Lucern strå - ni som ger det.

Zandrah

Trådstartare
Jag har precis börjat ge min häst det eftersom höet håller så dålig kvalitet just nu.
Hur mkt ger ni era hästar av detta? Kan hästarna bli väldigt gasiga i magen av det? Min häst har nämligen börjat gå runt och fisa som en tok. Han går med svansen i vädret ständigt tycker jag. Det har pågått sedan jag började med detta Lucern hackat strå för 3 dagar sedan.

Hade det varit något kolik-aktigt på gång hade han ju inte fisit så, utan gått och klämt mest. Han verkar pigg och glad, men mätt. Tror kanske jag varit för slarvig med att mäta rätt, så han fått för mycket kanske?
Kan det ge bieffekter som att hästen fiser så mkt?

Aldrig gett Lucern någongång nämligen....:o

Sv: Lucern strå - ni som ger det.

Jag ger mina hästar lusern strå. Min fånghäst tex får 1,5 kg per dag. Hon har nog alltid varit lite gasig i magen men har inte blivit mer gasig av lusernet. Lusern innehåller fibrer och kalcium som är bra speciellt för tjocktarmen. Jag vet att man kan ge betydligt mer än vad jag ger. Utan att vara expert på detta :Jag hade inte oroat mig.

Jag glömde : min häst är en maxad C-ponny.

Senast ändrad:

jag ger min häst ca 2 kg lusern hackad strå per dygn. 1kg morgon, 0,5 kg middag och 0,5kg kväll.
hon är 158cm hög och lätt i modellen, och svårfödd.

det där med gaser har jag inte märkt någonting av men min häst är visserligen rättså gasig jämt eftersom hon har en orolig mage.

Jag har aldrig märkt att min blivit fisig av lusern, och jag har gett 5 kg periodvis..

Tack för era svar!
Jag har vägt nu, och sett att jag gett lite mkt i början kanske, så kanske har han blivit så för han inte är van helt enkelt.
Ska ge 1-1½ kg varje kväll ett tag så han får vänja in magen.
Det är en vbl.val på 5 år och 163 cm i mkh.

Jag tror också att det är för att din häst inte är van. Jag gav ett fullblod jag hade på foder lusern (ca 2 kg/dag) och han reagerade inte på det men din häst kanske har en känslig mage?

Jag har också precis börjat med lucernhack, mina hästar åt det förra vintern men jag tyckte de blev lite lösa i magen första dagen. Jag ger bara 1/2 kilo första veckan. Sen har jag tidigare gett som mest 3 kilo till en av hästarna

Jag tror också att det är för att din häst inte är van. Jag gav ett fullblod jag hade på foder lusern (ca 2 kg/dag) och han reagerade inte på det men din häst kanske har en känslig mage?

Ja, min häst har nog lite känslig mage faktiskt. I början när han kom hade han mkt svår kolik. Dock har det varit bra sedan dess, peppar, peppar, men lite känslig är han nog....

Jag har också precis börjat med lucernhack, mina hästar åt det förra vintern men jag tyckte de blev lite lösa i magen första dagen. Jag ger bara 1/2 kilo första veckan. Sen har jag tidigare gett som mest 3 kilo till en av hästarna

Ja kanske magen reagerar lite olika...kan förstå om de blev lite lösa i magen, och kanske det är en rätt vanlig reaktion då, och även gaser...

Körde honom i dag och han fes mer än han brukar, men eg. tolkar jag ju det som positivt. det ska ju visa på att magen funkar? Kanske det är bra att magen får jobba mer, vilken effekt kanske Lucern ger?

Jag ger mitt dräktiga sto lusernhack. Iofs inte någon jättemängd just nu eftersom hon fortfarande är lågdräktig.
Har inte märkt av att hon har blivt gasig i magen, än i alla fall :snirk:

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 490
Senast: Madick
·
Foder & Strö Har ett dräktigt sto som fölar i mitten på april. Har hösilage som räcker till mitten på april...OM jag fodrar som jag gör nu...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Lillsillen
·
Foder & Strö Hej på er.. Lucern hackat strå, är det riktigt bra för hästar som är lite svåra å hålla i hull?? En kompis tycker jag borde testa och...
Svar
15
· Visningar
1 397
Senast: Molin
·
Foder & Strö Men vad? Är lite i valet och kvalet om foder till hösten. Har märkt på senaste tiden att pålle inte lägger på sig lika bra som han borde...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka