T

Tomaten

vad är det?hur ser det ut?vad kostar det,ungefärligt?
har fått tips att det skulle vara bra till min magra pålle men jag vet inte ens vad det är! :o :)
 
Sv: Lucern

Lucern är ett grovfoder som finns både som pellets och hackad strå, det senare ser ut som kortklippt hö. 25kg kostar någonstans runt 100-150kr beroende på fabrikat och sort. Lusern innehåller mycket protein i förhållande till energi. Pelletsen blötlägger de flesta, den sväller massor. Hackat strå kan damma om det inte blötläggs. Jag brukar hälla betforen över precis innan servering vilket fungerar bra för min häst och de foderrutiner vi har på stallet. Jag använder ofta lusern om vintrarna då jag har en häst som är lite svårfödd. Jag tycker lucern fungerar bra.
 
Sv: Lucern

ok, tack så mycket!:bow:
en fråga till: vilket är bäst stå eller pellets?:)
 
Sv: Lucern

Pellets är smidigare, men strå ser godare ut tycker jag. Jag blandar då upp det med kraftfodret så blir det "luftigt" och hästen äter lugnare.

Men om hästen är tunn är det kanske läge att först titta på vad den egentligen får i sig. Men det kanske ni redan gjort och konstaterat att det är proteiner som saknas? Vet du vad höt innehåller?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är det vanligt att silage till häst innehåller lucern???🤔Bra eller dåligt?(Vet ju att lucern i övrigt är bra t.ex för att höja...
Svar
6
· Visningar
826
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
7 481
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej! Jag kommer att behöva ta bort min ett åring och ska göra det hemma med veterinär som bultar. Kommer att gräva ner , svärson har...
Svar
18
· Visningar
4 208
Senast: Unafraid
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 053
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp