Lucern, hur mkt?

Emuliiaa

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt lucern i form av pellets, en 25 kg säck.
Min pålle ska gå upp i vikt och får ca. 2½ kg kraft per dag (ett special), hur mkt ska jag ta bort och byta ut mot lucern?
Foderstat:
Morgon: 1 kg kraft, 2 kg hösilage
Lunch: 1 kg hösilage
Insläpp: ½ kg kraft, 3 kg hösilage, 4-5 morötter (normalstora)
Kväll: 1 kg kraft, 1msk bitoin (pulver), ½ dl mineraler, 1/4 solrosolja
och 6 kg hösilage.
Han har tigång till saltsten inne.
Så, hur mkt ska jag ta bort av kraftet och byta ut mot lucern?

Sv: Lucern, hur mkt?

Om hon behöver gå upp i vikt så ska du inte börja med att ta bort kraftfodret, för lusern är ju ett grovfoder. Så om du behöver ta bort något från början så är det hösilaget som ska bytas ut.
Vet ju inte vilka behov hästen har men det kan vara bättre att bara lägga till lusernet till att börja med istället för att byta ut.
Kraftfodret kan du börja dra ner på när hon börjar gå upp i vikt.

Med tanke på att hästen ska upp i hull, tycker inte jag du ska byta ut nått av fodret mot Lusern, utan lägga till Lusern utöver det fodret han får idag.

okej tack. så då ska jag alltså bara ge lucern på kvällen (uppblött står det). men nu får han ju 1kg på kvällen (2½kg totalt/dag) så hur mkt blött lucern ska jag ge honom på kvällen?
han är nätt i typen (135 i täcken)..han väger ca. 451, han har gått upp 12kg sen jag fick honom :)

Lusern räknas som grovfoder inte som kraftfoder. Det går utmärkt att ge på kvällen trots att du ger 1 kg kraftfoder då.
Man bör blöta lusernpellets. Jag gör det på den mängden min får vid insläpp men ger torrt med kraftfodret på kvällen.
// Linda

Undrar bara, biotin är väl B-vitaminer? Behöver han extra tillskott av det varje dag året runt?

Senast ändrad:

Jag tror att det står på säcken hur mycket du kan ge.
Jag ger lucern pellets till min gamla ponny som behöver tillskott och jag ger henne 4-5 dl till kvällsmålet.
Men när du börjar ge det ska du bara ge lite i taget för att de ska vänja sig.

på min biotin burk står de att de hjälper så att hovarna blir starkare och de hjälper fällningen lite.
japp, ja vänjer honom :)

Som sagt Lusern är ett grovfoder även om det är i pelletsform, det finns ingen maxgiva på det.

Mina dräktiga shettisston får tex. 1kg lusernpellets/dag
araberna får ca 2kg/dag

Det finns även de som ger Lusern som enda grovfoder till gamla hästar som har dåliga tänder.

Du kan ju börja med o ge 1kg så ser du om det händer nått. Ska den bara få Lusern på kvällen?

nej, morgon oxå.
Normalt nu får han 1kg pellets på morgon å kväll (½ vid insläpp) men jag vet inte hur mkt blött lucern jag ska ge :( det står inget på påsen och de i butiken visste inte :eek:

Det beror helt på hur mycket som behövs. Har du ett hösilage med en massa protein och energi i behövs kanske bara ett litet tillskott. Men har du ingen analys tror jag ett kilo fördelat på morgon och kväll kan räcka eftersom hästen redan gått upp lite med den foderstaten han har idag. 1 kg lucernpellets brukar vara ca 2,2 liter (vägde i morse att 7 dl är 0,4 kg), så du kan ju ge en dryg liter morgon och kväll. Tillsätt ungefär 2-3 liter vatten och låt stå åtminstone en kvart med varmt vatten, får det stå längre tar du kallt vatten, så pelletsen hinner svälla det värsta.

Hur mycket vatten som behövs och hur mycket ett kilo är varierar förstås lite grann beroende på märke, men det brukar inte vara så jättestor skillnad på de sorter jag provat.

Normalt nu får han 1kg pellets på morgon å kväll (½ vid insläpp) men jag vet inte hur mkt blött lucern jag ska ge :( det står inget på påsen och de i butiken visste inte :eek:
Om du inte talat om vad ditt grovfoder och övriga fodermedel innehåller är det ju inte konstigt att de inte kan svara på hur mycket du ska ge...;)

Har du ingen höanalys är det bara att höfta och se hur hästen tar sig.

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 547
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 646
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 480
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII