Lucern pellets?

K

Kanonpris

Hur mycket (ca rekomenderat) ska man ge av lucern pellets, och hur länge ska man lägga det i blöt innan?

(angående 1,48 mnkhjd vrmblod) + Behöver läggas på lite ;)

Sv: Lucern pellets?

Beror på vad lucernen ska komplettera för grovfoder. Vissa grovfoder kräver inget, andra 4-5 kg lucern för att det ska fungera i foderstaten.

Vet inte vad som är att rekomendera men stot hemma får 3kg och unghästen får 6kg och jag har inte märkt nåt på mina hästar att dom skulle må dåligt av detta.

Passar även på att skriva att unghästen blir dålig i magen om lusernen som innehåller melass så jag fodrar med melassfri lusern.

Kram

Jag blötlägger ca 2 timmar innan jag utfodrar lusernen, huvudsaken är ju att det blir mjukt, tror att det inte behöver ta 2 timmar.
Jag ger 1 kg lusern till gammal (21 år) arab (148 cm) som har lite svårt att hålla hullet under vintern.
marija

förra året behövdes inget lusern, men i år har jag behövt ge halvblodet. han får 2 kg/dagen. har gett kraffts och mustangs förut, den blötte jag över natten (svällde så himla långsamt) nu ger jag kvarnbyfoder (som är melassfri) den sväller på ca. 20 min. lusern är ju ett grovfoder, så det är inget farligt att överfodra. mer än att hästen möjligen blir tjock.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger c:a 1 kg och blötlägger 10-15 min, hon vill inte äta det om det är helt mjukt och slabbigt:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
624
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
628
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka