frågade en alldeles för öppen fråga! Nu har jag alternativen:
1 Försöka övertala liten 4 åring att vara något mer enkelt
2 Sy, snickra, montera, köpa(?) en pepparkaksstjärna-dräkt eller pepparkaksgran-dräkt

What to do! Input snälla kreativa bukare! Jag är hyfsad på att sy och snickra men bäst på att köpa :D

Mvh Miks

Sv: Luciatågs-utstyrsel

Kan han inte bara ha pepparkakedräkt med julgransstjärna på huvudet och lite glitter och julgranskulor på kroppen?

Min strategi hade varit:

"jag hittar ingen dräkt för pepparkaksgran eller pepparkaksstjärna i affären, men det fanns en pepparkaksgubbe - Det blir väl bra!!"

(och ja, ibland ångar man att man inte är tillräckligt tydlig när man frågar :p )

Byggde :) Du har kanske en bild eller bygganvisning på bygget?

Mvh Miks

+ Ameo

Ni skulle sett lyckan i ögonen på den lille killen när han berättade hur han skulle ha antingen stjärna-dräkten eller gran-dräkten på! Det känns lite hjärtskärande att köra en habrovink....

Och ja öppna frågor är livsfarliga ;)

Mvh Miks

* Hoppar in från ungdom, hoppas det är okej :) *

Köp/sy/fixa/låna bruna kläder och kanske även strumpor. Köp två stora bruna ark på valfri "pappersaffär", gärna med lite struktur så att de inte är allt för fladdriga. Klipp ut stora stjärnor (två stycken, en till framsida/mage och en till baksida/rygg) och dekorera sedan antingen med vit färg, papper eller liknande som liknar frosting. Blir pappret allt för sladdrigt kan du fästa pappret på kartong och klippa ut i samma form. Fäst sedan två "bågar" av kanske tråd eller liknande så att man kan sätta på sig den bakre stjärnan som en ryggsäck (självklart med kartongen mot ryggen) och den främre sätter man som en bakvänd ryggsäck, done!
Sen kanske han vill ha något på huvudet också, men så långt har jag inte kommit i tanken ännu :d

Senast ändrad:

Mjo:D

Grön filt, som klipptes som en hänga-på klänning, knöts ihop i sidorna. Filten vek jag dubbel så jag fick axelband och bara behövde klippa en gång.
Sen klippte jag ut julgranskulor, ljus, pepparkakor mm i filt och klistrade på. Toppade med garntomtar och glitter. Tog ca 2 timmar.

Mjo:D

Grön filt, som klipptes som en hänga-på klänning, knöts ihop i sidorna. Filten vek jag dubbel så jag fick axelband och bara behövde klippa en gång.
Sen klippte jag ut julgranskulor, ljus, pepparkakor mm i filt och klistrade på. Toppade med garntomtar och glitter. Tog ca 2 timmar.

Jisses vad kreativt! Snyggt jobbat! Var det en hit eller blev det flopp?

Mvh Miks

Pepparkaksgubbe- dräkt + stjärngossemössa å stjärna på pinne= pepparkakstjärna!

Precis. Fraga honom hur en "pepparkaks stjarna" ser ut. Den kanske inte alls ser ut som du har tankt dig.

Att gora en brun stjarna kan inte vara sa svart ... fast han kanske langtar efter att halla en guld stjarna i handen:)

Tack för tipset! Fast... Hur stora papper finns det egentligen? 4 åringen är 112 cm lång :D Mycket papper blir det!

Kl
Saken är klar! Ett stycke stjärndräkt inhandlad på e-bay! Stjärn-dräkt Leverans i slutet på nästa vecka. Då hinner jag kladda på glasyr :)

Undrar i mitt stilla sinne vad övriga barn och föräldrar kommer tycka :D

Mvh Miks

Jag håller med ovanstående. Visa honom dräkten innan du börjar greja. De flesta barn hade nog smält direkt om de fick vara en guldstjärna ;) Tycker han att det är fel så förklara att du ska göra en pepparkaksstjärna av det hela.

+ morgaine
Ja det kanske är ett bra tips! Jag får visa honom och se vad han tycker. Hoppas han inte får kalla fötter bara. Dock gick han linan fullt ut förra året och hade en 70cm lång tomteluva med blink-LED-lampor på huvudet :) Han var så stolt!

Mvh Miks

Förra luciatåget på förskolan var den en tjej som var gran och en som var julgranskula :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama