Långnos

Trådstartare
En snabb fråga!Eller två:D

Skillnaden mellan lucern hackat strå och lucern i pelleterad form? Vad är att föredra? Prisskillnad?

Började ge min häst 1-1,5 liter uppblött lucern förra vintern eftersom hon "föll ur" lite, men började fundera på huruvida hackat strå eller pelleterad form är att föredra?

Sv: Lucern

Min erfarenhet är att hackat strå är smakligare än pellets, men dyrare.
Kvoten brukar vara högre i pellets än i strå.

En snabb fråga!Eller två:D

Skillnaden mellan lucern hackat strå och lucern i pelleterad form? Vad är att föredra? Prisskillnad?

Började ge min häst 1-1,5 liter uppblött lucern förra vintern eftersom hon "föll ur" lite, men började fundera på huruvida hackat strå eller pelleterad form är att föredra?

Hackat strå ger längre tuggtid, men beroende på fabrikat så är det melass eller olja på den och näringsvärdet på proteinet blir lägre än i de flesta fabrikat av lucernpellets.

Hackat strå är dyrare!

Många hästar gillar inte lucernpellets med melass i (tex Kraffts), de tycker bättre om ren lucern tex Dangroents eller Kvarnbyfoders, dessa har också bättre värden på proteinet om det är proteinet du är ute efter.

Lucernpellets behöver bara blötas om du har en glupsk häst, de hästar jag träffat på tycker det är godare med torr lucernpellets alternativt att man blandar med lite betfor precis innan utfodringen så att det inte hinner bli soppa av det.

Lusern är ju lusern oavsett form.

Jag tänker så här; Om man vill förlänga ättiden är det bättre med strå. Har man en häst som får mycket grovfoder o man vill lite snabbare få i den mer så är det bättre med pellets.

Sen finns det alltid hästar med olika smak o tycke. Där får man pröva sig fram.
// Linda

Jag blötar alltid lusernpellets, det sväller till dubbla volymen, åtminstone Kvarnbys.

Annars gör jag ungefär som mahlmt, min häst får pellets så länge han går ute dygnet runt och blir fodrad ur hink, eftersom det går fortare att äta upp. När han stallas in kommer han att få äta hack, som håller honom sysselsatt lite längre tid i boxen. Han föredrar helt klart hack, men det går att få i honom pellets också.

kl

Då får det bli pellets i år igen för min häst. Hon får i princip fri tillgång på hösilage(minns ej ts halten, men ej jätteblött!) så behöver inte förlänga mattiden. Har dessutom tänkt blanda in lite halm i ströet för att ytterligare få i henne lite mer mat.

Tack för alla svar!

Lånar tråden och frågar om det är någon som vägt sitt luzernpellets och vet ungefär vad 1 kg ger i volym?

Jag kommer behöva ge ca 100-200 gr luzernpellets och funderar lite på hur mycket det kan tänkas vara?

Vad jag kommer ihåg är det ganska små pellets i Kvarnbyfoders (när jag tänker efter var det nog stora en säck och små de andra säckarna). Vet inte om jag kan få tag på Kvarnbyfoders lucern här i området, så kanske det får bli kraffts, som ju har stora pellets. Borde bli en skillnad i vikt/voylm då också?

Jag skulle kunna tänka mig att större pellets väger mindre men vågar inte svära på det.

Jo, "mina" pelletsar är ganska små.

1 liter krafft lusernpellets väger mindre. Jag kommer inte ihåg exakt men de väger runt 650 g.
// Linda

KL

Ang lucernpellets så glöm inte att blötlägga rejält...
Det sväller något enormt!

I ett "test" så fyllde jag bara på med lite vatten i hinken o lät stå, det blev som cement i hinken... kan då bara gissa hur det kan bli av torr pellets som sväljs ned i hästmage o sen suger upp den lilla vätska som finns i magen....

Jag har också gjort ett test: provade att blötlägga ½ dl av kvarnbyfoders pellets och det svällde till dubbla volymen. Lätt, och inte tog det speciellt lång tid heller. Blötar alltid lusernpellets innan hästen får dem.

exakt! Men många här inne på Buke säger att man kan ge torrt (!) o det står bara en rekommendation på säcken att man kan blötlägga för att minska risken för foderstrupsförstoppning...
Borde ju vara samma regler som för betfor med tanke på hur mkt vätska de suger i sig o hur mkt de sväller.

kl

Jag hade för några år sedan en skötare som inte blötte lucernpelletsen. Det slutade i katastrofala, upprepade koliker med grönt klibb som fastnat i tarmarna på hästen. Det höll på att kosta honom livet. Det bör nämnas i sammanhanget att det är en gammal häst som nog inte alltid sköter sitt drickande som han ska. Det finns alltså risker för mer än foderstrupsförstoppning.

Håller verkligen med. Skulle aldrig själv få för mig att ge lucernpellets utan att blöta upp det rejält. Med tanke på hur mycket det sväller kan man bara gissa vad som händer i hästens mage om de får torrt lucern:crazy:

Min erfarenhet är att det krävs mycket vatten för att det inte ska bli som cement och fastna i hinken:angel:

Just precis, cement var det ungefär det vet fick ut vid behandlingen.

Aldrig blött lusern i mitt liv i princip, utom första gångerna, men hästarna åt det ju inte då.

Men så har ju mina hästar fri tillgång på grovfoder, så de vräker ju inte direkt i sig maten.

Min häst får lusernpellets, har tidigare gett hackad strå. Men priset skiljer enormt mycket mellan de två, så det fick bli pellets nu. Och han får mycket hösilage så jag tyckte inte tuggtiden övervägde priset så att säga. Men annars föredrar jag hack.

lånarm tråden lite.. nån som vet vad hackad lusern väger? Det måste ju bli otroligt mycket större mängder för att komma upp i ett kg om dagen mot att ge pellets?!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 606
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 259
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 170
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 213
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka