Lucern till fång?

Sv: Lucern till fång?

Mkt intressant artikel!
Min häst brukar få 1kg lucern/dagl. En vecka efter det att jag slutade ge Lucern fick hon fång!
Har gått på gräs varje dag sedan i mars. Tyckte Lucernet var onödigt. Nu ska jag aldrig mer göra uppehåll med Lucernet! :bow:

Jag har gett min ponny protexin sedan det konstaterades att hon hade fång i vintras. Jag köper det av en veterinär på stationen. Jag har ju inte ngt att jämföra med eftersom hon har fått det hela tiden men hon går ute i en hage med en del gräs - ej hela tiden och det har fungerat än så länge. Enligt veterinären ska protexin vara jättebra.

Mkt intressant artikel!
Min häst brukar få 1kg lucern/dagl. En vecka efter det att jag slutade ge Lucern fick hon fång!
Har gått på gräs varje dag sedan i mars. Tyckte Lucernet var onödigt. Nu ska jag aldrig mer göra uppehåll med Lucernet! :bow:

Min ponny har fått ½ kg men nu har jag höjt det till närmare 1 kg, han får halva innan han går ut.
Araben, som aldrig haft fång men som är lite mullig :o har oxå börjat få lucernfrukost!

Synd att det är så himla dyrt med lucern bara.

Kul att så många har possitiva erfarenheter av lucern. Själv har jag aldrig använt det men grannbonnnen har sått två åkrar med lucern för att testa hur det blir. Vi väntar med spänning på hur detta experiment ska bli.:banana: Så småningom blir dessa vallar bete till hästarna om det nu funkar som vi tänkt.

tycker inte det är dyrt? kostar ca 100kr för en säck med hackad strå, är väl 20 kg i säcken..

Att så lucern som vall låter jättesmart, då får man ju väldigt bra protein. Kan man ha det här eller kräver det mer värme?

Jag länkade till en jättebra artikel om fång här om dan, och där stod en översikt över vilka grässorter som har mest fructaner, tyvärr verkar den ha blivit borttagen.

http://brogaarden-foder.wpsdemo.com/script/site/page.asp?Cat_ID=123&artID=301

Det skiljer alltså jättemkt mellan olika sorters gräs!

Jag betalar 141 kr för en 25 kg (tror jag) säck lucernhack på Granngården. Nästan 6 kr kilot alltså :eek:

Centaur: var köper du för 100 kr/säcken?

helt otroligt!!! något som är lite billigare hos mig!!!!! annars brukar allt på åland vara ungefär 30%dyrare än hos er i sverige...

jag betalar 14,50euro (~133kr) för en säck krafft lucernpellets.... vet inte om den är 25 eller 30kg

Jag betalade 128kr för krafft Lusernpellets förra veckan o då är det 25kg i säcken

Tack för denna länken. (Jag såg den förra gången du la ut den och la den till Favoriter direkt.) :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka