Lucernpellets

Sv: Lucernpellets

kan du väl göra om du vill. Jag blöter åt alla mina, löser upp sig på några minuter

Det kan man, men det rekomenderas inte pga risk för foderstrupsförstoppning.

Jag blöter inte åt mina. Nu på sommaren får de bara lusernpellets. På vintern får de det tillsammans med betfor som är blötlagd.

Just Dangrönt sväller mkt och dessutom fort, så den skulle jag inte ge utan att blötlägga.

Mina sväller inte fort eller mkt. Jag la dem i blöt i början. Men mina hästar slutade att äta dem. Men det är upp till var och en att göra som han eller hon vill.
Om man har en häst som slukar dem hela utan att tugga så saliven kan hjälpa till så ska man nog inte ge dem torra.

Mina äter absolut inte uppblötta lucern pelletsar, inte ens med betfor. Så jag har inget annat val än att ge dom torra ihop m havre och hoppas att dom inte slukar dom och får foderstrupsförstoppning...

Kan man ge dom ouppblötta?
Jag har dangrönts tror jag dom heter?

Japp! Det går utmärkt. Själv ger jag mina hästar dangrönts lusernpellets utan att blöta upp det. De gillar att äta det som det är. Inga glupska hästar här inte, de äter normalt vilket jag tycker är bra. I början var jag lite nojig,men hittills har det gått jättebra.
Dangrönts lusernpellets är ju små bitar,och man gör som man vill blöta upp det eller ge det som det är.

Japp! Det går utmärkt. Själv ger jag mina hästar dangrönts lusernpellets utan att blöta upp det. De gillar att äta det som det är. Inga glupska hästar här inte, de äter normalt vilket jag tycker är bra. I början var jag lite nojig,men hittills har det gått jättebra.
Dangrönts lusernpellets är ju små bitar,och man gör som man vill blöta upp det eller ge det som det är.

Hmmm... jag har blött upp dem åt min häst. Men han är inte så förtjust i dem. Kankse ska prova att ge dem torra?! (Gr*nng*rdens)

Hmmm... jag har blött upp dem åt min häst. Men han är inte så förtjust i dem. Kankse ska prova att ge dem torra?! (Gr*nng*rdens)

Menar du Kra***S? Jag blöter Inte dom, det är dom jag gett.
Man FÅR skriva ut produktnamnen! :idea: (precis som att man får skriva att man har en Opel och en Nikonkamera...)
Reklam är det först när man propagerar för att någon absolut ska köpa just produkten X...

Jag har alltid gett lusernpellets torra, sedan jag började fodra med lusern i mitten av 90-talet. Mina hästar gillar dem inte uppblötta.
Det som är viktigt är att man har hästar som inte kastar i sig maten utan äter sakta och tuggar väl, då har man minimerat risken för foderstrupsförstoppning.
Hästar som kastar i sig maten ska man vara försiktig med alla fodersorter till, även gräs och hö kan ge stopp i strupen om man har otur.

Min erfarenhet är att hästarna gillar dem bättre torra, och av de olika sorterna lucernpellets verkar de utan tillsatser (melass) vara godast. Har man en glupsk häst kan man prova att lägga i några stora stenar i krubban så de inte kan få in lika stora mängder pellets i munnen lika snabbt.

Själv ger jag lucernepellets i en krubba för sig till de som får lite större mängder, bara för att jag vill att de ska äta lite då och då under dygnet, fungerar jättebra på de som inte tycker det är så jättegott.
Till fölstoet sitter denna krubba relativt lågt så att fölet kan noppra i sig lite lucern också, stoets andra krubba sitter högre då jag inte vill att fölet ska komma åt så mycket av det fodret ännu.

kl

Numera ger jag alltid lucern pelletsen torr då min hästar hellre äter det torrt.

Jag har också Dangroents och brukar slå över en bytta vatten precis innan det åker ner i krubban för det sväller otroligt fort, på tio sek är det typ färdigsvällt :crazy: Är det däremot helt uppsvällt upptar det så mycket plats i hinken att havren och betforn inte får plats (har stora hinkar trots allt) så därför väljer jag att fylla mycket vatten i betforhinken som sedan slås över i havre- och lucernhinken. Tadaa, mycket plats kvar och något svällt lucern ;)

Jag har dom,och dom sväller mycket och snabbt.
Jag hade personligen aldrig gett dom utan att blöta dom först.
Om någon häst inte äter så ger jag hack istället,eller något annat -Aldrig ouppblötta lucernpellets.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka