Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

Natasja

Trådstartare
Provar igen då, det visar sig om min tråd blir låst igen!

Är det någon som vet hur mycket Lucern innehåller per kg av följande ämnen:
Kalium gram
Koppar mg
Zink mg
Selen mg
Iod mg
Mangan mg
Natrium g
Chlorid g
A-vit IE
D-vit IE
E-vit IE
Lysin g

Frågan hos mig väcktes av att jag läste HelenaHandbergs inlägg i en annan tråd citat nedan:
"Lägg pengarna på mer lusern i st för vitamintillskott!
Det finns få foder/födoämnen som är så vitamin och mineralrika som lusern. T ex vitamin A, många av B komplexet, choline, inositol,Vitamin C, D, E och K, biotin. Kalk och magnesium, spårämnen och en massa andra nyttigheter.

Man kan behöva balansera upp kalken med fosfor. Annars finns i stort sett allt både häst o människa behöver i lusern faktiskt.

Till högmjölkande kor rekommenderar man att tillsätta spårämnen om kalkinnehållet är mer än 15 gram per kg men det är ovanligt. Eftersom selenhalten inte anges är det säkrast att lägga till en liten dos selen dock. Men i regel innehåller faktiskt lusern tillräckligt med selen. HH"

Jag har varit i kontakt med Kvarnbyfoder eftersom jag använder deras lucern och de analyserar inte ovan angivna ämnen om de ingår naturligt i en produkt utan redovisas bara om de är tillsatta ämnen. Deras lucern är ju en ren produkt utan tillsatser. Ur ekonomisk synpunkt skulle jag vilja veta hur pass mycket mineraler, spårämnen & vitaminer man kan räkna med att lucernen innehåller, vitaminerna kanske försvinner vid torkningen, vad vet jag! Vi som använder oss av lucern till avelsston kanske inte behöver köpa extra vitaminer osv!
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

Detta hittade jag på dangroent.dk :

LUCERNE ER VITAMINER. Lucerne er rig på Beta-caroten (A-vitamin), E-vitamin, Thiamin, Riboflavin, Pantothensyre, Biotin og Folinsyre. Alle er af betydning for hestens ydeevne og velvære.
Beta-caroten er et vitamin, der kan forbedre frugtbarheden hos hopper og hingste. E-vitamin har betydning for optimal muskeludvikling og funktion. Biotin forbedrer hovkvaliteten. Desuden indeholder lucerne nok Cobolt til, at hesten via syntese selv kan danne B12-vitamin.
Derfor er lucerne en af de bedste og mest naturlige vitaminkilder for hesten, der kan reducere behovet for dyre vitamintilskud.

Frågan kvarstår dock i vilka mängder?
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

Svaret jag har fått är att det skiljer mellan skördarna och varifrån och när det är taget, så det inte skulle vara meningsfullt med ett medianvärde.
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

Svaret jag har fått är att det skiljer mellan skördarna och varifrån och när det är taget, så det inte skulle vara meningsfullt med ett medianvärde.

Så är det väl med allt grovfoder, så det kanske är omöjligt att få svar på min fråga!
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

Är det ingen som vet något om detta?
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

Det jag gärna skulle vilja veta är hur mycket selen som finns i lusern och det redovisas inte hos varken Krafft eller Kvarnby (och varierar naturligtvis i olika partier). Även vitamininnehållet skulle vara intressant att veta mer om.
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

Jag kan svara på en del. Källa Christina Plancks bok.

Koppar 8mg
Zink 20mg
Selen 0,02mg
Mangan 40mg
A-vit 25mg
D3-vit 1000ie
E-vit 90ie
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

Nedan har du en del av de ämnen lusern innehåller. Växten tillhör de som ackumulerar mineral. Halten av olika sådana är helt beroende på marken där plantan växt. Å andra sidan vill den inte växa på kalkfattiga marker så man kan nog lita på att den alltid innehåller rätt mkt kalk.

3'-Methoxycoumestrol, 3-Methylbutanol, -O-Methylcoumestrol 4-Amino-Butyric-Acid, 11,12-Dimethoxy-7-Hydroxycoumestin, Acetone, Adenine, Adenosine, Alfalfone, Alpha-Spinasterol, Alpha-Tocopherol, Amylase, Arabinose, Beta-sitosterol, Betaine, Biochanin-A, Butanone, Calcium, Campesterol, Chlorophyllide-A, Choline,Coagulase, Coumestrol, Cryptoxanthin, Cycloartenol, Cytidine, Daidzen, Daphnoretin, Erepsin, Folacin, Formononetin , Genistein, Guanine, Guanosine, Hederagenin, Hentriacontane, Hypoxanthine, Inosine, Inositol, Invertase, Isocytosine, L-Homostachydrine , L-Stachydrine, Limonene,Lucernol, Lutein, Magnesium, Malic-acid, Malonic-acid, Manganese, Medicagenic-acid, Medicagol, Molybdenum, Myristone, Neoxanthin, Niacin, Octacosanol, Oxalic, Pectin, Pectinase, Pentanal, Peroxidase, Phaeophorbide-A, Phosphorus, Potassium, Propanal, Protein, Pyridoxine, Quinic-acid, Riboflavin, Ribose, Saponin, Sativol, Selenium, Shikimic-acid, Silicon, Soyasapogenols, Stachydrine, Stigmasterol, Succinic-acid, Tannin, Thiamin, Triacontanol, Tricin, Trifoliol, Trigonelline, Trimethylamine, Tryptophan, Violaxanthin, Vit-E, Vit-K, Xanthophylls, Xylose, Zeaxanthin

HH
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

Jag har förstått att lusern är ett bra foder för hästar. Jag har gett det till mina hela vintern.

Men jag undrar lite över listan med alla ämnen. Jag kan tänka mig att den bara är en liten del av allt som finns i lusern. Men är alla dessa ämnen sådana som hästen har behov av?
Det är antagligen en heldum fråga men ibland kan jag inte låta bli att undra - är mest nyfiken på varför just dessa finns med.
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

jag skulle gjort en ändring men internet kopplades ner.

Lite förtydligande till min fråga.
Jag vet att åtminstonde ett par av ämnena kan hästen tillverka själv. Jag menar snarare om de alla är ämnen som ingår i hästens metabolism. Jag känner inte igen alla ämnen men alkoholen 3- methyl-butanol tex?
Än en gång så är jag mest nyfiken (som vanligt).
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

. Jag kan tänka mig att den bara är en liten del av allt som finns i lusern. Men är alla dessa ämnen sådana som hästen har behov av?
.

Nej, säkert inte. Snodde listan från en fytokemisk databas bara för att illustrera vad mycket det kan finnas i en växt som man inte mäter eller ens vet.

3-Metylbutanol ingår i skotsk whisky, det vet jag bestämt! HH
 
Sv: Lucern, innehåll av mineraler, spårämnen & vitaminer

Nej, säkert inte. Snodde listan från en fytokemisk databas bara för att illustrera vad mycket det kan finnas i en växt som man inte mäter eller ens vet.

3-Metylbutanol ingår i skotsk whisky, det vet jag bestämt! HH

Tack för svaret.
Tur att jag inte gillar whisky. Det är nog inte nyttigt med metylbutanol.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 187
Senast: isafore
·
Foder & Strö Någon som har använt deras mineraler? Vet ni hur det funkar med innehållsförteckning i Danmark, har de likt oss att de bara behöver ange...
Svar
13
· Visningar
2 693
Foder & Strö Jag har semester och för mycket tid över ;) Men började fundera på hur man (typ jag då) egentligen vet om mikromineraler/spårämnen är...
Svar
12
· Visningar
2 863
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp