Lucern till fång?

Tussinussen

Trådstartare
Tänkte det kunde vara intressant för er andra med fångisar. :idea:

Läste nyligen en intressant artikel i en engelsk hästtidning om veterinärforskning kring lucern och fång. Man hade experimenterat med att ge fångbenägna hästar lucern och hade upptäckt att det hade viss skyddande effekt, troligen något att göra med att lucernet skapar en bra miljö i tarmen så att den inte är så mottaglig för sockerarterna som orsakar fång.

Veterinären som hade forskat var noga med att säga att det INTE betyder att "lucern förhindrar fång" men att mjo, vissa positiva effekter hade de sett.

I väntan på att dom kan vara mera bestämda :smirk: har jag bytt ut våran ponnys näve med morgonhavre mot en liten hög lucern som han får innan han går ut :idea:

Sv: Lucern till fång?

Det låter väldans intressant!
Senast förra veckan fick jag förklara för en hästägare att lusern inte gör att hästen får fång. Hon hade sina ponnyer på hö med lågt protein för hon trodde att det var proteinet som gav fång.
Om nu lusern har vissa poitiva effekter så låter det ännu bättre!

Har du nån länk till tidningen eller den som forskat runt det?

då jag har min första shettis någonsin så vill jag bara dubbelkolla....hö med lågt energivärde men ändå bra kvot måste väl vara det bästa?

Min travare fick fång han levde retsen av sitt liv på bara bra hö, dock hade han småanfall till o från varje vår o höst och till slut ledsnade pappa på att oroa sig och tog bort honom.
En klar fördel med bara hö var att hans kroniska mugg försvann o kom aldrig mer igen så det så.
HAn blödde aldrig mer i karleden vintertid eller var sårig sommartid utan var mjuk o fin i karlederna

ok, vet inte om det var ämnat till mig? kände inte riktigt att det stämde in medmin fråga...för i så fall var jag otydlig:)

Det låter väldans intressant!
Senast förra veckan fick jag förklara för en hästägare att lusern inte gör att hästen får fång. Hon hade sina ponnyer på hö med lågt protein för hon trodde att det var proteinet som gav fång.
Om nu lusern har vissa poitiva effekter så låter det ännu bättre!

Har du nån länk till tidningen eller den som forskat runt det?

Ska leta, jag vet inte riktigt vart jag har lagt tidningen i kaoset härhemma :crazy:

Det hade varit underbart i så fall eftersom min 26-årige gubbe just har fått ett fånganfall och det enda jag kunde tänka på att ge honom var just melassfri lucern. Givetvis plus hö.

då jag har min första shettis någonsin så vill jag bara dubbelkolla....hö med lågt energivärde men ändå bra kvot måste väl vara det bästa?

Ja! Det skulle vara önskvärt om man kunde få beställa exakt sånt hö till mina hästar. Det är vad jag tror på iaf.
Lågt energi så dom absolut inte lägger på sig, Och protein så dom kan bygga muskler, Vilket ofta shettisar har ont om...

då har jag fattat:)
är ju bra om man kan fodra med så mycket som möjligt utan att energivärdet överstiger behovet.
sen ska man bara hitta det höt också, haha!

Intressant! Jag har gett min fångponny lucern (hackad strå) i ett halvår nu, och jag tror på att det gör gott för honom. Det är ju strå, mage och tarm får arbeta, det har bra proteiner i osv. Jag har Kraffts lucernhack, som det är melass i, men har inte märkt någpt negativt. Snarare tvärtom, han är finare än på väldigt länge.

Min ponny blev mkt bättre i magen i vintras när hon fick några nävar lucern (hackad strå) men förra året fick hon även ett fånganfall antagligen pga lucern. Så det gäller att vara försiktig.

Jag var antagligen lite för snabb med invänjningen då. Hon åt lucern rätt länge sen tog en säck slut och det hann gå en vecka innan jag köpte en ny. Jag fortsatte på samma mängd som innan och fången kom som ett brev på posten några dagar senare. Stor misstag som jag inte gör om!

/Maria

Min ponny blev mkt bättre i magen i vintras när hon fick några nävar lucern (hackad strå) men förra året fick hon även ett fånganfall antagligen pga lucern. Så det gäller att vara försiktig.

/Maria
:) Jag bara MÅSTE ge dig och alla andra ettt jättebra tips, som jag fått från ett alternativ .nu forum..
Använd Protexin till din häst!
Den är dyr, javisst, och den kan vara marig att få tag i, javisst! MEN,
Det funkar..
Min numera 22 åriga New Forest fick fång och det var en lurig en som han gått omkring med utan att vis några direkta typiska tecken.
När han så en dag plötsligt var blockhalt en dag när han skulle gå ut.
det blev många turer till vetrinären, och många tusenlappar fladdrade iväg, stundom blev han bra, men så när man minst anade det var han tillbaka igen i "fångtillstånd".
Vetrinären höll på att mista hoppet om att han skulle klara av det, och det blev som hon sa - döden nu direkt eller ett sista försök.:cry:
Jag lufsade hem med honom, och grät en skvätt, men så kom jag på att jag hört om detta Protexin.:idea:
Nu hade jag turen att hitta det i vår lokala häst tillbehörs affär, 0,5 kg för 509 :-. Jag hade inget att förlora på att chansa!
De som sålde preparatet hade ingen aning om att man kunde använda det mot fång, men efterlite efterstudier fick jag bekräftat att så var det.
Den Protexin produkten jag använder heter Bio- Premium, och det finns andra burkar i Protexin sortimentet. BL.a finns som en "oral spruta" som man ger vid det akuta tillståndet för att få tillbaka fången snabbt, sedan följer man upp det hela med Bio Premium.
Vad är det då i den här burken? Jo, det är små pellets flingor som hjälper tarmen att lugna ner sig, -om ni vil veta hela innehållsförteckningen kan ni googla på Protexin.
Min häst är ju hyperkänslig för allt som är för kraftigt, och jag måste vara försiktig.
Men om ni tänker Er att han blev satt på Halm, -för växttråden, ponny krafft,- för att få i sig näringsämnen och vitaminer och betfor,- en liten mängd, för att han skulle få i sig kolhydrater till att hjälpa till att få ner honom i vikt relativt snabbt, så förstår ni nog att jag idag är väldigt nöjd med att han kan mumsa i sig en liten gnutta gräs från hagen, mycket mager tillväxt i och för sig, men ändå!!:D .
Flera andra har bekräftat att det funkar, och de har kunnat ta ut sina hästar på bete kortare perioder.. Lyx för en fånghäst!
Kunde för övrigt uppvisa en pigg och glad häst för vetrinären i onsdags, han fick sina sista fång beslag, sen blir det vanlg hovslagare.:smirk:

Jag har läst att fången inträffar 3 dagar innan de akuta symtomen visar sig. Om det är så, då måste vara omöjligt att häva ett fånganfall. Men det är som sagt mkt viktigt att sätta in smärtlindring direkt och att förhindra fortsatt tarmstörning.
Min häst fick fång i torsdags. Jag har nu börjat ge Krafts mag-tarm och Krafts Lucern Hack strå plus hö o havrehalm.
Fick bäst effekt av Mag-Tarm på en annan häst med kronisk tarmstörning (men som ej hade fång) Protexin, Pro-equ mfl hade ingen effekt på honom.

Senast ändrad:

intressant!!! :) har en fånghäst som dock aldrig haft ett "återfall" efter att ha haft fång för 5år sen... och han äter lucern alla dagar...

har också två shettisar som dock aldrig haft fång, men det kan vara värt att testa att ge dem lite lucern också....

Lusern är mest lämpligt för shettisar, om man är rädd om dem. Jag kommer fortsätta o fodra min shettis med lucern. Han blev jättefin på det, oxå. Han har ett behov av protein därav lucern, o det funkar bäst på honom.

Jätteintressant länk!
Jag läste även här http://www.dengie.com/pages/horse-health/laminitis-guide.php
Kolla tabellen längst ner vilka socker, stärkelse och fruktanhalter olika foder har. Jätteviktigt när man har fångkänslig häst.
Läste nyligen någonannanstans att rajhö kan ligga på sockerhalter på över 200. Om då "vanlig" höblandning med timotej mm ligger på runt 110 i socker så förstår man hur viktigt det är när man köper grovfoder till fånghästar.
Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste om skilnaderna i grässorter.

Min häst får medicin men tack för förslaget. Hon har Cushing som bakomliggande sjukdom. Så jag hoppas vi klarar oss nu. Provivas nyponsoppa funkar annars bra på henne om hon blir dålig i magen.

/Maria

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka