Lossa låsningar osv.

cactuspower

Trådstartare
Om ni märker att eran häst har fått en låsning någonstanns, vad gör ni då? Väntar ni tills ET/Kiropraktor/Massör kommer ut eller masserar ni på något speciellt vis för att själva få bort spänningar, låsningar osv.?

Min häst har som en 'knöl' på halsens vänstra sida, mellan 4 och 5:e halskotan. Det kommer dröja kanske 2 veckor igen innan kiropraktorn kommer ut. På högra sidan är halsen slät och fin så denna 'låsning' eller vad det nu kan vara finns endast på vänstersidan. Vet inte riktigt vad hästen har gjort för någonting heller , tidigare var hon mjuk och fin, gick lätt att reglera formen på dvs. samla något samt låta henne gå i en mer lång/låg form. Hon behöver komma ut ordentligt med sin långa hals men just nu känns det lite motsträvigt. Hon vill bara gå öppen i formen och känns inte speciellt arbetsvillig, tror det beror på 'knölen' .

Vad göra ? Har ni några förslag?

Sv: Lossa låsningar osv.

funkar inte att klättra eller så då?
funkar på min häst som behöver sträcka ut hals o nacke och rygg ordentligt för att komma loss helt..men som inte heller riktigt vill på ridbanan..svår att få lång och låg.

i backar måste ju hästen söka sej ner o fram..de blir lättare iallafall.

Om jag lyckas med det själv, så försöker jag först, annars tar jag ut nån som är duktig på det.

Det är ju en idé tyvärr vågar jag inte ge mig ut själv förnärvarande, min häst är i vissa tillfällen fromm som ett lamm och man kan göra Allt med henne, vissa perioder är hon inte fullt så snäll :angel: , just nu så är hon en riktig galenpanna ute , står och trampar runt på stället, börjar backa, stegrar sig osv..

Detta går i perioder har märkt att hon är ganska varierande och inte speciellt beräknlig ute , i vissa lägen är hon dock så lugn och snäll så ute och går superbra att rida ut på själv osv.

Så just nu så är jag inne i en period där hon inte känns speciellt trygg ute så därför tror jag inte det är någon bra idé .. Annars hade det kanske hjälpt eller åtminstone varit värt att prova!

om du leder ut henne då?
då får hon ju endå sträcka ut lite iallafall..

ja brukar plocka på repgrimma och långt rep när ja är ute med min min, då gör de inte så mycke ifall den skulle få för sig nåt.

Jo jag får prova och gå till grusgropen någon dag och hoppas på att hon inte är allt för hysteriskt. Tyvärr är hon inne i en sånn där period och då brukar det kvitta om man står på backen eller leder. Hon stegrar och har sig ändå osv.. men men jag får se, får gå ut med henne någon dag efter julhelgen .

Jag skulle inte försöka få henne att gå lång och låg om problemet sitter mellan 4:e och 5:e halskotan eftersom en lång och låg form ger mer belastning/spänningar långt ned i halskotpelaren. Kanske du kan prova att massera och göra morotsstretch av halsen till höger och vänster.

Min ET har lärt mig att stretcha stoet så att hon inte får den låsning hon har haft problem med.. hon sitter som fast i ländryggen.
Först massage och värme på området, sen stretchar jag genom att dra under magen så hon höjer ryggen. Sen trycker jag på länden så hon sänker ryggen och på rumpan så höjer hon länden.
Typ som svanka och kuta med ryggen.
Men självklart kollar ET på henne sen, jag håller inte på och pysslar själv..

Prova stretcha halsen genom att först låta henne böja halsen runt dig på ena hållet o sen andra hållet. Locka med en godisbit. Avsluta med att stretch ner mellan frambenen. Så sa en vet till mig o även min E.

Liknande trådar

Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 735
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård