Lucernalternativ till treåring

Blandrastik

Trådstartare
Analys av hösilaget:

TS 43%
Sm rp 45 g/kg
Energi 4.2 MJ/kg

Treåringen växer och för att täcka proteinbehovet kom jag fram till att 1-1,5 kg lucern skulle bli jättebra. Plus ca 0,5kg havre

Men han äter inte lucern, jag får mocka ut strå-modellen, har provat både med och utan olja. Den pelleterade ligger kvar ett dygn senare när jag kommer till stallet, så hur jag än gör så får han inte i sig rätt mängd.
Vad kan jag ge istället?
Det är en tämligen pigg herre, så mer havre känns inte så bra.

Tips?

Sv: Lucernalternativ till treåring

Ha på melass på lusernet. Om han får betfor kan du röra i betforen i lusernet precis vid utfodringen.

Min får hackat strå (400 g per dag) och jag blöter betforen först och sen har jag på lusernet ovanpå och sedan havrekross och ev. fodertillskott överst. Allting blir ju 'blandat' sen när hon får det s.a.s.

Hur länge har du provat med lusernen? Det tar ett tag för dem att vänja sig- börja bara med små mängder. Annars är ju alltid sojamjöl ett alternativ? Och du kan ju testa att öka på havren- han blir kanske inte piggare? Alla hästar blir inte piggare av mer havre, det är olika.

Du har ju ett ganska bra protein värde på hösilaget. Behöver han verkligen extra protein. Du kanske kan ge något extra kilo grovfoder istället?

Har du blött upp pelletsen först?
Om inte - gör det.
Blanda med krossad spannmål och ev betfor.
Öka andelen lusern efter hand.

Jag räknade ut foderstaten med hjälp av "optignägg", och tar jag bort lucernen så blir det nästan 13kg hösliage. Han har svårt att klämma i sig 10 som det ser ut idag.

Men visst vore det enklast att slippa stöka med extrafoder.

Ska prova att mixa med betfor och annat som är smaskigare, annars så lägger jag nog till ett kilo eller två på stågivan, och funkar inte det så blir det nog soja.

Vad man gör sig till för dess djur.

Har du blött upp pelletsen först?
Om inte - gör det.
Blanda med krossad spannmål och ev betfor.
Öka andelen lusern efter hand.

Oja, den är blöt, han bara blänger på spenatsoppan som nån har hällt i hans krubba. Dessutom har han ett himla stök att få ut havrekornen. :D

Fast jag ska absolut minska givan och öka lite efter hand.

Ger du krossad spannmål?
Kross suger liksom upp soppan och gör en Müsliliknande gröt av det hela.

Börja att ge bara en näve uppblöta pellets i havren. Ibland gillar de inte smaken i början men sedan kan man öka upp mängden.
// Linda

Jo, krossad havre.

Hela smeten ligger orörd ett dygn senare, men jag ska nog miska lucernmängden och öka havremängde så får vi se om det hjälper.

Jag förstår inte heller varför det ska vara så himla blött? Jag har en häst som absolut inte äter blöt mat, på sin höjd fuktig får den vara. Råkar jag blanda för blött får jag blanda i mer havre för annars äter hon inte.

Min häst åt lusernpellets förut men gillade det inte alls utan lämnade mer än hälften som jag fick slänga. Så jag bytte o numera äter hon Dodson & Horrels build up (finns både i müsli och strå) och Dodson & Horrels alfaalfa (som lusernstrå), hon älskar müslin och de andra äter hon också upp utan problem! :D Att rekomendera.

Är det en ganska liten häst? Min 3-åring äter ca 22kg om dagen och jag har ungefär samma ts. Han skulle gärna äta mer....
Jag har en ganska låg protein halt i mitt, men med den mängden täcks behovet gott och väl.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Vi har äntligen fått vår analys, som dröjde lite grann. Den ser ut enligt följande: Torrsubstans 68% MJ 7.3 Smrp 43 Ca 5,2 P 2,2 Mg...
Svar
1
· Visningar
763
Foder & Strö Hej. Min häst har svårt att lägga på hull nu. Han äter ungefär 15kg hösilage per dygn och 5l lucern. Hösilaget har bra vädern...
2
Svar
31
· Visningar
3 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka