Lucern, protein & fång?

-Catherine-

Trådstartare
Inte kan väl detta ändå stämma? :confused:

Jag har under de senaste tre åren enbart utfodrat mina ponnyer med ett bra grovfoder och lite lucernpellets & lite betfor som krubbskrammel på kvällen. Alldrig ngt annat och definitivt aldrig spannmål eller dyl.

Igår fick jag då höra "Men ÅH, du skall ABSOLUT inte ge lucern till dem, det är rena fångfällan, alldeles för mkt protein!!!"

I mina öron låter det helknäppt att protein skulle utlösa fång, men personen som uttalade det lät så säker på sin sak och är dessutom hovslagare så...ja, jag blev verkligen osäker på min sak :(

Har jag verkligen felutfodrat mina små totalt i flera års tid?

Sv: Lucern, protein & fång?

Det låter som att din hovslagare inte uppdaterat sig på senare år... ;)

Överskott av protein kan säkert utlösa fång, precis som vilken obalans/överskott/störning som helst i foderstaten, men så dyrt som det är med proteinfoder så tror jag knappast att det är någon större risk. :angel:

Hästar hanterar ju dessutom proteinöverskott från grovfoder (t.ex. lusern) ganska bra, så det ska väl vara ett rejält överskott isf.

*KL*

Vad skönt att höra av er andra att jag då inte sakta men säkert fordrar mina ponnysar in i fång-döden. Jag har tyckt att de mått så bra på denna foderstat så att ändra på den kändes inte rätt om det inte fanns godtagbara korrekta själ till det. Men detta verkar inte vara att sådant själ...skönt nog :)

Tusen tach för era input i frågan, det är värt MKT! *bugar tacksamt*

Hovis har både rätt och fel. Överskott på protein leder inte direkt till fång (alltså det är inte den utlösande effekten).

Men har man en protein och sockerkänslig häst kan proteinet utlösa ett "anfall" eller hur man ska säga av IR och IR leder i många fall till inflamation i kroppen vilket kan utvecklas till fång.

Du kan nog lugnt fortsätta ge dina små lucern. Jag ger det till bägge mina fångisar, valacken får dessutom 2 kg/dag. Och detta på rekomendation av veterinär och foderrådgivare...:laugh:

Mvh Domino_s

*knapplånar mig själv*

Idag har jag varit på kliniken med min gammelponny eftersom jag misstänkte fång på honom. Mkt riktigt så hade han ett lindrigt anfall och är nu ställd på en medicinering av fenylbutazon. Mkt tråkigt alltihop, men enligt veterinären så har han en god chans att tillfriskna helt.

Jag passade då på att fråga veterinären angående detta med lucernet, om jag orsakat fången genom att ge honom detta. Enligt vet så var den risken liten, större risk var då att han reagerat på foderombyten (ny ensilagebal tre ggr i månaden). Dock så finns det så mkt som kan påverka att det är svårt att säga tvärsäkert att det är just DET eller DET som är orsaken. Veterinär tyckte gott att jag kunde fortsätta ge honom lucernet, men att jag kanske kunde dra ned lite på mängden eftersom han egentligen inte var i behov av det mer än som krubbskrammel (hon tyckte att han såg ut att var i gott hull alltså :p).

Jag känner mig mkt lugnare nu. Mina ponnysar har fått en så pass liten mängd (ponny nr1: 1dl/dag & ponny nr2:3dl/dag) att jag har väldigt svårt att förlika mig med tanken att det skulle vara en skadlig mängd.

Tack igen för att ni tagit er tid att komma med input på min fråga! :bow:

Gott att du har fått en del svar. Din vet. svar tyckt jag var bra, hästen behöver inte den proten tillskött, aven om det är lite "Krubb Skamble". nogra moroter kunde skramble lika bra och bli biligar i längden.
Jag änta att du kan inte få ta på vanliga hö!?

Nja, att få tag i vanligt hö just denna tid på året är inte det enklaste här omkring, det allra flesta partier (alla?) bokas upp redan innan första skörden, så chansen att få tag i hö är liten nog redan i juni månad. Dessutom har jag lite svårt att få till en förvaring och utfodring av vanligt torrhö denna tid på året...för att krångla till det ytterligare :(

...och ska man tro vissa fångexperter så får man absolut inte ge morötter till fånghästar.

Det är också ngt som jag har hört, men om det stämmer...det har jag ingen aning om tyvärr :(

Nja, att få tag i vanligt hö just denna tid på året är inte det enklaste här omkring, det allra flesta partier (alla?) bokas upp redan innan första skörden, så chansen att få tag i hö är liten nog redan i juni månad. Dessutom har jag lite svårt att få till en förvaring och utfodring av vanligt torrhö denna tid på året...för att krångla till det ytterligare :(

Tråkig att du kan inte få ta på hö. Om du kan boka in dig nu med non bonde i närheten?

...och ska man tro vissa fångexperter så får man absolut inte ge morötter till fånghästar.

Ja Right ;)
Och Tro kan man göra i kyrken på sundag.
Fång Experter har vi just därför att dom har sjuka häster, dom är till läs´d endå utt i finger spitzen men för nåt konstig änledning kan inte hålla sina häster frisk :confused:

Ja Right ;)
Och Tro kan man göra i kyrken på sundag.

Morötter innehåller socker och stärkelse. Om man har en fånghäst som är insulinresistent så bör man vara mkt försiktig med att ge den ngt som höjer blodsockret och därmed insulinhalten i blodet.

Tro det om du vill!

Men detta är ngt som många fångforskare är eniga om. Det är ganska så dumt att såga den senaste forskningen. På vilka grunder gör du det?

Hur vet du att ts häst inte behöver proteiner?

Är du seriös överhuvudtaget? Det verkar inte så.

Morötter innehåller socker och stärkelse. Om man har en fånghäst som är insulinresistent så bör man vara mkt försiktig med att ge den ngt som höjer blodsockret och därmed insulinhalten i blodet.

Tro det om du vill!

Men detta är ngt som många fångforskare är eniga om. Det är ganska så dumt att såga den senaste forskningen. På vilka grunder gör du det?

Hur vet du att ts häst inte behöver proteiner?

Är du seriös överhuvudtaget? Det verkar inte så.

Jag hade för mej att det var tal om Krubb Skramble? Att en näve morötter skulla uttlåsa fång verka lite långsökt.

Jag är väl medvetet att växenda ung häster behöve protein för sitt uppbyggenda.
"En vuxen häst kan inte tillgodågöra stora mängder proteiner" Proff. Gösta Bengtsson.

Är tacksom om du kan skicka mig studia avhändling av dessa Fångforskare.

Tänka inte att kommentera ditt sista :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka