Löss OCH misstänkt b-vitaminbrist =(

gnyr

Trådstartare
Hej!

Jag skulle behöva lite råd.

Jag har en islandshingst som blir 2 år i juni. Han har gått i hingstflock sedan avvänjningen förra våren. I somras var han jättefin i kroppen, men denna vinter har han tappat väldigt mycket muskler och jag tror inte han växt en centimeter (han är lika hög som 10-månadershingsten).
Jag tog hem honom för några veckor sedan.

Sedan han kom hem har han fått Steel Joint (han hade en hovspricka) och chevinal plus.

Så igår upptäckte jag att han har löss, kollade i apotekets bok "hälsoråd för häst" och såg att han hade blodsugande löss. I samma bok råkade jag läsa om symtom för b-vitaminbrist, bl a muskelförtvining, dålig tillväxt och blodbrist.
Blodbrist kan de även få av lössen.

Så till frågorna! =)
Han ska behandlas mot lössen imorgon (när apoteket får in medlet).
Men det jag funderar över är tillskott. Han får som sagt chevinal plus nu, kan jag ge shy feeder utöver det?
Funderar också på om han skulle behöva järntillskott (för den eventuella blodbristen), såg att feratone har extra b-vitaminer i. Hur skulle ni göra?

Sv: Löss OCH misstänkt b-vitaminbrist =(

Prata med en veterinär och kanske få b-vitamin injektion om det nu är brist på detta

Jag skulle be veterinär ta ett blodprov. Har de muskelförtvining så kan de behöva extra tillskott på E vitamin/selen och det kan vara giftigt i för stor dos.

Du tror inte att det handlar om vanliga pälslöss då, otroligt vanligt på pälsade hästar. B-vitaminbrist kan de drabbas av om de inte har ett tillräckligt näringsintag, annars tillverkar hästen eget B-vitamin om hästen får täcking av näring och är frisk. Jag tror att vad som har hänt är att din häst har fått en rejälv proteinbrist, och pälslöss.

B-vitaminbrist misstänker jag då han tappat mycket muskler och verkar ha stannat av helt i växten.
Jag kollade på lössen i en lupp, och de passade in på beskrivningen av blodsugande löss.

Tanken är också att han ska kastreras nu i mars, törs jag det i hans tillstånd?
Har också tänkt att vet ska få ge b-vitaminspruta när han kommer för att kastrera...

Fick också en till fundering; om det skulle visa sig att han har b-vitaminbrist, och det skulle åtgärdas, kan han då "skjuta iväg" i höjden? Eller är tillväxten rubbad för all framtid? Kommer han förbli en liten plutt, någon som vet? =) Bara en tanke jag fick...

B-vitaminbrist misstänker jag då han tappat mycket muskler och verkar ha stannat av helt i växten.
Jag kollade på lössen i en lupp, och de passade in på beskrivningen av blodsugande löss.

Tanken är också att han ska kastreras nu i mars, törs jag det i hans tillstånd?
Har också tänkt att vet ska få ge b-vitaminspruta när han kommer för att kastrera...

Fick också en till fundering; om det skulle visa sig att han har b-vitaminbrist, och det skulle åtgärdas, kan han då "skjuta iväg" i höjden? Eller är tillväxten rubbad för all framtid? Kommer han förbli en liten plutt, någon som vet? =) Bara en tanke jag fick...

Jag skulle våga påstå att du har en muskel tillbakabildning pga proteinbrist, att hästen stannar av i tillväxten är ju klockrent vid just proteinbrist. Protein är kroppens byggstenar.

Kolla även pälsätande löss vilken är den vanligaste hudparasiten fn på islandshästar.

Ger du mer näring så kommer hästen att fortsätta växa, de är som blommor. MEN vid långvarig undernäring kan permanenta skador uppstå.

Uuuh, nu kliar det på hela kroppen igen.. =)

Hmm, svårt att avgöra.

Pälsätare har vi haft förr, men de (hästarna) har inte haft så mycket klåda som han har...men men, det var mindre viktigt, bort ska de. =) Det är mest "växt-stiltjen" och musklerna som bekymrar mig...

Han får lite lusern också med tillskotten, någon som rekommenderar något mer/annat? (jag ger dock väldigt lite än så länge)

Då skulle jag klämma på rejält med lucern, och inte hålla tillbaka. Lucern är ett grovfoder, med en skillnad. Det är ett högt näringsinnehåll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Föräldrarpenningtillägg

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka