Lösspringande hanhundar och löptik

soffa

Trådstartare
Var ute på morgon promenad med min tik i dag och stöter på en golden retriverhane utan ägare. Nu höglöpte inte min tik utan det gick bra men vad skulle jag ha gjort om hon hade höglöpt och han hade varit påstridig? (förutom abortspruta)

Sv: Lösspringande hanhundar och löptik

Hade din hund varit lös hade det nog tyvärr inte varit mycket att göra om hon inte är väldigt lydig.

Jag hade hållt utan hanen med de medel som krävdes, eller om ta fast hanen i halsbandet/sätta på honom koppel och hoppas på att ägaren kommer inom en snar framtid.

Hade det hänt mig så hade jag försökt hålla hanen borta från tiken och hjälpte inte det så hade jag helt sonika hållt fast hanen antingen i halsbandet om det fanns ett sådant eller nackskinnet. Kanske bundit fast tiken i närmsta träd, stolpe eller vad som fanns i närheten så att jag kunde koncentrera mig på att hålla fast honom.

Rätt eller fel, inte vet jag men det är vad jag hade gjort.

Hade jag klarat av det rent fysiskt, så hade jag nog försökt göra precis som du, Smulis. Men mina höglöpande tikar är alltför starka och alltför villiga, tror jag ;) De skulle gladeligen försöka BACKA in under en fasthållen hane :D
Och att hålla en kåt goldenhane i nackskinnet har jag inte nypor till.

Om jag står med en infångad hane i min hand, en höglöpande tik bunden i en stolpe e.d. skulle jag skifta.
Sätta fast hanen i stolpen istället, ta hem min tik och sedan gå tillbaka och se om hanen forfarande stod fastbunden. (Eller ringa efter en kompis om det är snabbare). Står han kvar tar jag honom till närmaste polisstation.

PS. Om sammanhanget inte stämmer riktigt så startade frågan i slutet av den långa tråden "Para en Blandis".

Senast ändrad av en moderator:

Vi gick i ett villa område så just då var hon kopplad. (hon är inte lös när hon höglöper, lyssnar inte särskilt bra då). Vi väntade en liten stund på att få se någon ägare men såg inte till någon.

Ringde till polisen, de frågade om jag fick tag på hunden och kunde ta den med hem. Jag började gå och han följde efter helt klart intresserad men hon sa nej och ville busa lite. Och jag har bättre kontroll över henne lös än i koppel när hon blir uppspelt så jag tog tag i hanens halsband släppte min och kopplade honom istället.

Tog honom med mig ringde polisen igen och sa att jag hade fått tag på honom. Kommer hem släpper in min och går ut igen med hanen för att se om jag såg någon ägare och han kom lite längre bort.

Allmänt.
Tycker ni att det är helt okej med förarlösa hundar?

Jag tycker inte att det är ok med förarlösa hundar.

Hade jag klarat av det rent fysiskt, så hade jag nog försökt göra precis som du, Smulis. Men mina höglöpande tikar är alltför starka och alltför villiga, tror jag ;) De skulle gladeligen försöka BACKA in under en fasthållen hane :D
Och att hålla en kåt goldenhane i nackskinnet har jag inte nypor till.

Om jag står med en infångad hane i min hand, en höglöpande tik bunden i en stolpe e.d. skulle jag skifta.
Sätta fast hanen i stolpen istället, ta hem min tik och sedan gå tillbaka och se om hanen forfarande stod fastbunden. (Eller ringa efter en kompis om det är snabbare). Står han kvar tar jag honom till närmaste polisstation.

PS. Om sammanhanget inte stämmer riktigt så startade frågan i slutet av den långa tråden "Para en Blandis".

Jag är ju van vid en fullvuxen leonbergerhane så man får ju rätt så bra armmuskler om man säger så och envisheten kommer man långt med ibland :D Har man någorlunda nära till hemmet så är ju det också ett alternativ som du skrev, att man sätter fast hanen och går hem med tiken/tikarna och sedan går tillbaka till hanen och antingen lämnar in den på polisstationen eller lämna tillbaka till ägaren om man skulle stöta på den och samtidigt säga ett och annat till matte/husse :angel:

Mina hundar har en så FRUKTANSVÄRT otrevlig ägare :devil: så inte ens den mest super-kåta hanhund skulle våga sej fram!

Jag skyr INGA medel för att freda mina hundar oavsett det gäller påstridiga hanhundar eller främmande tikar med taskig attityd!

När min ena tik löpte sist var jag ute och rastade henne och en annan tik en bit hemifrån. Båda var lösa och vi gick mest och myste i solen. När vi vänt och börjat gå hemmåt igen ser jag på andra sidan det fält vi gick på en stor hund som kommer och spårar den löpande tiken. Han var VÄLDIGT spårnoga och totalt fokuserad på sitt "jobb". Men, så plötsligt lyfter han blicken och ser oss på andra sidan fältet. Ja ni kan ju gissa resten!
Över fältet i vild galopp kommer en Irländsk varghunds hane... Men en enda sak i huvudet. Jag kallar in mina tikar och ställer dem bakom mej och går mot hanhunden, som inte alls vill bli bortmotad utan visar alla sina vackra tänder och morrar djupt och intensivt. Behöver jag berätta att mina hundars ägare INTE uppskattar att hundar beter sej på detta vis!? ;)
Kopplen som jag haft runt midjan åkte av och sedan jagades denna nu mycket snopna hanhund tillbaka med ett par smällar från kopplet som "motivation".

Sedan promenerade vi vidare hemmåt med en "stalker" ca 50 meter bakom oss. Tikarna brydde sej inte nämnvärt utan roade sej på egen han.

Väl hemma sedan stannade denna varghund 4 timmar på vår tomt... UTAN att någon ägare dök upp! :grin:

/Ulga

Absolut inte. En hund ska vara under kontroll och uppsikt. Kopplad eller inte kvittar, men man ska ha koll på sin hund och framförallt veta var den håller hus.

Mina hundar har en så FRUKTANSVÄRT otrevlig ägare :devil: så inte ens den mest super-kåta hanhund skulle våga sej fram!

Jag skyr INGA medel för att freda mina hundar oavsett det gäller påstridiga hanhundar eller främmande tikar med taskig attityd!

När min ena tik löpte sist var jag ute och rastade henne och en annan tik en bit hemifrån. Båda var lösa och vi gick mest och myste i solen. När vi vänt och börjat gå hemmåt igen ser jag på andra sidan det fält vi gick på en stor hund som kommer och spårar den löpande tiken. Han var VÄLDIGT spårnoga och totalt fokuserad på sitt "jobb". Men, så plötsligt lyfter han blicken och ser oss på andra sidan fältet. Ja ni kan ju gissa resten!
Över fältet i vild galopp kommer en Irländsk varghunds hane... Men en enda sak i huvudet.
Jag kallar in mina tikar och ställer dem bakom mej och går mot hanhunden, som inte alls vill bli bortmotad utan visar alla sina vackra tänder och morrar djupt och intensivt. Behöver jag berätta att mina hundars ägare INTE uppskattar att hundar beter sej på detta vis!? ;)
Kopplen som jag haft runt midjan åkte av och sedan jagades denna nu mycket snopna hanhund tillbaka med ett par smällar från kopplet som "motivation".
Sedan promenerade vi vidare hemmåt med en "stalker" ca 50 meter bakom oss. Tikarna brydde sej inte nämnvärt utan roade sej på egen han.

Väl hemma sedan stannade denna varghund 4 timmar på vår tomt... UTAN att någon ägare dök upp! :grin:

/Ulga

Hade nog inte tänkt så långt,:) även om jag oftast har kopplet i handen och är väldigt orädd själv. Jag hade nog blivit så paff och lite handfallen men inte nu längre:)

Jag skulle kunna föreställa mig att man kan hålla en signalkänslig vinthund ifrån sig på det viset, även när den är på löptiksjakt. Men funkar det med en mer tjurskallig och framåtdrivande ras (molosser/herdehund-typ)?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
935
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 873
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023