Lossa vaxljus från gjutform

macan

Trådstartare
Testade att gjuta ljus av bivax idag och använde en gammal plasttub som form. Jag fick inte ut ljuset utan att klippa sönder tuben vilket blev lite meckigt. Bör man kanske olja insidan av formen innan? Någon som brukar gjuta ljus här och kan ge mig ett gått råd?
 
Sv: Lossa vaxljus från gjutform

In i frysen någon timme och spola sen varmt vatten på snabbt - då brukar det lossna.
 
Sv: Lossa vaxljus från gjutform

Det ska jag prova nästa gång! Tack för tipset!
 
Sv: Lossa vaxljus från gjutform

Ja det är smidigt.
Vill förtydliga för andra att ljuset ska ha svalnat/stelnat helt innan man stoppar det i frysen.
Det är jättekul att göra ljus med bivax. Jag har silikonformar och även några riktigt gamla ljusstöparformar i metall.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: nejlica
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 093
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 641
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp