Lucerngiva

M

maximilia

Jag har tyvärr oanalyserat hösilage i år till mitt hbl, så jag har sedan ca 2 mån tillbaka lagt till 400g hackat lucern för att inte riskera proteinet. På säcken står det att man ska ge 1-3kg, men jag tycker det låter mycket, blir ju hela krubban full :crazy:
Någon mer som ger lucern eller liknande på en oanalyserad foderstat? Hur mycket ger ni då? Hur snabbt kan man i såna fall öka upp givan?
Om dom är bukiga, beror det då på proteinbrist? Tycker hullet har förflyttats från ryggen till magen...

Sv: Lucerngiva

maximilia skrev:
Jag har tyvärr oanalyserat hösilage i år till mitt hbl, så jag har sedan ca 2 mån tillbaka lagt till 400g hackat lucern för att inte riskera proteinet. På säcken står det att man ska ge 1-3kg, men jag tycker det låter mycket, blir ju hela krubban full :crazy:
Någon mer som ger lucern eller liknande på en oanalyserad foderstat? Hur mycket ger ni då? Hur snabbt kan man i såna fall öka upp givan?
Om dom är bukiga, beror det då på proteinbrist? Tycker hullet har förflyttats från ryggen till magen...

Ja låter som proteinbrist. 400gram räcker ingenstans!
Villd u vara påd en säkra sidan ska du ge minst 1-2kg.

Strunta i vad som står på säckarna, det är bara försäljningstrixs. Däremot så just i det här fallet kan det bli rätt - 1-3kg med oanalyserat hö. Har man analyserat höet ger man så mkt som krävs enligt berökningar, inte som det står på säcken.

Du kan öka med 200gram/dag, det är en rekommenadtion om man vill vara försiktig.

Okej, kan nog lassa på lite till då. Inte van att ge lucern, känns som kraftfoder för att man ger det i krubban :D

Det där med fodergivor som står på säckarna är jag skeptisk mot, därför jag var tvungen att fråga.

Om dom är feta då? Får dom för mycket energi då?

Jag ger lite extra..omkring två kg per dag. Jag tycker det är bättre att köpa den torra hackade lusernen istället för pellets.

Hur stor häst har du då? Ger du oxå oanalyserat hösilage? Ger oxå hackat, känns mer som "mat" än pelletsen.

Varför ger du det i krubban? Brukar man göra det? Varför inte lägga det på golvet så kan hästen äta det den vill ha själv? Hästarna brukar oftast inte äta mer lucern än de behöver, ungefär som med hö..

Vi fodrade med lucern på jobbet ett tag, ca 2-3 kg/ häst. En del åt 3 kilo o en del åt bara 2 eller 1 kg. Tror hästarna ransonerar själva o äter det dem behöver. Flera av hästarna åt dessutom inte upp allt på en gång utan sparade o åt lite då o då under dagen, o en del av dem åt ca varannan dag. Då har vi i.o.f fri tillgång på hö.

maximilia skrev:
Okej, kan nog lassa på lite till då. Inte van att ge lucern, känns som kraftfoder för att man ger det i krubban :D

Det där med fodergivor som står på säckarna är jag skeptisk mot, därför jag var tvungen att fråga.

Om dom är feta då? Får dom för mycket energi då?

Lusern är grovfoder och särskilt den hackade blir ju mycket likt hö. Dock stoppar dom i sig det snabbare än hö.
Men i vilket fall som helst så skulle man kunna ge lusernhack tillsammans med halm som enda grovfoder.
Du behöver inte vara rädd för att ge "för mkt" av lusern, det är alltid bra att ge. Fibrer och mycket goda näringsämnen. OM det nu mot förmodan blir väldigt mycket protein i foderstaten så gör det inget eftersom det då komer från grovfoder (hö/silage + lusern).
(du vet ju inte hur mkt ditt hö innehåller men det låter ju som att det är proteinfattigt)

Du kan ge lusernhacket tillsammans med höet på golvet. Men helst på kalt golv så hon kan knapra i sig allt av det dyrbara hacket!

Vi har rätt dåligt med protein i vårt hö (ca 28 g har jag för mig) och jag ger min häst 2 kg lusernhack per dag.

Jag ger min häst lusernhack i en "gummibalja" som jag ställer på golvet. Bättre för tänderna när hästen får äta från markhöjd, dessutom är den spuerbra då den kan stå kvar över natten utan risk för att pållen kan skada sig på den.

*lånar*
Mina hästar vill inte ha hacket om jag inte blöter det... Kanske mitt fek för jag började blöta det, tyckte det var smakligare då och blev inte så stelt, men nu vill dom bara ha uppblött.... Fler som blöter eller ger ni torrt?

Jag blandar det med kraftfodret så dom äter saktare.

Vi ger också hästarna lucern uppblött (har hört allt för många som fått foderstrupsförstoppning av torrt!) Det blir nästan dubbla mängden när det legat i blöt!!!! Ger det tillsammans med UPPBLÖTT krafft samma där sväller till dubbla mängden. Sedan har jag läst någonstans att hästarna tillgodogör sig det bättre när det är uppblött. Ja hela krubban blir full av endast 1 kg Lucern o 1 kg krafft tar ett tag för dem att äta , gör så föratt ena hästen är så glupsk att hon ofta satt krafften i halsen nu är det MKT bättre sedan jag blandade i lucern! :idea:
Vi har rätt bra protein men ger ändå lucern pga ovannämnda.

Marwinette skrev:
Vi ger också hästarna lucern uppblött (har hört allt för många som fått foderstrupsförstoppning av torrt!) Det blir nästan dubbla mängden när det legat i blöt!!!! Ger det tillsammans med UPPBLÖTT krafft samma där sväller till dubbla mängden. Sedan har jag läst någonstans att hästarna tillgodogör sig det bättre när det är uppblött. Ja hela krubban blir full av endast 1 kg Lucern o 1 kg krafft tar ett tag för dem att äta , gör så föratt ena hästen är så glupsk att hon ofta satt krafften i halsen nu är det MKT bättre sedan jag blandade i lucern! :idea:
Vi har rätt bra protein men ger ändå lucern pga ovannämnda.

Men du har väl PELLETS? Centaur skrev om HACK, det sväller väl inte när man blöter upp det?:confused: Det är ju som hackat hö liksom.

Men om man har ett väldigt proteinrikt hö är det väl "farligt" att fodra med lucern oxå!?? För mkt proteiner ska ju inte vara bra!!? Kanske har helt fel men det är iaf vad jag har hört.

Citat från Hippocampus:
"Det protein som inte används som byggstenar används som energikälla och ansätts precis som de andra ämnena som fett, om hästen får mer energi än vad den gör av med."

Värre än så behöver det inte vara. När protein bryts ned i kroppen omvandlas det bl a till urinämne. Det innebär att en del av protein(överskottet) pinkas ut.

Vad man dock bör ha i bakhuvudet är att vissa hästar kan reagera negativt på proteinöverskott, t ex knölar på ryggen, galliga ben. Finns även teorier om att protein inverkar vid uppkomst av t ex fång resp. sommareksem.

400 g känns väldigt lite tycker jag...

Medryttarhästen får mellan 2,5-3 kg lucern beroende på hur mycket hon är i träning. Dvs nästan en 20 l hink fullproppad med lucern...
Förövrigt har hon i princip frigång på analyserat hö med (38 gSmrp/kg) också.

Jag ger det i krubban för hon får ändå inget kraftfoder, och så vill jag inte att hon blandar runt det i torven. Finns billigare saker hon kan gräva ner :crazy:

Hon får det två gånger om dagen, så det blir inte jättemycket varje gång. Ofta äter hon hälften av hösilaget först, för att sedan fortsätta med lucernet, och eftersom hon inte har fri tillgång på hösilage tror jag hon skulle kunna sätta i sig ganska mycket lucern om hon fick...

Fragansia: Jag börjar inse att 400g kanske inte är så mycket ändå ;) har börjat öka upp lite till nu.

Hur länge fortsätter ni med lucernet då? Tänker på när gräset börjar växa.

Jag ger 0,5 kg lucernpellets till min pålle, det har gjort underverk på honom (gammal :cry: ). Har precis köpt ett 9 månaders sto, som jag kommer att fodra med lucernpellets för att vara säker på att hon får i sig tillräckligt med protein (även kraft grov samt fri tillgång på grovfoder).

Visst är det väl så att lucernpelletsen är i en mer koncentrerad form än det "hacket" ni använder er av?!

Jag har en häst som väger ca 550 kg och är 160 cm hög. Jag märkte att min häst blev lite bukig och tänkte därför att höt antagligen inte hade tillräckligt med näring. Lusernen funkar bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama