Corax

Trådstartare
Det här kan låta som en konstig fråga men vad är störst i volym och minst i värden? Och då menar jag inte grovfoder.

Det är nämligen så att jag har två av hästarna på lösdrift. Unghästen (2)får rätt mycket mat och äter rätt långsamt, medans min äldsta (som är ledare)får en del mindre men glufsar i sig maten på nolltid.
Då kan ni ju gissa scenatiot. :smirk:
Tyvärr finns det ingen möjlighet att binda upp dem heller...

Tanken vandrade ju direkt till strålucern, men jag har väldigt liten (läs; ingen alls)erfarenhet av detta.

Finns det några andra alternativ?
 
Sv: Lucern?

Lucernhack är nog det "krubbfoder" som har absolut störst volym i förhållande till näringsinnehållet, så jag skulle nog satsa på det om det bara gällde tiden det tar att äta upp.

Sen ska det ju såklart passa med övriga foderstaten, men det ser du ju om du har en höanalys, eller jämför med vad hästen äter nu.

Kraffts lucernhack innehåller per kg foder:
8,5 MJ
105 g smrp
13 g Ca
2,8 g P
1,6 g Mg

Sen har du ju även Kraffts lucern Mix som har samma struktur, men lägre värden:
7,5 MJ
65 g smrp
7,5 g Ca
1,8 g P
1,0 g Mg
 
Sv: Lucern?

Det vet jag faktiskt inte... :D

Det har säkert något att göra med hur växten tillgodogör sig näring i marken. Jag har heller ingen aning om det bara gäller just lucern, eller om ALLA baljväxter beter sig lika.

Skulle kanske vara intressant att veta! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 218
Senast: Ajda
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 352
Senast: Imna
·
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 918
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 924
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp