gismo

Trådstartare
Hej!
Hur tycker ni att det fungerar att blöta lucernpellets på kvällen om det sedan ska ges morgonen efter?
Äter hästarna det eller blir det för geggigt osv
MVH/GIsmo

Sv: Lucern

Jag hade inte gjort det om det är varmt.. Är det väldigt svalt kanske det är okej.. Men tycker det borde bara bli mjöl och gegga av det. Men äter hästen det så är det inga problem. Blöt det bara så sent på kvällen som möjligt. Onödigt att låta det stå i blöt för länge.

Du kan prova med olika vattenmängder. Det behöver inte bli en gegga av det. Det räcker att pelletsen löses upp.
// Linda

Jag brukar bara ge lusern på vintern och då blandar jag det med betforn...jag står i kollektivstall och har inte möjlighet att blötlägga när jag vill...

Jag blötlägger på kvällen och ger på morgonen. De är jätteglada i det. I bland har jag haft i för mycket vatten och det blir lite mera rinnigt men det verkar de inte bry sig om, de äter så gärna ändå.

Jag blötlägger med ganska mycket vatten (jag tänker soppa!)
1kg lucern med 4 liter vatten + lite gott såklart =) Det är konsistensen hästen tycker om, om det är en seg gegga avskyr hon det!

Hästen låter som en torktummlare och tycker det är himelskt gott och roligt att slabba ner halva stallet (man måste äta och titta sig runt samtidigt).

Jag har aldrig tänkt att lucern står för länge... Hästfan har inte blivit sjuk än så =) OM jag har i betfor blir det en annan femma såklart!

Jag tycker att det blir svår fodrat om jag blötlägger på kvällen i spannar till hästarna. Har ju ganska många så det blir en del spannar. Jag tycker att det är svårt att få ur spannen helt enkelt. Så jag blötlägger pelletsen i krubborna under dagen så hästarna har natten på sig att äta upp det. Nu använder jag bara lucernpellets under vintern så jag har inte märkt något problem med jäsning eller liknade. BRukar ta mycket vatten att det helt täcker pelletsen i krubban och blir ca en centimeter över. Har ingen aning om hur mycket det blir i mängd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Valet i USA