Lucern, protein & fång?

Sv: Lucern, protein & fång?

Jag tycker det är helt rätt att kolla noga hur hästen reagerar på olika foder. Jag har också läst att en del IR-hästar inte tål lusern, att det kan vara vissa aminosyror som hästen har svårt att bearbeta är en teori tydligen.

Intressant att även du ser liknande vad jag ser på min smala IR-häst! Min tål dock lusern bra.
Linfrökaka innehåller ca 3% socker och är ett foder som kan bygga på smala IR-hästar.

Min börjar lägga på sig nu så jag har dragit ner på linfrökaka och lusern, och ger lite lusern och urlakat hösilage nu, och nu håller han hullet när IR är under kontroll. :-)
Ser du att det hjälper att minska lusern så är det säkert så! :-) Man ska lyssna på sin häst även om det är supersvårt med sådana hästar! :-)

De flesta foderbutiker brukar kunna ta hem melassfri betfor så fråga närmaste :-)

Jag har också fått en IR häst nu,som fått fång !!! Ett russ som har svårt att sätta hull och muskler. Har fått 6-7 kg hö plus lite halm, smakportion betfor och krafft groov(1dl av varje ) morgon och kväll. Får nu 5 kg hö och lite halm men han blir inte bättre! Veterinären sa att det inte hjälper att vare sig blöta hö eller skölja betfor, sockret finns där ändå. Men vad ska jag ge då??? Innehåller Lucern mindre socker än hö?? Ska ringa hushållningssällskapet imorgon om de vet vilka grässorter som är bäst. Isåfall plogar vi upp en åker och sår in en sån blandning, men frågan är vad jag ska ge nu......

Du måste ha koll på hur mycket socker du ger! Sockret gör att inte hästen blir bättre.
Ta bort krafft och betfor, om du ska ge betfor så ska det vara utan melass.
Analysera höet, det är stora skillnader i sockerhalt på hö!!!
Blötlägga tar ofta bort en del socker men om det är jättehögt från början så kanske det inte räcker, men testa och se om hästen blir bättre, min blev det.
Lusern innehåller generellt mindre socker och man ger mindre av det så man kan ge lusern och halm. Men som framkommit i tråden så reagerar olika hästar olika.
Utan åtgärder i kosten så blir troligen inte hästen bättre tyvärr.
Tidpunkten när höet skördas har störst betydelse på sockerhalten, samt att det inte är stressat av torka eller frost när skörden sker. Rajgräs bör undvikas.
Kolla de andra fångtrådarna.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka