I

Irre

Vi har fått löss i stallet! Hjälp! Naturligtvis har vi behandlat hästarna så som vår veterinär rekommenderat, MEN en av hästägarna anser att hon inte behöver behandla sin häst, då hon inte sett några levande djur på den...

Är det någon som har erfarenhet av löss- angrepp: Är de svåra att bli av med? Måste samtliga hästar behandlas samtidigt och stallet saneras för att man ska bli av med dem? Kan vuxna hästar vara immuna mot löss? Har ni något annat som ni vill berätta om löss?

Snälla, skriv om era erfarenheter! Vi behöver mer information så att läget (kanske) inte blir så hysteriskt!

Sv: LÖss!!!

Vår ena häst hade löss som hon troligtvis hade med sig från ett annat stall, vi upptäckte de 6v efer hon kom till oss.Den veterinär som upptäckte detta och talade om hur vi skulle behandla henne sa att vi inte behövde behandla den andra hästen eller sanera stallet. Vi gick igenom den andra hästen med luskam och förstorningsglas och fann inget så vi behandlade inte henne och sanerade inte stallet och inget hände. De står boxgrannar och delade hage så de var nära varann men enligt vet. är det inte så smittsamt.

Min vet förklarade att äldre hästar har bättre motståndskraft, eller hur man nu ska förklara det, så de blir inte lika lätt angripna.
Vad behandlar ni med?
Om det är en äldre häst som det gäller så tycker jag inte att h*n måste behandla den. Men jag skulle hålla ett extra öga på den.
Lössen klarar inte av att leva utan blod, så de dör om de sitter på borstar å dyl.

Det finns två sorters löss på häst- blodsugande lusen och pälsätande lusen. Den senare är vanligast. Sanera box, täcken och ryktborstar, dom lever visst kvar där och smittar på så sätt andra hästar. Pröva dermocan eller Canitex, receptfritt på apoteket.

har aldrig haft hästar som fått löss innan men visst måste man klippa dem för att få bukt med det?

Jag tycker du ska sanera samtliga saker som hästen varit i kontakt med när du behandlat hästen/hästarna i stallet. Tvätta täcken, grimmor, borstar mm och behandla samtliga hästar i stallet även om de inte har symtom men be veterinären skriva ut medicin. Receptmedicin har bättre effekt än receptfria om det finns och har kortare behandlingstid. Troligtvis får ni bada hästarna flera ggr med viss tid emellan. Det var så när min katt hade löss iallafall. Se till att alla hästar beh annars är det onödigt arbete för er andra. Lycka till!

Ska bara behandla de hästarna som har löss inga av de andra behövs inte saneras och är inte svåra att bli av med tycker jag i allafall.

Vi har shetlandsponnyer och det är alltid någon som får löss och då behandlar vi bara den eller de som har och vi klipper aldrig dem ...

Vi anväder ETotal vi och det funkar hur bra som helst..

Är Etotal receptbelagt?

Vår veterinär sade att vi skulle tvätta den angripna hästen med Dermocan. Övriga hästar kunde vi använda vanligt insektsmedel på. Om inte det hjälpte blev vi tvungna att tvätta alla hästarna.(Samtidigt!) Men nu har vi ju en person som vägrar att överhuvudtaget behandla sin häst... Så frågan är väl om vi alls ska göra något, utan låta lössen få överhanden och studera följdsjukdomar. Dessutom kan vi ju roa oss med att sprida lössen i hela regionen... För vi behöver ju inte byta kläder mellan olika stallar eller vidta några som helst hygieniska åtgärder, enligt den här personen.:mad:

Tack för alla svar, det känns lite lugnare nu. :bow: (Förutom "The Enemy Within":smirk: )

Det finns alla sorters människor- men kan man inte försöka få personen att ändra sig? Att smörja in hästen med t ex Switch är ju inte ens jobbigt...

Man ska bara behandla de som har löss.
Om en häst INTE har löss, vad är det då för vits att smeta in den i massa gifter?

Etotal är inte receptbelagt det finns att köpa i Gr*******en butiker är dock bara tillåtet till jaktiller men funkar lika bra på häst och så slipper man klippa och bada!

Det finns ju en viss smittorisk... och för att vara säker på att hästen är lusfri måste du ju undersöka hela hästen med förstoringsglas.

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 856
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar