Lucern, protein & fång?

Sv: Lucern, protein & fång?

Kan du kolla på denna länken? http://www.snf.ideon.se/snf/Nyheter/Sockerrapport_060427.pdf Sidan 21.
1 kg morötter innehåller 60 gram totalt i sockermängd. Kan man säga att det blir som att ge hästen ungefär 18 socker bitar då? En sockerbit (i paketet vi har hemma) innehåller 3,6 gram socker. I moroten är det indelat i Glukos, Fruktos och Sackaros.

Om man jämför morötter med t e x lusern, som enligt Kraffts informationsavdelning innehåller 24 gram socker per kg (om det inte är melass i), så är det rätt mycket socker i morötter.
Min IR häst fick max äta en liten morot om dagen när han hade fång. Det var order ifrån veterinären. Nu fick han inga, men det var där gränsen gick enl henne.

Kan du kolla på denna länken? http://www.snf.ideon.se/snf/Nyheter/Sockerrapport_060427.pdf Sidan 21.
1 kg morötter innehåller 60 gram totalt i sockermängd. Kan man säga att det blir som att ge hästen ungefär 18 socker bitar då? En sockerbit (i paketet vi har hemma) innehåller 3,6 gram socker. I moroten är det indelat i Glukos, Fruktos och Sackaros.

Om man jämför morötter med t e x lusern, som enligt Kraffts informationsavdelning innehåller 24 gram socker per kg (om det inte är melass i), så är det rätt mycket socker i morötter.
Min IR häst fick max äta en liten morot om dagen när han hade fång. Det var order ifrån veterinären. Nu fick han inga, men det var där gränsen gick enl henne.

Tack för länken, gick in och läs´d igenom, hitta tabel om morötter, men se inte 60gr. = ? socker bit mängder.
Jag vet att morötter innehåller en A-vitamin-bildenande substans och är mycket värdfulla åt dräktiga ston och åt unghäster. Den har en välgörande inverkan på fodesmälltningen och är lämplig som dietfoder.
Nu det är inte fånghäster, men en fånghäst som gå på lite sämre hö och halm knäa inte för en kärleks näva morötter.

Det står 6 gram för 100 gram morot. Det blir 60 gram för 1 kg morötter. Socker är ett samlingsnamn för all slags socker. Oavsett om det Fruktos eller något annat. Det jag vill veta är om socker i t e x en morot kan likställas med socker i en sockerbit. Vilket jag inte tror att du kan svara på.
Inga hästar skall gå på "sämre" halm/hö, oavsett sjukdom. Det man skall hålla nere är stärkelse och sockerhalt i foder. Och MJ, för en fångis får inte vara tjock. Här är en ypperlig länk om man vill förkovra sig i ämnet:
http://stud.epsilon.slu.se/2057/1/ericsson_l_101203.pdf
Om du vill läsa mer i ämnet:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder
http://www.safergrass.org/articles/sugarinhay.html

Det är alltid svårt att jämföra olika saker, det tycker i alla fall jag.
Morötter innehåller också stärkelse vilket snabbt omvandlas till socker inuti hästen. Sedan kan man nog vara säker på att det tar längre tid för sockret i en morot att tas upp jfr med det i en sockerbit.

Nu har jag läsning för ett par dager.
Frost Autumn sa ett bra sak som jag tog inte upp, namligen att hästen har en otrolig förmåga att omförvandla sitt foder till den näring kroppen behöver.
Det är ett självklarhet att Förmycket av nåt är aldrig bra.
"lägom är bäst"

Mycket läsning, bli trött i öget.
En del fäcklig spåk för den svenska akademiska koren, men tillräklig att jag ska förstå grunden som är mer el mindre det som jag läs som student.
Det kan bli en del att diskutera sen.
Happy Reading

Kan du ange mängden glukos, fruktos och sukros (sackaros) i morötter (länken fungerar inte för mig). Från en annan källa innehåller morötter följande:

Vatten = 88%
Kolhydrater = 10%
varav:
socker = 5%
fiber = 3%
stärkelse = 1,4%
Protein = 1%

Sockerhalten kan nog variera men är förmodligen ca. 5 – 6% (50 – 60 g/kg). Stärkelsehalten är rätt låg, ca. 1,4%.

Det finns dock inget fodermässigt skäl till att ge hästen morötter. Morötter är visserligen rikt på vitamin A (betakaroten) men ett grovfoder innehåller normalt tillräckligt med vitamin A (undantaget är riktigt gammalt foder).

Du säger att Kraffts informationsavdelning påstår att deras lusern endast innehåller 24 g socker per kg. Har dom analysresultat som visar detta? Jag tror nämligen inte alls på detta. Sockerhalten i lusern kan variera beroende på växtförhållanden på samma sätt som sockerhalten i gräshö. Dessutom består sockret i lusern till största delen av glukos, dvs. det farliga sockret. Om inte jag har alldeles fel så blandar Krafft dessutom melass i all sin lusern. Har du frågat Krafft om stärkelseinnehållet? Stärkelse är farligare för en IR-häst än socker eftersom det innehåller 100% glukos (den farliga sockerarten). Lusern är en baljväxt som lagrar energi som stärkelse.

En annan negativ faktor med lusern är att järnhalten tycks vara hög. Här är resultatet från en analys:

Calcium----1.51
Phosphorus---.30
Magnesium----.28
Potassium-----2.64
Sodium------.19
Zinc------27 ppm
Iron-----1110 ppm
Copper-----4 ppm

Du är verkligen en av mina favoriter på det här forumet! :)

Här är 100 gram morot:
Glukos 1,6 Fruktos 1,8 Sackaros 2,7 Totalt 6

Vad det gäller Krafft så har jag det skriftligt framför mig:
Hackad strå (melass är tillsatt) ca 70 gram per kg.
Lusern pellets (ingen tillsatt melass) ca 23 gram per kg.

Jag frågade aldrig efter stärkelsehalten :crazy:
Men jag kan göra det om du vill :)

Senast ändrad:

OK spice girl, läs´d igenom och den avhändling stämmer rätt val med en del som jag kände till;
"Ett stort allaman okundskap om hästhållning".
Det mer man läser det mer hyprokondia man bli.
Som jag förstå är det en gänska enkle formula:
A + B = C
A är hästen och dess närings behov, (nåt som jag kan inte vet utan att ta vissa prov, urin och blod test som kan lik att mäta kvicksilver, + - + -
B är foderets närings innahål som kan bli lika osäkert som A.
Så A + B för mig skulla vara ett stort = ?
Jag kan bugga :bow: till dom som vill instätta sig i en doktors avhändling, men när allt komma omkring är den bäste händling trötts allt:
Et gott öge på hästens hul och good erfarenhet.

Här är 100 gram morot:
Glukos 1,6 Fruktos 1,8 Sackaros 2,7 Totalt 6

Den totala glukosmängden skulle då vara 1,6 + 0,5 x 2,7 + 1,4 = 4,35%. Jag vägde på skoj en normalstor morot som jag brukar ge min häst per dag (han är inte IR). Den vägde 92 g. Den skulle således innehålla ca. 4 g glukos, dvs. lika mycket som i 8 g socker eller lite mer än 2 sockerbitar (en sockerbit väger 3,5 g).

Vad det gäller Krafft så har jag det skriftligt framför mig:
Hackad strå (melass är tillsatt) ca 70 gram per kg.
Lusern pellets (ingen tillsatt melass) ca 23 gram per kg.

70 g socker per kg foder låter mer normalt. Med en Ts-halt på 88% blir detta 80 g/kg Ts vilket är den maximala sockerhalten som man brukar rekommendera för ett grovfoder till IR-hästar. Sen tillkommer stärkelsemängden.

Lusern brukar NORMALT inte innehålla stora mängder socker och stärkelse. Problemet är snarare att det KAN innehålla stora mängder. Det enda sättet att veta säkert är att göra en analys. Har man en IR-häst och tänker ge stora mängder lusern bör man absolut göra en analys.

Sockerhalten i det lusern som hade en järnhalt på 1110 ppm var föresten:

Sugar------7.4%

Jag frågade aldrig efter stärkelsehalten :crazy:
Men jag kan göra det om du vill :)

Gör gärna det, och fråga också hur ofta dom gör analyser av det foder dom köper in. Proteinhalten i deras lusern har angivits till 105 g/kg foder de senaste 10 åren tror jag (SmRp). De kallar angivna värden för “normalvärden”. Det skulle vara intressant att få veta hur stora variationerna kan vara. Kasserar dom en skörd om SmRp skulle ligga under det angivna värdet?

Den rapporten handlar om människor så jag vet inte om den har något värde för hästar? Bortsett ifrån moroten då :D
Jag skall kolla värdena igen på lusern, ringer nog till Dangroent istället den här gången. Det är deras foder jag använder eftersom Krafft inte har något hack som det inte är melass i. Dangroent verkar ha lite mer tanke bakom sin lusern, jag vet inte om det är så, bara en känsla jag har. Återkommer nästa vecka. Hoppas jag! :)

Å jag de här siffrorna har jag fått från Krafft.

Lucern naturligt 40g socker/kg

till dessa naturliga 40g/kg är det sedan tillsatt i strå 15% i pellets 5% melass.

Sockerhalten i lucern från Dangrön omellaserad 135g/kg enl den analys jag fick.

Jag har ju genom åren fått så mycket bannor när jag säger att lucern inte är guds gåva fodermässigt till våra hästar, så detta är mycket intresant det du skriver.

Har haft tre egna hästar som reagerat negativt på lucern i just varierad grad och från säck till säck, de har alla varit IR och fånghästar (köper bara sjuka hästar :-)) och de har alla blivit sämre av lucern så man bör vara försiktig även med det fodret och först att det kan variera. För mig är det helt omöjligt att varje säck kan vara identiska.

Har dock en fundering som du kanske kan svara på då jag är lat och inte orkar plöja litteratur efter litteratur. Om ett foder har hög proteinhalt följer då sockerarterna med upp?

Ja, och jag är en av dom som har sagt att du har "konstiga" hästar som inte tål lusern. :o

Min arab fick ju fång på en diet av hö, lusern och olja. Mitt i vintern dessutom, inte ett grässtrå i sikte. Började skölja höet och tog bort oljan (la till lite linfröolja istället för EFA) men lusernen tänkte jag ju att den kan han inte reagera på? Alla experter sa ju att det var BRA för fånghästar med lusern! Givetvis melassfri. Dangrönts och Greenpower Alfalfa har jag gett.

Han blev bra, varit igångsatt länge och helt fräsch och ohalt. Men har ofta haft lite kraftigare puls än jag tycker att han borde ha, och dessutom rinniga ögon och tendens att sätta maten i halsen och hosta pga det. Samt fyllnad äver ögonen. Och gick inte upp i vikt trots att han fick massa mat.

Nu har han sen ca två veckor fått sin luserngiva drastiskt reducerat, har behållt en väldigt liten mängd (under en halv kilo totalt, han brukade äta tre kilo...) för att smaksätta det sköljda betforet som jag ersatt lusernen med. Och tänk, ögonen rinner mkt mindre, pulsen är mer normal och han sätter inte alls lika ofta maten i halsen.

På yahoogruppen för Cushings/IR hästar så är det flera som har hästar som fått fång pga lusern. Så uppenbarligen är det inte så nyttigt för fånghästar som man tidigare har tänkt. Om det är sockret, stärkelsen eller något annat vet jag inte, men NÅGOT finns i lusern som häastarna reagerar negativt på.

Mycket tråkigt att du råkat få uppleva detta och jag hoppas allt blir bra nu. Hade jag gett 3 kg hade alla mina hästar och de jag känner som inte tål det stått och dött! Ta bort all lucern till förmån för sköljd betfor och tänk inte så mycket på smrp bortfallet utan ge det en chans och se. Olja, framförallt O6 till dessa individer kan trigga igång en inflammation i kroppen. OM hästen skulle behöva extra smrp så byter man vanlig sköljd betfor mot kvickbeet.

Jag har ju alltid varit lite före i tid så jag får väl skylla mig själv att jag fått mycket kritik och inte vet vad jag pratar om och totalt okunnig som redan för tio år sedan påstod att lucern kunde göra hästar sjuka.

Jag har mina misstankar om anledningen varför dessa hästar inte blir bra eller bara tillfälligt bra och den tanken finns inte bara gällande lucernet utan foder överlag, men som vanligt så har jag ingen belägg för det ännu så jag är tyst och väntar några år så får vi se va vetenskapen kommer fram till då. Kör mitt race som vanligt :-)

Senast ändrad:

kl

När det gäller foder till fånghästar så kan man naturligtvis välja mellan att tro på vetenskapliga argument eller så kan man göra som man själv vill.

Jag undrar lite hur man kan veta att just lusern har utlöst fång i de fall som finns i Cushing sammanhang. När det gäller just Cushing så innebär sjukdomen i sig en risk för fång.

Sedan så är kanske inte 4% eller 13,5%, två värden på sockerhalten i lusernpellets som redovisas i tråden de högsta sockerhalter man kan hitta i ett grovfoder.

Om man hävdar att det är högt och att det är förfärligt att det är stora skillnader i uppgifter så bör man kanske jämföra detta med sockerinnehållet i olika höpartier.

Utan dessa jämförelser blir siffrorna bara tagna ur luften.

För den som är intresserad så är 4% ett superlågt värde.

Om man hävdar att det är högt och att det är förfärligt att det är stora skillnader i uppgifter så bör man kanske jämföra detta med sockerinnehållet i olika höpartier.
Det är lika illa det och man får passa sig även där vilket inte är så svårt om man vet hur ens häst reagerar så man slipper att analysera varenda bal, men nu var det ju lucernet som var på tal.

Högt o högt, man rek ju under 10% socker så det är iaf högre än rek...

Det kan också vara så att det är andra ämnen hästarna reagerar på, som man ännu inte vet om, och inte socker/stärkelse. Och det är ju inte alla som reagerar på det heller utan vissa verkar tåla lusern.

Jag tror på det jag ser med mina egna ögon. "Vetenskap" är som du säkert vet inte ofelbart!

Sissu;
Ja, jag gav ju mer och mer, djuret var lika kantigt... Tänkte att det berodde på hans ålder, att han hade dåligt näringsupptag. Frågade vet och hovis om dom trodde han kunde ha cushings, det trodde dom inte alls på utan tyckte att han väl bara vara svårfödd. Så hittade jag http://pets.groups.yahoo.com/group/EquineCushings/ och insåg att det finns IR hästar som inte är feta, och ju mer mat man stappar i dom ju värre blir det :( Där fanns även flera vars hästar blivit dåliga om dom fick lusern och bra när lusernet togs bort igen.

Ja precis, jag hittade också det där om O6 när jag försökte klura ut vad det kunde vara som han reagerat på. Och så rekommenderar "experter" lusern+ massa olja som perfekt diet för fånghästar... :crazy: Jag trodde verkligen att han hans foder var "fångsäkert"....

Är inte så oroad för proteinet, det har ju uppenbarligen inte hjälpt ändå med all lusern han ätit. ^^ Han har inte blivit mer kantig nu på bara betfor heller, inte än iaf. Att jag behållt en liten giva lusern beror på att han inte tycker att urlakad betfor smakar sådär supergott, men jag fortsätter reducera lusernen.

Har försökt googla efter åf för båda kwikbeet och speedibeet, men hittar inga listor över åf, endast hemsidor för enstaka företag?

Jag vill gärna höra din teori, PMa gärna om du orkar. :)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka