Sv: Lucern

Måste bara klarlägga lite om forderstrupsförstoppning. Risken finns att foder ska fastna på vägen ner i magen om hästen är glupsk, stressad eller kanske har dåliga tänder, har maten väl kommit ner i magen så är så är risken borta. Cement i tarmarna som någon skrev har ingenting med torr/uppblött mat att göra, låter mer som en oinsatt gissning.

lånarm tråden lite.. nån som vet vad hackad lusern väger? Det måste ju bli otroligt mycket större mängder för att komma upp i ett kg om dagen mot att ge pellets?!

Jag har Dangrönts Alfalfa (lusernhack med 3% sojaolja)
1 liter väger ca 1 hg (om man bara fyller måttet utan att pressa ihop hacket)

Cement i tarmarna som någon skrev har ingenting med torr/uppblött mat att göra, låter mer som en oinsatt gissning.

Måste bara fråga vad detta beror på?
Jag läste i en gammal foderbok att pellets kunde bilda någon sörja som klibbade fast på tarmväggarna och till slut hindrade näringsupptaget så att hästen dog. Vid obduktion hittade man detta i magen på hästarna.
Det stod att det berodde på bindningsmedlet i pellets.
Men vad jag har hört används nästan aldrig bindningsmedel i pellets idag.

Men tänkte ändå på detta när jag läste inlägget om cement.

Jag gillar inte pellets av andra anledningar, vill gärna att hästen ska få lite att tugga på. Men ibland får man välja mellan pest eller kolera.

Jag har Dangrönts Alfalfa (lusernhack med 3% sojaolja)
1 liter väger ca 1 hg (om man bara fyller måttet utan att pressa ihop hacket)

Jag har också det lucernet och jag lyckades knöka ner 1kg i en 5L hink. :D Tur det då min häst ska få 2kg om dagen, 1 morgon och 1 kväll.

KL
Tycker ni att hacket behöver blötläggas av någon anledning?

Mitt sto dog nästan av foderstrupsförstoppning då hon åt hack. Kraffts hack har ibland stora klumpar med vad jag antar är melass. Tror det var sånt som fastnade i halsen. Fruktansvärt otäckt...

Jag brukar blöta hacket också. Inte lika mycket som pelletsen såklart, men så det blir fuktigt i alla fall. Har kraffts hack och serverar aldrig det i klumpar utan fördelar och fluffar upp det innan jag väger upp rätt mängd. Får ner knappt 1 kg i en 10 liters hink (helt opackat).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 197
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård