Lucern - hack eller pellets?

lakrits

Trådstartare
Är det någon skillnad innehållsmässigt på lucern hack och pellets?
Vilket tycker ni är bäst och varför?

Sv: Lucern - hack eller pellets?

jag gillar hacket bäst för det ser godast ut och det blir mera mat och mera tugg.. men min häst håller inte med mig så han får pelletsen =/

Kraffts lucern innehåller samma vad gäller pellets och hack, Green Power har jag inte koll på. Jag gillar hacket bäst eftersom det är mest naturligt, ser smaskigt ut, de flesta hästar gillar det och det behöver inte förberedas genom att ligga i blöt i flera timmar innan utfodring. :banana:

/Linda

Pelleterad lucern behöver väl inte ligga i blöt flera timmar innan?!
det är ju inte som betfor som sväller...man kan ju ge de pelleterad lucern utan att blöta till och med så..
min totto får pellets för att för d första är det lite billigare än hackat va jag vet och sen tycker jag det är enklare då jag blandar betfor,lucern och korn i en hink och blöter allt samtidit....

Jag föredrar hacket eftersom det har grovfoderstruktur och tar längre tid att äta. Dock måste jag variera mig, min pålla tröttnar på både hacket och pelletsen efter ett tag, så jag får varva ungefär varannan månad. Hon har inte fattat än att hon är lurad:D
Pelletsen blöter jag bara såpass att den luckrar upp sig lite, blöter jag för mkt så det blir en sörja så sprutlackerar hon boxen med det, och så kul är det inte att skrubba box tycker jag:smirk:

Svetlana: Krafft tar lika mkt betalt för lusernen oavsett hack eller pellets. I af på "min" Granngården. 125:- för 25kg.

Ger hack eftersom min häst inte gillar pellets...hon är mycket skeptisk till geggan som blir när man blötlägger dem. Hacket blandar jag i kraftfodret så äter hon lite långsammare.

min shettis sätter lucern hacket i halsen =) så det blir blötlagd pellets

jag är bara nyfiken!

Varför fodrar ni med lucern? Dåliga värden på hö/hösilage?
Vill ni inte "fodra upp" med kraftfoder?

Lucern ger jag för proteinet...försöker få min häst att muskla sig mer samtidigt som det ju blir mindre och mindre näring i gräset som hon fortfarande proppar i sig.
Vet inte riktigt vad du menar med att "fodra upp med kraftfoder"? Lucern räknas ju till grovfoder, så kraftfoder kan man ju ge ändå.

För min del handlar det om en korsförlamningshäst som inte ska ha havre och korn.

Pelleterad lucern behöver väl inte ligga i blöt flera timmar innan?!
det är ju inte som betfor som sväller...man kan ju ge de pelleterad lucern utan att blöta till och med så..
min totto får pellets för att för d första är det lite billigare än hackat va jag vet och sen tycker jag det är enklare då jag blandar betfor,lucern och korn i en hink och blöter allt samtidit....

Kraffts Lusernpellets sväller MASSOR!!!! Ge absolut inte ouppblött!!!

Gillar hacket bättre eftersom det är mera för magen att arbeta med. Har en häst som har stora tendenser till lös avföring och väljer därför hack.

jag är bara nyfiken!

Varför fodrar ni med lucern? Dåliga värden på hö/hösilage?
Vill ni inte "fodra upp" med kraftfoder?

...och för min del handlar det om en fånghäst som inte ska få så mycket stärkelse. Den lilla mängden melass som finns i hacket verkar han klara.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka